Tyler Gregory Okonma 1991-ben született, anyja egyedül nevelte, miután apja otthagyta őket. Az apahiány zenéjének visszatérő motívuma volt korai anyagain, és jó eséllyel szerepet játszott abban, hogy egy világra dühös, minden ellen lázadó problémás kamasszá váljon, aki tizenkét iskolát járt meg, mire leérettségizett. A tizennégy évesen már zongorázó srác két évvel később három haverjával alapított egy hip-hop kollektívát a Wu-Tang Clan mintájára Odd Future néven (teljes nevén Odd Future Wolf Gang Kill Them All), amihez később többen is csatlakoztak, és aminek ő maradt a vezetője és állandó producere.
Amolyan kamaszos lázadásnak indult a dolog, egy rakás tizenéves próbált minél több felháborító és sértő dolgot mondani, hogy sokkoljanak vele embereket. A dalszövegek erőszakosak, már-már komikusan telítve vannak homofóbiával és hímsovinizmussal. Az interneten (főleg az akkor még sokkal fontosabb zeneblogoknak hála) sikerült felkelteniük az emberek figyelmét, ez volt az egyik első formáció, aminek sikerében kulcsszerepet játszott az internet, leginkább az akkoriban felfutóban levő Twitter és Tumblr, ahova rendszeresen posztoltak.
Minden megváltozott, amikor megevett egy csótányt
Az Odd Future kezdett egyre népszerűbbé válni, sőt az akkoriban ízlésformáló erővel bíró Pitchfork zenei magazin Tyler első szólóanyagát, a Bastardöt még az év lemezei összeállításába is beválasztotta. De az igazán nagy áttörést a Yonkers című szám jelentette, amiben arról rappel, hogy elrabolja Hayley Williamst, a Paramore énekesnőjét, illetve nyelőcsövön szúrja Bruno Marst. Legalább ennyire elborult a klip is: a zenész leharapja egy csótány fejét, aztán látjuk hányni, majd démoni fekete szemei lesznek, végül felakasztja magát és meghal.
A célját elérte, a szülők megtalálták a következő előadót, akiktől félthetik a gyerekeiket, a kamaszok pedig rátaláltak az új kedvenc előadójukra, akivel lázadhatnak a szüleik ellen. A tinédzserek nagyjából tisztában voltak vele, hogy pusztán csak trollkodásból, a sokkolás kedvéért mond ocsmányságokat a kedvencük, aki amúgy egy éretlen tréfamester, sokan viszont démoni figurát láttak benne, és valóságos morális pánik alakult ki a zenéje körül.
Övé az egyik legmenőbb amerikai zenei fesztivál
Manapság már egyre gyakoribb, hogy ismert zenészek a hírnevüket felhasználva saját fesztivált hoznak létre, Post Malone-nak és Travis Scottnak is van már. Ugyanakkor Tyler volt az, aki elkezdte ezt az egészet a Camp Flog Gnaw Carnivallal (a Flog Gnaw a Wolf Gang anagrammája, innen a fura név), amit 2012-ben rendezett meg, az Odd Future tagjain kívül pedig Lil Wayne volt a legnagyobb név a lineupban. Aztán elkezdett egyre nagyobbá válni a fesztivál, kétnaposra bővült, jelenleg pedig három színpad várja a közönséget.
A legtöbb fesztivál lineupja teljesen vegyes, így igyekeznek a legszélesebb tömeget elérni. Az előadók által létrehozott fesztiváloknak a lényege viszont az, hogy olyanokat hívnak meg zenélni, akiknek szeretik a munkáját, vagy éppen nagy az átjárás az ő és a meghívottak rajongói közt. A Flog Gnaw mögött is ez a legnagyobb húzóerő, egy tipikus, főleg hiphop és R’n’B rajongó, válogatósabb ízlésű közönségre tervezték, ami pontosan tisztában van az éppen legmenőbb, felfutóban levő előadókkal. A mostanában inkább posztár Drake például akkora csalódást okozott idén meglepetésfellépőként, hogy a Frank Oceanre vágyó közönség kifütyülte a világsztárt.
Miatta lett a Supreme ekkora divat
Mára mém lett a Supreme-ből a divatvilágon belül: sok pénzért megvesznek emberek egy darab téglát is, ha rajta van a cég logója. Sokan kifejezetten felvágásból gyűjtik az eredeti Supreme cuccokat, egyes darabok pedig vagyonokért cserélnek gazdát a neten. Ennek köszönhetően pedig klisé lett, hogy ha valaki érdeklődik a divat iránt, de nincs igazán stílusa vagy személyisége, csak fel akar vágni ritka dolgokkal, akkor tetőtől-talpig Supreme-be öltözik. Éppen ezért mostanra már gyakran inkább gazdag gyerekek ciki hobbijának számít, pedig az évtized elején még a legmenőbb streetwear márkának számított. A sokáig leszállóágban levő márka feltámadásában ugyanis Tyler, the Creatornek volt a legnagyobb szerepe – legalábbis egy keresési adatokat vizsgáló kutatás szerint.
Tyler példaképéhez, Pharrell Williams-hez hasonlóan ő is létrehozta saját divatcégét, a Golf Wanget (igen, a Wolf Gangből jön ez is), amin keresztül évekig a Vansnek tervezett cipőket, míg pár éve át nem igazolt a Converse-hez, létrehozva saját Golf Le Fleur kollekcióit. A Golf Wanget egy korábbi összeállításunkban az öt legjobb celebek által létrehozott divatcégek egyikének neveztük itt:
Évekre kitiltották Nagy-Britanniából
Az eleve botrányra és sokkolásra építő korai karrierje miatt természetesen nem kerülték el a botrányok. Erőszakos, hímsoviniszta és homofób szövegeik miatt rendszeres volt a kritika, Új-Zélandon egyszer például kampány indult a koncertjük ellen, mondván szövegeik fizikai és nemi erőszakra buzdítanak nők ellen. Az ország bevándorlási hivatala végül be is vonta a formáció több tagjának beutazási engedélyét, mivel a szövegeik szerintük a rendőrség elleni erőszakra buzdítanak.
2013-ban Tyler rendezett három reklámszpotot a Mountain Dew-nak, amit aztán azonnal le is vettek adásról, a Pepsi pedig hivatalosan is bocsánatot kért miattuk. A bizarr szpotokban egy kecske sztoriját követhetjük, aki összever egy nőt egy étteremben, lekapcsolják a rendőrök, de végül az áldozat nem mer ellene vallani, annyira fél a kecskétől. A legtöbben a nőverés miatt háborodtak fel, de rengeteg kritikát kapott a rabok sztereotip, rasszista ábrázolása is a szembesítéses jelenetnél. Tyler közleményében elmondta, hogy nem akart senkit megsérteni, azt gondolta, senki nem veszi majd komolyan az abszurd reklámot.
2015-ben letartóztatták egy koncertje miatt, mert a teltházas South By Southwestes fellépésére be nem jutó rajongóit arra bátorította a színpadról, hogy küzdjék át magukat a rendőrökön és jöjjenek ők is be. A kint maradók követték az utasításait, lett is nagy káosz. A vád szerint erőszakra buzdított a rendőrség ellen.
2015-ben le kellett mondania a brit turnéjának már meghirdetett koncertjeit, ugyanis elmondta, hogy kitiltották Nagy-Britanniából. A lépés szorgalmazója az akkori belügyminiszter volt, Theresa May, aki a Bastard című első anyagának szövegeivel indokolta a döntést, mondván, veszélyt jelent az országba való beengedése. Tylernek természetesen nem tetszett a dolog, hogy úgy kezelték, mintha veszélyes terrorista lenne, elmondta, hogy többéves, sok körös munka volt abban, hogy idén végül eltörölték a kitiltást, pont azután, hogy May lemondott. Így amikor idén végre beléphetett Angliába, viccesen meg is jegyezte, hogy May lelépett, úgyhogy ő meg visszajött.
theresa gone, im back
— Tyler, The Creator (@tylerthecreator) 2019. május 24.
Több évnyi homofób dalszöveg után váratlanul coming outolt
Tyler, the Creator amolyan lázadó kamaszként lett híres, aki folyamatosan trollkodott, és szeretett volna mindenkit jól felháborítani a létező legocsmányabb dolgokról való rappeléssel. Aki persze akkoriban volt fiatal és hasonló korszakát élte, az úgy érezhette, hogy valaki megérti. Hiszen a folyamatos sokkolás mellett Tyler gyakran őszintén beszélt a problémáiról is, többnyire ironikusan. Ugyanakkor szép lassan kinőtte ezt, ő is és zenéje is érettebbé vált, maga mögött hagyta kényszeres sokkolási vágyát. Homofób kifejezéseket viszont továbbra is használt szövegeiben („Bocs, rossz néven szólítottalak, kicsit kihagy az agyam. / Apának nem hívnálak, a buzeráns jobban passzol hozzád”), amit ő maga azzal indokolt, hogy nem melegekre használja a szót, a meleg rajongóit meg nem is zavarja. Éppen ezért amikor 2015-ös Flower Boy című albumán maga is coming outolt (egyik dalában például arról beszélt, hogy fehér srácokkal smárol már 2004 óta), többen trollkodásnak hitték az egészet.
Az album fordulópont volt karrierjében, kritikai elismerések mellett begyűjtötte érte élete első Grammy-jelölését. Idei, IGOR című új albuma pedig egy konceptlemez, ami arról szól, hogy beleszeretett egy srácba, aki egy lánnyal is kavart, és mivel nem merte felvállalni a kapcsolatukat, ezért végül a lányt választotta. Bár ma is ugyanaz a mókamester, mint egész karrierje során volt, gyakorlatilag együtt érett ő is és zenéje is a közönségével, a hatodik lemezével pedig felért a csúcsra.
Kiemelt kép: Nicholas Hunt/Getty Images