Jelenleg Magyarországon nagyságrendileg száz villanyautó van, terjedésüket nemcsak a normál modellekhez képesti magasabb áruk, de a kiépítetlen töltőhálózat is gátolja. A kormány azonban azt tervezi, hogy változtat a helyzeten. Jogszabályi módosítás és pénzügyi támogatás is szükséges ahhoz, hogy a fejlett országokhoz hasonlóan nálunk is beinduljon az elektromos autók terjedése. Állítólag mindkettő meglesz.
A tervek szerint Győrtől Nyíregyházáig, Budapesttől egészen Szegedig lehet majd eljutni elektromos járművekkel 2020-ig. Ennek érdekében a Jedlik Ányos Klaszter által létrehozott, konferencia is iparági összefogást sürgetett. A kedden, Budapesten tartott “Nemzeti innováció a hazai e-mobilitásban” című konferenciára mintegy 200 államigazgatási, gazdasági, oktatási és kutatási szereplő volt kíváncsi.
Fotó: Horváth Zsolt
Az előadássorozat háttéranyagából (Jedlik Ányos terv) kiderül, hogy mi szükséges a változáshoz, és mit tervez a kormány.
Az elektromos töltőállomások telepítésre jelenleg nincs jogi szabályozás, ezért esetenként akár nyolc hónap is lehet az engedélyeztetés folyamata. Jelenleg kizárólag a kereskedelmi engedéllyel rendelkező vállalatok értékesíthetnek villamos energiát, mely gátolja, hogy üzleti megfontolásból üzemeltessen valaki töltőberendezést. A felhasználók otthon sem tölthetik járműveiket, mert az olcsó, vezérelt (éjszakai) áramot csak 8 órán keresztül biztosítja a szolgáltató, viszont esetenként 9-10 óráig is szükséges lehet. Vagyis változtatni kell!
A kormány tervei között szerepel egy új, zöld rendszám bevezetése a konnektorról tölthető modellekhez (a plug in hibrid, a hatótáv növelt hibrid és villanyautók). Az ilyen rendszámmal szerelt járművek két évig ingyenesen parkolhatnának, mentességet kapnának a dugódíj és az autópályadíj alól, illetve bizonyos buszsáv-szakaszokat is büntetlenül használhatnának.
Mivel a hibrid és elektromos autók ára magasabb egy hagyományos, belső égésű motorral felszerelt modellel szemben, áfajellegű kedvezmény bevezetését is tervezi a kormány, melyet mind a járműbeszerzésre, mind pedig az infrastruktúra-elemekre biztosítanának
Nem csak másokat kíván rávenni a elektromos, hibrid járművek vásárlására az állam, de 2015-től – saját kiadásait csökkentve – a kormányzati és állami céges flottákban ütemezetten megjelennek az ilyen típusok.
Fotó: Thinkstock