Gazdaság

Több millió villanyautó kerülhet pár éven belül az utakra

Indítózik az állam az e-autók ügyében több országban is. Nálunk is lesz program.

Tavaly októberben nyolc amerikai állam képviselői ültek össze, hogy elindítsanak egy csomagot az elektromos autók támogatására. Kalifornia, Connecticut, Maryland, Massachusetts, New York, Oregon, Rhode Island és Vermont azt a célt tűzte ki maga elé: egy évtized alatt 3 millió darab zéró kibocsátású autó furikázzon útjaikon.

Az említett államok egyébként a New York Times adatai szerint az Egyesült Államok autópiacának negyedét teszik ki az eladott autók száma alapján, tehát nem elhanyagolható jelentőségűek. Ám alighanem lesz egy előre nem látható következménye is a terveknek: egy az amerikaira meglehetősen hajazó magyar program formájában.

A programjuk ugyanis szinte szóról szóra ugyanaz, mint a Jedlik Ányos-program, amit tegnap jelentett be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A programot azért nevezték el Jedlik Ányosról, mert 1828-ban ő volt az első, aki elektromos autót fejlesztett ki és elektromos autóra jelentett be szabadalmat.

Így támogatnák az e-autókat

  • Egyrészt uniós forrásokból támogatnak majd minden olyan tevékenységet, amely a Jedlik-program megvalósítását célozza, legyen szó akár beruházásról, fejlesztésről vagy kutatásról.
  • A meglévő regisztrációs adókedvezmények mellett gépjárműadó-engedményeket is szorgalmaznak majd.
  • Az elektromos autókkal a buszsávokban is lehessen közlekedni, esetleg ingyen lehessen azokkal parkolni
  • Arra törekszenek, hogy a közbeszerzési kiírások egy részénél részesítsék előnyben az elektromos autókat, például a rendőrség vagy a posta ilyeneket szerezzen be. Azt is a célok közé sorolta, hogy a fővárosban elterjedjenek az elektromos taxik.
  • Szeretnék elérni, hogy 2020-ig a nyilvános töltőállomások és az otthoni töltők a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben terjedjenek el. 2020-ig körülbelül 68 ezer töltőállomás a cél.

 

Környezetkímélő, piha

Vajon valóban megéri ezt a hacacárét az e-autó, vagy csak pluszbiznisz az áramszolgáltatóknak? Az Automotive Science Group szerint az e-autók a híresztelésekkel ellentétben valóban környezetkímélöbbek a benzineseknél. Az Automotive Performance Index (API) értékelése a modell teljes élettartamát figyelembe veszi, tehát éppen úgy kiterjed a járművek előállítására, mint üzemeltetésére és újrahasznosítására. A 2014-es API-rangsor a kisebb járműkategóriákban egyértelműen a tisztán elektromos, illetve a hibrid autók előnyeit domborítja ki – összegzi a Vezess.hu.

A legjobb villanyautók

A kompakt (amerikai) kategóriában az összesített értékelés győztese a Ford Focus Electric lett, amely egyúttal a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás terén is a legjobbnak bizonyult. A kategóriában az összesített értékelésben a Ford Focus Electric modellt a Chevrolet Volt, a Toyota Prius C, a Honda Insight és a Nissan Versa Sedan követi. Igaz, a “normál méretű” személyautók kategóriájában az összesített értékelésben már nem elektromos vagy hibrid autó került az élre, hanem a Hyundai Sonata.

És hogy mennyire élmény egy villanyautót vezetni? Nézze meg magának!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik