Média
Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás

Az MTVA-vezér ügyvezetővé tette az embert, aki lehallgatta

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 06. 11. 12:52

Korábban a témában:

A választásokat követően a belső erőviszonyok jelentős átalakulására utaló személyi változások kezdődtek a közmédia háza táján. Arról már írtunk, hogy távozott Kobza Miklós, aki eleinte sajtófőnökként dolgozott a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) sajtóirodájánál, majd később az Új Média és Teletext Kft. tartalomigazgatói pozícióját is megkapta. Ez utóbbi kft. az MTVA 100 százalékos leányvállalatként kezeli a közmédia valamennyi digitális felületét, például a hirado.hu internetes oldalt és a mediaklikk.hu-t, és az állami vállalat csatornáinak teletext szolgáltatására kikerülő híreket is ők szerkesztik. Kobza egyébként korábban Orbán Viktor fotósa és Facebook-oldalának kezelője volt.

Nemrég Kobza egykori jobbkeze, Bekes Borbála kommunikációs vezető is távozott. Míg Kobza távozásáról semmilyen hivatalos kommunikációval nem találkoztunk, őt pedig ugyancsak hiába kérdeztük, Bekes távozásáról találtunk egy rövid, az Országos Sajtószolgálat nevű szolgáltatáson keresztül kiadott közleményt. A hivatalos kommunikáció szerint Bekes „egy érzékeny időszakban kiválóan látta el a vezetői feladatot, a továbbiakban ugyanezen területen, de más szervezetnél folytatja pályafutását”. Bár erről többet hivatalosat nem közöltek, úgy tudni, az egyik minisztériumnál lett kommunikátor. Bekest azonban hiába kérdeztük, mivel nem kívánt nyilatkozni.  Feladatait júniustól Jánoska Andrea vette át, aki korábban az állami Szerencsejáték Zrt. kommunikációs osztályvezetőjeként dolgozott.

A lehallgatási botrány főszereplőjéből lett ügyvezető az MTVA leányvállalatánál

Kobza és Bekes távozásánál is beszédesebb, hogy csere volt nemrégiben a már említett Új Média és Teletext Kft. ügyvezető igazgatói posztján. A feladatkört a változásig Nagy Antal Zsolt látta el, aki Simicska Lajos HírTV-jének főrendezője volt a G-napig, majd azután nem sokkal először produkciós (gyártási) vezetőnek nevezték ki az MTVA-nál, majd 2016 novemberében addigi feladatait kiegészítve vette át az állami vállalat akkoriban jelentős veszteséggel működő internetes leánycégének vezetését, amelynek irányítását Nobilis Mártontól, Nobilis Kristóf váratlanul távozó fiától vette át. (Mint utóbb kiderült, Nobilis az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő általános főigazgató-helyettese lett, ahol ezután összesen 17 milliárd forint közpénz felett diszponált.)

Nagy Antal Zsolt május 31-i hatállyal távozott az MTVA internetes leánycégének éléről, megtartotta viszont az MTVA produkciós igazgatói feladatkörét. A változást ugyanabban a rövid közleményben jelentették be, ahol Bekes távozását, ahogy azt is, hogy az Új Média és Teletext Kft. ügyvezetőjének június elsejétől Vas Imrét nevezték ki. Az ügyvezetőváltással kapcsolatban kiadott közlemény semmit nem említ Vas Imre karrierútjáról, ahogy azt sem, hogy ő ugyanaz a személy, akinek neve meglehetősen sokat szerepelt korábban az MTVA kapcsán, amikor is kiderült, hogy engedély nélküli lehallgatóberendezést találtak Vaszily Miklós MTVA-vezérigazgató irodájában 2016 márciusában, és ugyanakkor találtak lehallgatáshoz használatos eszközöket Enyedi Csaba adminisztrációs igazgató és Vas Imre szobájában. A történtek után az egyik biztonsági felvételen Vas Imrét szerelők társaságában látták. Számonkérésekor Vas az akkori cikkek szerint annyit mondott a rendőröknek, a lehallgatásra és videós megfigyelésre is alkalmas eszközök telepítése magasabb célokat szolgált.Enyedi és Vas a történtek nyilvánosságra kerülése után, 2016 szeptemberében a munkavégzés alóli felmentését kérte, kérelmüket pedig Vaszily Miklós vezérigazgató jóváhagyta.

Hiába lettek gyanúsítottak, az ügyészség behúzta a kéziféket

Később a rendőrség meggyanúsította a két vezetőt, amiért a nemzetbiztonságilag is kiemelt épület vezérigazgatói szobáját engedély nélkül megfigyelték, de a Legfőbb Ügyészség ejtette az ügyet, mondván, az engedély nélküli lehallgatás nem magánterületen történt, így az szerintük nem ütközött a Büntető Törvénykönyvbe. Ennek ellentmondott Péterfalvi Attilának, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatal elnökének korábbi sajtónyilatkozata, ami alapján a Btk. 422. paragrafusa szerinti, engedély nélküli megfigyelésnek minősül az is, ha az bármilyen privát, nem nyilvános helyiségben történik. Péterfalvi egy 2015-ös zalai ügyet is emlegetett, amikor egy munkahelyi mosdóban felszerelt titkos kamera miatt emeltek vádat valaki ellen. A Legfelsőbb Ügyészség azonban az MTVA-s lehallgatási botrány után közölte, hogy a zalai ügy végül azzal végződött, hogy 2015 decemberében a bíróság valóban elítélt ugyan egy vádlottat hasonló ügyben, de ezután a Legfőbb Ügyészség a Kúriához felülvizsgálati indítványt nyújtott be a terhelt javára. Az ügyészség a történtek után törvénymódosítást kezdeményezett a lehallgatásról szóló törvényi hivatkozás pontosítása érdekében.

Mészáros Lőrinc Orbán Viktor társaságában Felcsúton a Puskás Akadémia VIP páholyában: Fotó: Karancsi Rudolf, 24.hu
Nagyot kaszál Mészáros Lőrinc a közmédián
Több mint félmilliárd forintnyi osztalékot fizet ki a közmédia reklámidejét értékesítő Media Services Kft. Mészáros Lőrinc érdekeltségének.

Vaszilynak kellett aláírnia

Vas Imre idén júniustól hatályos ügyvezetői kinevezése azért különösen érdekes, mert az Új Média és Teletext Kft. egyedüli tulajdonosa az MTVA, így Vas Imre kinevezését nyilvánvalóan Vaszily Miklós vezérigazgatónak kellett aláírnia, de legalábbis elvben nem nevezhették ki a tudta, jóváhagyása nélkül. Kerestük a kinevezés kapcsán az MTVA sajtóirodáját és közvetlenül Vaszily Miklósnak is elküldtük kérdéseinket még a múlt héten, mivel meghökkentőnek tűnik, hogy Vaszily Miklós ezek szerint épp azt a személyt találta alkalmasnak az Új Média és Teletext Kft. élére, aki a korábbi gyanúsítások szerint részt vett az ellene irányuló lehallgatásban, de egyelőre nem érkezett válasz.

Az ügyvezetőváltás azért is érdekes, mivel a leváltott Nagy Antal Zsolt vezetésével az Új Média és Teletext Kft. ismét nyereségesbe fordult: a 2016. évi 109,2 millió forint veszteség után – amikor átvette a céget – 2017-re 28,3 millió forint nyereség lett a cégnél adózás után. Nagy Antal Zsolt ideje alatt növekedett a kft. árbevétele is: a 2016-os 963 millióról 1,16 milliárd forintra.

Csere a hirado.hu élén is

Kiderült, hogy Pető Zoltán, a Petőfi Rádió volt főszerkesztője és egykori csatornaigazgatója távozott a hirado.hu főszerkesztői posztjáról. Ő még egy évig se vezethette a szerkesztőséget. Ide kattintva olvashat részletesen erről és az utódjáról.

Kiemelt kép: Pető Zoltán, a hirado.hu volt főszerkesztője még a Petőfi Rádió főszerkesztőjeként 2016 augusztusában interjút ad a 24.hu-nak. Fotó: Balogh Zoltán, MTI
A hirado.hu ismét főszerkesztőt váltott
Pető Zoltán, a Petőfi Rádió egykori főszerkesztője leköszönt a hirado.hu éléről is. Utódja - legalábbis átmenetileg - a Marslakók sorozat egykori online szerkesztője.
„Tilos a bemenet” felirat világít a Magyar Rádió Miskolci Regionális Stúdiójának utolsó műsora közben 2012. december 21-én Miskolcon. A megszűnő regionális rádiók frekvenciáján, valamint Budapesten a 98,6 MHz-en december 22-étől a zenei közszolgálati csatorna, a Dankó Rádió szól majd. MTI Fotó: Vajda János
Terjeszkedik az állami rádió
Összesen már 116 FM-frekvenciát használ Magyarországon a 4 országos közrádió a mostani bővüléssel együtt.
Szalay Dániel korábbi cikkei
Kiemelt kép: Az MTVA gyártóbázisa Budapesten. Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.