Kultúra

Csoda, hogy a levegőbe emelkedtek a világ legfurább repülőgépei

Ma teljesen természetesnek vesszük, hogy néhány órán belül akár a világ másik oldalára is repülhetünk egy jókora utasszállító géppel, a városok felett átsuhanó óriásokra pedig már fel sem kapjuk a fejünket, pedig a repülés mindössze százhuszonöt éve része a történelemnek: a végül saját találmánya által megölt Otto Lilienthal 1895-ben hajtotta végre az első vitorlázórepülést, 1903 decemberében pedig a Wright fivérek emelték a levegőbe az első irányítható, motorral hajtott, levegőnél nehezebb eszközt:

Fotó: Library of Congress

Mostantól filmen is láthatóak a világ első repülései
A Wright fivérek előtt egy évtizeddel már levegőbe emelkedő Otto Lilienthalról egyetlen filmfelvétel sem maradt fenn, most viszont mégis láthatjuk néhány útját.

A történelmi tettet végrehajtó Flyert látva (fenn) egyértelműen úgy érezhetjük, hogy a repülőgépmérnököknek és feltalálóknak a következő huszonöt évben már semmi dolga nem volt a gépek alakjának csiszolásával, hiszen hasonló kétfedeles csodák repültek az első világháborúban, valamint a húszas években is szép számmal felbukkantak az égen.

Ennél nagyobbat azonban nem is tévedhetnénk, hiszen a feltalálók és az autodidakta mérnökzsenik egyáltalán nem adták fel az álmot, hogy még gyorsabb, még tökéletesebb és legfőképp: még több szárnyú gépet építsenek. Ezek közül mutatjuk be ma a legszürreálisabb próbálkozásokat.

Horatio F. Phillips (1845-1926) sokszárnyú szörnyei

A tizenöt méteres ugrásra képes gép 1904-ből:

A százötven métert irányíthatatlanul megtevő, két és fél méteres propellert kapott óriásketrec 1908-ból:

Az 1911-es modell, orrában egy soros hathengeres motorral és egy komplett ablakredőnnyel:

Fotók: ctie.monash.edu.au

 

d’ Equevily-Monjustin hat, illetve hétszárnyú repülője, 1907

 

 

Fotók: Flying Machines

A 3393 apró tetraéderből felépülő óriásszárny, a Canadian Aerial Experiment Association (Kanadai Légikísérleti Szövetség) által 1907-ben épített Hattyú (Cygnet)

Fotó: San Diego Air & Space Museum Archives

 

A Dufaux-testvérek, Henri és Armand által 1908-ban épített és kipróbált Dufaux, ami leginkább egy derékba tört polcsorra hasonlított

Fotó: Pionnair-ge

 

A Bousson-Borgnis-féle háromszárnyú vitorlázógép (1908), amivel tervezői saját elmondásuk szerint egy órán át képesek voltak repülni

Fotó: Flying Machines

 

Wilbur R. Kimball sokpropelleres réme, 1909

Fotó: Skaterscafé

 

Jean Dorand a francia légierő számára épített gépe, 1909

Fotó: Laboite Verte

 

Howard Huntington hat sirályszárnyat és egy jókora propellert is felvonultató próbálkozása, 1912-1914

Fotó: The Aerodrome

A Caproni Ca.60 Noviplano, ami nyolc V12-es motorjával és kilenc szárnyával igen impozáns látványt nyújthatott az 1921 tavaszán az Alpok déli lábainál fekvő Lago Maggiore körül nyaralóknak. Az első felszállása után hatvan méteres magasságba emelkedő, majd a vízre leszálló, száz ember utaztatására tervezett gép azonban landolás után összetört és elmerült.

Fotók: Wikimedia Commons és Flying Machines

A nevét a jura kor ragadozó őshüllőjéről, a Pterodactylusról kapott, furán kis testű Pterodactyl MkI, egy brit professzor, Geoffrey Hill 1928-ban megvalósult álma

 

Fotó: Wikimedia Commons

Waldo Waterman találmánya, a miniautóként és repülőgépként is működő Waterman Arrowbile. Az öt példányban gyártott gép 1937-ben repült először.

Fotó: SDASM Archives

Willard Custer leginkább repülőgépek és autók tesztelésére használt szélcsatornákra hasonlító szárnyú szörnye, a Custer Channelwing a negyvenes évek hajnaláról

Charles Zimmerman az amerikai légierő számára tervezett palacsintája, a Vought-Zimmermann V-173, melynek egyetlen elkészült prototípusa 1942 és 1947 közt közel kétszáz alkalommal repült. A projektet ezzel szemben nem folytatták tovább.

 

Az amerikai Avro által 1958-ban épített VZ-9 Avrocar, melyet három éven át próbáltak tökéletesíteni, de az alumíniumtestű repülő csészealj fejlesztését stabilitási problémák és a bizonytalan röpképesség – néhány méternél magasabbra egyáltalán nem tudott emelkedni – miatt 1961 szeptemberében leállították.

A repülő csészealjak tényleg léteznek
Bemutatjuk az amerikai és náci német légierő egykor szupertitkos prototípusait.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik