A Magyar Operatőrök Társasága (HSC) és a Magyar Nemzeti Filmalap – Filmarchívum Igazgatósága együttműködési megállapodást kötött a nemzeti filmörökség együttes restaurálása, megőrzése érdekében. A HSC aktív részt vállal a Filmarchívum hosszú távú, digitális filmrestaurálási programjában.
Az együttműködés keretében a magyar filmek színvilágának digitális felújítása operatőrök közreműködésével zajlik. A filmek fényének, színének korhű újjáteremtése a filmrestaurálás egyik legizgalmasabb, leglátványosabb feladata. A Filmarchívum a régi filmek fényelésére szerencsés esetben magát az operatőrt kéri fel, hogy a filmlabor coloristja (fényelő szakembere) mellé ülve előállítsák azt a látványt, amilyen a film a korabeli bemutató idején lehetett.
Nehezebb a legjobb partnert megtalálni, amikor a film operatőre már nem vonható be a munkálatokba. A jelenleg folyamatban lévő Fábri-életmű felújítás is ilyen. Fábri legendás alkotótársai, Hegyi Barnabás, Szécsényi Ferenc és Illés György operatőrök pazar látványvilágát korabeli filmanyagok tanulmányozása mellett tanítványaik állítják helyre.
Így készült el a májusban Cannes-ban bemutatott Körhinta Szabó Gábor fényelési instrukciói mellett. A korai klasszikus Fábri-filmek – a Hannibál tanár úr, az Édes Anna, a Két félidő a pokolban – fényelését Csukás Sándor operatőr végzi, aki nem csak Fábrival ápolt közvetlen baráti kapcsolatot, hanem Szécsényi Ferenccel is. A legendás operatőr rá hagyta operatőri forgatókönyveit, fotóit, rajzait, és sokat beszéltek arról, hogy Szécsényi és Fábri hogyan dolgoztak együtt annak idején.
A később nemzetközi sikereket arató operatőr még 17 évesen alakította a vörösinges fiatalabbik Pásztort, s Áts Ferinek pedig a hangját kölcsönözte. E forgatásnak is nagy szerepe volt abban, hogy Jancsó Nyika operatőr lett, miután a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Fábri Zoltán és Illés György tanítványa volt.