Idén sem ad le politikai reklámokat a választási kampányban a HírTV. A médiavállalat ezzel kapcsolatos döntését Tarr Péter, a hírcsatorna vezérigazgató-helyettese mondta el a 24.hu-nak.
Tarr Pétert azután kerestük meg a kérdéssel, hogy az RTL Magyarország hétfőn bejelentette, a 2014-es időszakkal ellentétben ezúttal díjmentesen teret ad a pártok kampányfilmjeinek az április 8-i országgyűlési választásokat megelőző választási kampányban az RTL Klub csatornán. (Az ingyenes lehetőség az M-RTL csatornái közül kizárólag a főcsatornára vonatkozik, ezenkívül pénzért az rtlklub.hu internetes oldalon lehet megjelenési lehetőséget vásárolni.)
Ingyen és mindenkinek
A jelenlegi, a második Orbán-kormány idején életbe lépett jogi szabályozás alapján az M1, a Kossuth Rádió és a Duna TV minden országos listát állító pártnak azonos terjedelemben, és ingyenesen köteles leadni a reklámfilmjét. Az országosan elérhető kereskedelmi médiaszolgáltatók viszont maguk dönthetik el, hogy kívánnak-e politikai reklámot sugározni, vagy sem, annak ellenére, hogy a képernyőn futó politikai reklámok közzétételéért a médiaszolgáltatók nem kérhetnek és nem fogadhatnak el ellenszolgáltatást a reklámozóktól. Amennyiben viszont az igen mellett döntenek a médiaszolgáltatók, valamennyi pártnak egyenlő feltételeket kell biztosítaniuk, és a döntést be kell jelenteniük a Nemzeti Választási Bizottságnak.
A médiahatóság által nyilvántartott országos lineáris médiaszolgáltatók egyébként február 17-ig dönthetnek úgy, hogy lehetőséget adnak a pártoknak a választási üzeneteik közvetítésére.
2014-ben mindenki elzárkózott, de azóta sokat változtak a médiaviszonyok
2014-ben egyetlen kereskedelmi televízió és az akkor még országos frekvenciával rendelkező egyetlen kereskedelmi rádió, a Class FM sem biztosított ingyenes reklámfelületet a pártoknak, ezért akkor csak az M1, a Kossuth Rádió és a Duna TV adott le hirdetéseket.
A HírTV Simicska Lajos nagyvállalkozó tulajdonában áll, aki több évtizeden át Orbán Viktor közeli barátja, az Orbán-kormányok idején a közbeszerzések rendszeres befutója volt, azonban a harmadik Orbán-kormány négy évvel ezelőtti megalakulását követően súlyosan megromlott a kapcsolatuk a miniszterelnökkel, mostanra pedig kettejük viszonya teljesen elmérgesedett, Simicska a miniszterelnök egyik legkeményebb bírálójává vált, ezért is volt izgalmas, hogy idén hogy dönt az üzletember tévéje a politikai reklámok kapcsán.
A kérdés azért is érdekes, mivel az ugyancsak Simicska érdekeltségű közterületi reklámcégek tavaly ősszel kénytelenek voltak beszüntetni a politikai reklámozást, miután kormányhivatalok rendőrségi segítséggel elkezdték leszedetni a Simicska közterületi reklámcégeinek felületein megjelent politikai plakátokat. Simicska a lépést alkotmányellenesnek minősítette. A reklámhordozók egy részét a reklámcégektől ezután a Jobbik megvette, de a Simicska szimpátiáját élvező párt ezután az Állami Számvevőszékkel találta magát szemben, mivel az ÁSZ a tranzakciót tiltott pártfinanszírozásnak minősítette, ezért 331,5 millió forint bírságot be kell fizetnie a pártnak, valamint ugyanekkora összeggel kevesebb állami támogatáshoz jut a párt. Simicska cégei egyébként az ÁSZ döntése után visszavásárolták a plakáthelyeket a Jobbiktól.
Kiemelt kép: a HírTV Zrt. székháza. Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás