Szórakozás

Miért nem írnak negatív véleményt az influenszerek?

Az influenszer hivatás (jó esetben) egyik alapvetése, hogy csakis olyan termékekkel és márkákkal vállalnak együttműködést, amelyeket gyakorlatilag 100%-ban önazonosnak éreznek, és hitelesen be tudják illeszteni közösségi oldaluk brandjébe. De vajon milyen hatással van ránk, fogyasztókra az egyre több véleményvezér? És vajon mi történik akkor, ha egy influenszer nem elégedett egy-egy márka termékeivel? Ilyen és ezekhez hasonló kérdésekre kapunk választ a Fashion Law egyik cikkéből.

Tejben-vajban fürösztés után ritka az őszinte kritika
Nincs azzal semmi baj, ha ingyencuccal pózol valaki, de vannak bizonyos szabályok, amiket be kell tartani. Ezeknek jártunk most utána.

Gengsztervilág. Egy iparág, ami egy hatalmas, mégis csendes fizetős játékra épül

– kezdődik a hírportál cikke, ami gyakorlatilag kicsit sem áll messze a szomorú valóságtól. Bár az influenszer szakma korántsem mondható réginek, telítettsége még így is érezhető, szabályai gyakorlatilag nincsenek, negatív véleményt pedig csak ritkán olvashatnak a fogyasztók. Bonyolult dolog ez mindkét fél részére: a fogyasztók és új szépségápolási termékek kapcsolata ugyanis szinte évtizedekig csak a nyomtatott médiától (illetve a szintén egyoldalú tévétől) függött, ám a közösségi oldalak megjelenésével ez szinte teljesen megváltozott. Bár a hagyományos reklámkampányok még mindig léteznek, a digitális hirdetések mennyisége megdöbbentő sebességgel növekszik. Az NPG csoport 2016-os felmérése szerint például a sminkhasználók 92 százaléka már az influenszerek YouTube-videóiból tájékozódtak új márkákkal és termékekkel kapcsolatban.

Az influenszerek oldalán áll még, hogy a hagyományos kampányokkal szemben a márkák költségei jelentősen alacsonyabbak. A L’Oreal például a tavalyi évben 683,7 millió dollárt, azaz közel 182 milliárd forintot költött nyomtatott reklámanyagra, ezzel szemben – bár ez sem mondható kevésnek – egy Instagram-fotó vagy videó 20 és 60 ezer dollár, azaz 5,3 és 16 millió forint között mozog. A Fashion Law szerint ez az összeg magasabb is lehet.

A 27 millió követős Huda Kattannak például közel 200 ezer dollárt – 53,5 millió forint –  ajánlottak cserébe egyetlen egy szponzorált Instagram-bejegyzésért.Marlena Stell, a szépségipar egyik első influenszere, akinek ma már saját márkája van Makeup Geek néven, úgy érzi, hogy a szakmát már túlságosan a pénz irányítja, a legtöbben ugyanis csak azoknak a márkáknak a termékeit reklámozzák, akik a legtöbbet fizetnek, nem pedig azokét, akiknek a termékeikkel valóban elégedettek. Stell oldalán áll Samantha Ravndahl is, aki szerint okkal nem olvashatunk negatív véleményeket.

Attól tartanak, hogy ha valami negatívat mondanak, a márka nem akar újból dolgozni velük

– nyilatkozta Ravndahl.

Ettől függetlenül a legtöbb világhírű influenszer állítja, csak olyan tartalmakat posztolnak, amikkel valóban elégedettek.

Nem csak a pénzről van szó. Azt akarom, hogy a szépségipart próbára tegyék és egyre jobb termékek jussanak el a vásárlókhoz

– nyilatkozta a már feljebb is megemlített Kattan.

Itthon egyébként nem ennyire félősek a vloggerek (hiába kisebb a piac és nagyobb a félelem, hogy „elvágják magukat” egy márkánál), több antikedvences videót is találni YouTube-on.

Kiemelt kép: Ross Gilmore/Getty Images

Ajánlott videó

Olvasói sztorik