Média
rádió1

Hogyan hallgathatták ezrek a nem létező Vajna-rádiót?

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 05. 23. 11:01

Újabb megmagyarázhatatlannak tűnő részlet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 873 millió forintért elvégeztetett rádióhallgatottság-mérése körül: a kutatáskor még nem létező Vajna-rádiót hallgattak a szolnokiak?
Korábban a témában:

Hallgathatta-e egy, az állami rádióhallgatottság-mérés által érintett idén január és március közötti időszakban az akkor még nem is létező, Andy Vajna Rádió 1 hálózatához tartozó, április végén elindult Rádió 1 Szolnok adását a szolnoki rádióhallgatók 7 százaléka, mintegy 5 ezer ember? A kérdésre normál esetben nyilvánvalóan egy egyértelmű „nem” lenne a válasz.

Az történt, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) pénteken – jelentős határidő-túllépéssel – közzétette az első, államilag finanszírozott, megyeszékhelyi rádióhallgatottságra vonatkozó adatokat honlapján. Ez a gyakorlatban mindössze két grafikon publikálását jelentette a Kutatások menüpont alatt. Az egyik ábrán százalékban kifejezve egyes rádiók elérését (reach%), a másikon pedig a hallgatótábora nagysága ezrekben kifejezve. Első ránézésre semmi különös.

Az ábrák nagyíthatók.

A május 18-án közzétett grafikonon még rajta volt a mérés idején még nem is létező Rádió 1 Szolnok: 7 százalékos piaci részesedése volt
A május 18-án közzétett grafikonon még rajta volt a mérés idején még nem is létező Rádió 1 Szolnok: 5 ezer hallgatója volt

Azonban az ábrát közelebbről is megvizsgálva, feltűnő, hogy a Rádió 1 Szolnoknak a rádió-hallgatottságmérés által érintett időszakban, 2018. január és 2018. március között 5 ezer fős közönségtábora, illetve 7 százalékos elérése volt a 15 éves és annál idősebb hallgatók között. A Rádió 1 Szolnok azonban csak jóval a mérés által érintett időszak után, 2018. április 26-án este 7-kor kezdte meg adását. Ezt tudnia kell a kutatás elvégeztető és finanszírozó médiahatóságnak is, hiszen a Médiatanács eleve csak idén január közepén ítélte a frekvenciát az Andy Vajna Rádió 1 hálózatának két ügyvédje, Litter Zsuzsanna és Bíró Balázs által létrehozott LB Rádió Kft.-nek. Hogy a Rádió 1 Szolnok végül mikor kezdte meg adását, az a radio1.hu honlapon is szerepel:

Április 26-án este 7-kor Szolnokon is elindult a Rádió 1 Szolnok adása

– olvasható a rádió oldalán.A bruttó 873 millió forintból elkészülő hallgatottsági kutatást finanszírozó médiahatóságnak tehát most arra kellene választ adnia, hogy hogyan tudott az általuk megbízott M-Meter Kft. és a Kantar Hoffmann konzorciuma egy, a kutatás által felölelt időszakban még nem is létező szolnoki Vajna-rádiónak ilyen népes hallgatótábort mérni?

Természetesen feltettük ezt a kérdést a médiahatóság sajtóosztályának, valamint Hantosi Bálintnak, a kutatást készítő konzorcium vezetőjének is. Tegnapi írásos megkeresésünkre azonban egyelőre nem reagáltak az érintettek.

Csendben azért lecserélték a grafikont

Az egyetlen reakció az érintettek részéről, hogy a kérdéseink elküldését követő napra a médiahatóság oldalán se szó, se beszéd, azaz ennek feltüntetése és megmagyarázása nélkül, a nyilvánvaló tévedést elfedve lecserélték az eredetileg kitett grafikonokat. A grafikonokból pedig hirtelen eltűnt a korábban még ott szereplő Rádió 1 Szolnok. A cserét egyébként igyekeztek olyannyira észrevétlenül lebonyolítani, hogy még az eredeti ábrák fájlnevét is meghagyták, hogy a változtatás ne legyen túlságosan feltűnő.

Még szerencse, hogy mi még korábban lementettük a korábbi ábrákat is, így önöknek most lehetősége van összevetni őket. Az eredeti, május 18-án feltöltött ábrákat cikkünk elején már láthatták. Most pedig következzen a frissített, május 23-án közzétett két ábra.

Május 23-án reggel már nem szerepel a Rádió 1 Szolnok az ábrán
Május 23-án reggel már nem szerepel a Rádió 1 Szolnok az ábrán
Erről az ábráról is eltűnt a Rádió 1 Szolnok május 23. reggelére
Erről az ábráról is eltűnt a Rádió 1 Szolnok május 23. reggelére

Nem ez az első botrány az állami mérés bevezetése körül

Egyébként nem ez az első botrány az államosított rádióhallgatottság-mérés körül, amelynek már a beindulása is folyamatos csúszással kezdődhetett meg, majd hónapokat késett az első adatközlés is. Néhány hete írtuk meg, hogy a Katolikus Rádió hirtelen hallgatói 61 százalékát elvesztette azután, hogy a mérést állami ernyő alá vonták. A médiahatóság és a piackutató cég szerint azonban nem történt hiba, ez normális és a módszertanváltásból fakadhat. A Sláger FM hallgatótábora is nagyot változott: hirtelen 100 ezer hallgatóval lett kisebb a közönségtáboruk, pont akkor, amikor az állam maga alá gyűrte a mérést. Szerencséjükre így is megőrizték piacvezető pozíciójukat Budapesten.

Több rádiónál teljesen hiteltelennek tartják a mérést, ezért nem járulnak hozzá az állam által mért rádióhallgatottsági adataik publikálásához, és inkább megrendelnek saját költségükön egy másik rádióhallgatottsági kutatást egy másik piackutató cégtől. Ami azért érdekes, mert a hallgatottságmérést épp azért kezdték államilag intézni, hogy legyen egy, a piac valamennyi szereplője által hitelesnek tekintett egységes adatsor. Az állami mérés azonban úgy tűnik, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, miközben a médiahatóság kénytelen lesz kifizetni a piackutatónak a szolgáltatás ellenértékét akkor is, ha a rádiók tömegével kérik az állami mérés során róluk keletkezett adatok zárt kezelését.

A médiahatóság egyébként korábban közölte, hogy a médiának nem hajlandó megmutatni a rádióhallgatottsági mérésének adatait teljes körűen, hiába készül a kutatás jelentős összegű közpénz felhasználásával. Emiatt közérdekű adatigényléssel is megpróbáltuk kikérni a teljes felmérést, ám a hatóság így sem adta ki az adatokat, a rádiók üzleti érdekeire hivatkozva. Az ügy várhatóan a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatalánál folytatódik, mivel egy közpénzből végzett kutatás eredményei nyilvánvalóan nem lehetnek titkosak, ráadásul egyes piaci szereplők (ügynökségek) igenis megkaphatták azokat. A NAIH korábban egyébként már más ügyekben elmarasztalta a médiahatóságot, amiért az NMHH nem mutatta meg a 24.hu-nak a Vajna-rádiók frekvenciapályázatait annak ellenére, hogy ezek a pályázatok a nemzeti közvagyonra, értékes rádiós frekvenciákra vonatkoztak. A NAIH azonban hiába marasztalta el többszörösen az NMHH-t és kötelezte az adatok kiadására, a médiahatóság azóta sem állította helyre a törvényességet a kért közérdekű adatok bemutatásával.

Végül teljesen levették az adatokat

Cikkünk megjelenésére az NMHH oldalának Kutatás menüpontjából végül teljesen elérhetetlenné tették a vidéki, megyeszékhelyi rádióhallgatottsági, frissített adatokat.

Időközben kiderült az is, hogy nem csak Szolnokon történt hasonló: a Rádió 1 Veszprém sem létezett, mégis hallgatottságot mértek neki. Így történt a Rádió 1 Dunaújvárossal is, melynek annak ellenére lett rádióhallgatottsága, hogy csak áprilisban, azaz szintén a kutatás által felölelt időszakot követően tudott elindulni.

Frissítés 2: Az NMHH elismerte, félrevezető volt az adatközlése, de van magyarázata rá

Az NMHH szerdán délután reagált cikkünkre, illetve kérdésünkre, hogy mi lehet az oka annak, hogy Szolnokon, valamint Veszprémben és Dunaújvárosban úgy mértek rádióhallgatottságot a Rádió 1 Szolnoknak, a Rádió 1 Veszprémnek és a Rádió 1 Dunaújvárosnak, hogy az érintett rádiók még nem is sugároztak. A médiahatóság válaszában azt állítja, hogy azok a szolnokiak, veszprémiek és dunaújvárosiak, akik a kérdéses időszakban munkába ingázva vagy más városban hallgatták a Rádió 1-et, a válaszadás során megnevezhették a Rádió 1-et, ugyanis például Jász-Nagykun-Szolnok megyében másik két helyen is szól a Rádió1. A médiahatóság szerint ilyen formában a Budapestről sugárzó rádiók is elérnek 5 százalékot meghaladó értéket, akár száz kilométerre a fővárostól is. Ettől függetlenül az eredményekben valóban megtévesztő lehet ez az adat, ezért ennek szerepeltetését a mérőcég javította, a hatóság pedig a honlapon cserélte – írja az NMHH, melynek magyarázata azért különös, mert ahhoz, hogy például a Rádió 1 Szolnoknak hallgatottságot mérjenek, a kutatáshoz használt naplóban a válaszadók számára konkrétan ezt a lehetőséget kellett felkínálni. Egyébként arra, hogy miért késtek sokat az adatok közlésével, az NMHH a mérőcégre hárította a felelősséget. „A késésekkel kapcsolatban a mérőcég illetékes, kérjük, kérdésével közvetlenül a céget keresse.” Az NMHH levelében foglaltakkal ellentétben azonban a mérőcég nem jogosult nyilatkozni, legalábbis vezetőjük korábban azt állította, hogy az NMHH magához vonta a nyilatkozattétel jogát.

popfm
Eldőlt: kormányközeli rádió indul a Class FM helyén
A Médiatanács a héten eldöntötte, hogy a kormányközeli pályázónak, a Hold Reklám Kft.-nek adja a Class FM egykori országos frekvenciáját. Indulhat a POP FM, tovább nő Orbán Viktor médiarendszere.
Szalay Dániel korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

US President Donald Trump speaks during a bilateral meeting with South Korean President Moon Jae-in in New York on September 24, 2018, a day before the start of the General Debate of the 73rd session of the General Assembly.   / AFP PHOTO / Nicholas Kamm
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.