Kultúra ismeretlen budapest

A Gellért-hegybe kapaszkodva képzelték el a budapesti Eiffel-tornyot

Wikimedia Commons
Wikimedia Commons
A Rudas fürdő mellé tervezett szerkezetről két híd vezetett volna a hegyre.

A főváros épületeihez, tereihez és szobraihoz sokszor meglepő történetek tapadnak – ezeket deríti fel sorra a budapesti épített örökség sorsáról is rendszeresen beszámoló sorozatunk, az Ismeretlen Budapest, ahol nem csak megvalósult, de tervasztalon maradt projektekről is szót ejtünk.

A hasonló sztorik legtöbbször egy-egy hosszú cikkünkhöz való háttérkutatás közben, véletlenül kerülnek a szemünk elé: így történt ez most is, mikor a következő cím úszott a látómezőnkbe:

Eiffel-torony Budapesten.

Az Építő Ipar 1890-es évfolyamában feltűnő néhány soros anyag több napilapra hivatkozva arról tudósít, hogy egy, a fővárosnál műszaki számvizsgálóként dolgozó építész, Krisztinkovich Béla furcsa ajánlatot nyújtott be a fővárosi tanácshoz, javasolva, hogy

a Gellért-hegy tövében, a Rudas fürdő alatt 130 méter magas vasszerkezetű tornyot építsenek, tetején a stockholmi Katharina Hissen mintájára pedig kávéházat rendezzenek be.

A mérnök hozzátette: ezzel a torony csúcsa lenne a főváros legmagasabb pontja, ahonnan nem csak a pesti oldalra, de a Várnegyed és a budai hegyek felé is csodás kilátás nyílhatna.

Pest-Buda Aukciósház A kép jobb szélén a Rudas fürdő – amellett állhatott volna a torony.

Krisztinkovich szerint a pozitívumok ennyivel nem érnének véget, hiszen az építmény

ezenkívül a folyton változó friss levegővel betegeknek üdülőhelyül is szolgálhat, mint a párisi torony.

Az építkezés legfontosabb célja a férfi szerint a két lift lehetne:

a nyolcvan méter magasra nyúló egyik akna tetejére érkezve egy hetven méter hosszú vashídon át lehetne elérni a hegyre felvezető sétautakat,

a másik pedig

a torony a Citadella kapujával összekötött csúcsához vinne,

így a hegyen felépített villákban nyaralók minden eddiginél könnyebben és kényelmesebben juthatnának le a vízpartra, ahol ekkor még egy teljes évtizeden át hiába keresték volna az 1903-ban átadott Erzsébet hidat, így a rakparti kocsiúton kellene elcsípniük egy kocsit, hogy a Lánchídon átkelve Pestre juthassanak.

Krisztinkovich a cél eléréséhez három dolgot kért a fővárostól:

  • az építési terület ingyenes tulajdonba adását,
  • a személyszállítás huszonöt évre szóló kizárólagos jogát,
  • valamint a lift működéséhez szükséges vízmennyiség ingyenes szolgáltatását, egészen addig, míg a vállalat 6%-os tiszta nyereséget nem képes hozni.
Építő Ipar, 1890. szept. 14. / Arcanum Digitális Tudománytár

A Budapesti Hírlap szerint (1890. aug. 31.)

a gondolat, különösen pedig a torony helyének megválasztása mindenkor furcsának tetszenék, csak manapság nem az, amikor az Eiffeltorony sikere hasonló tervezgetésekre buzdította a vállalkozókat, a világnak akárhány nagy városában.

A főváros válasza ekkor még nem volt ismert, a Pesti Hírlap ugyanazon a napon megjelent száma azonban már arról írt, hogy a

tetemes költségek financírozását, egy elsőrendű fővárosi pénzintézet a fenti engedmények esetére állítólag már elvállalta.

A polgármesteri széket Budapest életének első huszonnégy évében (1873-1897) betöltő Ráth Károly szeptember közepén meglepő módon az előmunkálati engedélyt is kiadta, majd az ügyet felterjesztette Baross Gábor kereskedelemügyi miniszterhez, hiszen

mivel a vastorony közlekedési eszköz lesz s mintegy függőleges vasútnak tekinthető, az előmunkálatok kérdésébe a miniszter is bele kíván avatkozni

– írta a Kolozsváron megjelenő Ellenzék című lap (1890. szept. 20.), ami hozzátette: Krisztinkovich remélte, hogy az előzetes talajfúrások kedvező eredményt hoznak, így

a tornyot sziklákra, és nem a Duna-medrét tovább mélyítve születő bonyolult alapokra kell helyeznie.

Baross válaszára végül nem is volt szükség: a középítési bizottság november 8-i ülésén egyhangúan ellenezte a torony építését, mert

nem tartották célszerűnek, sőt, úgy érezték, hogy az egyáltalán nem szépítené a fővárost.

Fővárosi Lapok, 1890. nov. 8. / Arcanum Digitális Tudománytár

A férfi ezzel nem adta fel a város arcának átírására tett álmát: alig fél évvel később, 1891 márciusában a pesti Petőfi teret már egy, villamosok közlekedésére is alkalmas alagút segítségével kötötte volna össze a budai Döbrentei térrel. Az ötlet ebben az esetben is süket fülekre talált: Baross a főváros véleményét kérte, ami villámgyorsan nemet mondott.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik