Nagyvilág

„Aki nem ment hozzá önként egy harcoshoz, azt megölték vagy megverték” – női sorsok az afrikai dzsihádisták táboraiban

Florian Gaertner / Photothek / Picture-Alliance / AFP
Florian Gaertner / Photothek / Picture-Alliance / AFP
A Boko Haram nigériai dzsihádista szervezet 2014-ben azzal került a nemzetközi sajtóban a címlapokra, hogy közel 300 fiatal keresztény lányt rabolt el Chibokból. A lányokat utána katonafeleségként, merénylőként, szexrabszolgaként használták, vagy egyszerűen túladtak rajtuk. Milyen nőként élni az afrikai dzsihádista csoportok táboraiban? Miért alkalmaznak szívesebben nőket vagy gyermekeket öngyilkos merénylőként a terrorcsoportok?

A téma kapcsán vélhetően mindenkiben az merül fel legelső kérdésként, miért választják a nők az erőszakot, miért csatlakoznak olyan radikális szervezetekhez, amelyek naponta követnek el támadásokat katonai támaszpontok, rendőrségi intézmények vagy akár civilek ellen. Nagyjából a következő magyarázatok adhatók a fenti kérdésre:

  • bosszú a közeli családtagok haláláért;
  • megváltás elnyerése a múltbéli bűnökért,
  • a mártíromság, mint vonzó vezeklési lehetőség;
  • kapcsolat egy felkelővel vagy dzsihádistával;
  • tiszteletre törekvés a közösségen belül például azért, hogy megmutassák, a nők ugyanolyan elkötelezettek az ügy iránt, mint a férfiak;
  • nemi erőszak elszenvedése
  • vagy elrablás.

A fegyveres csoportokhoz csatlakozó nők nem feltétlenül pszichológiai okok miatt lépnek be, hanem a társadalmi-gazdasági körülmények vagy az ország helyzete – például háborús állapot vagy állami elnyomás – miatt.

Egy férj nélkül maradt nő Afrikában rendkívül kiszolgáltatott helyzetben van. Nemcsak anyagi értelemben, hanem a fizikai biztonság tekintetében is. A radikális szervezetek pedig rájöttek, hogy minél több nőt tudnak a soraikban, annál sikeresebbek lehetnek. Malitól egészen Afrika szarváig bevett pénzszerzési szokássá vált, hogy a dzsihádista csoportok egy-egy falu lerohanása után összegyűjtik a fiatal nőket, lányokat, majd a táboraikba hurcolják őket. Ez kiváló alkupozíciót eredményez számukra, hiszen így a hozzátartozóktól – vagy akár az ország kormányától is – váltságdíjat kérhetnek. Egyes esetekben ugyanis olyan sajtónyilvánosságot és nemzetközi érdeklődést vált ki némelyik eset, hogy presztízsveszteség lenne nem segíteni állami szinten.

Giles Clarke / Getty Images Egy fiatal nigériai lány egy menekülttelepen, Nigéria délkeleti részén. A telep 9000 menekültnek ad otthont, akik az elmúlt években a Boko Haram észak-nigériai erőszaka elől menekültek. 2019. december 11.

Női dzsihádisták

Miután valaki nőként önkéntes vagy kényszerített módon bekerül a terrorcsoportok táborába, nem sok választása marad: ha nincs katonaférje, muszáj valakihez hozzámennie. Ennek kapcsán egy 16 éves túlélő így nyilatkozott:

Néhány lány önként ment hozzá a harcosokhoz, néhányan élelemért. Akik pedig visszautasították ezt, azokat megölték vagy megverték.

A nők jelenléte a csoporton belül értékes ösztönzővé válik a férfi harcosok és a potenciális újoncok számára. Bekerülés után azonnal feladatokat kapnak: ha harci tevékenységben fognak részt venni, akkor fegyverhasználati kiképzésben részesülnek, megtanulják, hogyan kell rögtönzött robbanóeszközöket összeszerelni, vagy akár a kémkedés fortélyait sajátítják el. Jellemzően ötféle kategóriába sorolhatók a harcokban aktív szerepet vállaló nők.

  • A logisztikusoknak az a feladatuk, hogy a különböző terrorista sejtek között gördülékenyen áramoljanak az illegális szerek, a fegyverszállítmányok és a pénz.
  • A toborzók azért felelnek, hogy minél több fiatal lányt csábítsanak a csoportokhoz, legfőképp a rokoni vagy ismerősi szálakat kihasználva.
  • Az is bevett gyakorlattá vált, hogy menekülttáborokban hirdetik a biztos megélhetés és ideális házasság alternatívájaként a csatlakozás lehetőségét: több eset tanúskodik róla, hogy előre leforgatott propagandavideókat mutatnak a potenciális csatlakozóknak, amelyeken bőséges termést, kövér szarvasmarhákat és áruban bővelkedő piacokat mutatnak be.
  • Az öngyilkos merénylők a nem ritkán több tucat halálos áldozattal járó támadásokat hajtják végre,
  • míg az operatív vezetők és harcosok a konfliktusok fegyveres résztvevői.

Az öngyilkos elkövetők többsége özvegy, de gyakran fordul elő az is, hogy egy-egy házaspár vállalja a küldetést. Kivételes esetekben a nők politikai szerepet is betölthetnek – a csoport stratégiai gondolkodóiként vagy a terrorista sejtek magas rangú vezetőiként.

TONY KARUMBA / AFP Nigériai nők tüntetnek iskolás lányok szabadon bocsátásáért, akiket a Boko Haram tagjai raboltak el Nigéria északi részén, 2014. május 16-án Nairobiban. A „#bringbackourgirls” szlogen az elrablások nyomán hatalmas globális jelenséggé vált.

Cselédek, anyák, szexrabszolgák

Ha pedig ház körüli vagy anyai, gondoskodói szerepkört szánnak nekik, akkor a táborban már régebb óta jelen lévő női közösség soraiba kell integrálódniuk. A legrosszabb sorsra valószínűleg azok a keresztények számíthatnak, akik nem akarnak áttérni az iszlám vallásra, továbbá azok, akik muszlim létükre olyan, a nyugati világhoz köthető nemzetközi szervezeteknél dolgoznak, mint az ENSZ vagy a Vöröskereszt. A nigériai Boko Haram dzsihádista szervezet 2018 őszén például azért végzett a Nemzetközi Vöröskereszt két munkatársával, mert muszlim nő létükre együttműködtek a csoport ellen harcoló állami hadsereggel. Tettüket hitelhagyásnak és jóvátehetetlennek minősítették, így még arra sem voltak méltók, hogy rabszolgaként szolgáljanak a radikális csoportban.

A cselédként, szolgaként instrumentalizált nőknek jellemzően a főzés, a mosás és a takarítás a feladatuk. Az emberkereskedelemmel szorosan összenőtt szexuális kizsákmányolás is szintén égető probléma a táborokban – a fiatal lányoknak egy nap akár több alkalommal és több személlyel is erőszakot kell átélnie. Ez nemcsak fizikai fájdalommal jár, de mentális megtöréshez is vezet.

Meggyőződés vagy túlélési alternatíva?

A fentieket összegezve elmondható, hogy több okra vezethető vissza, miért is csatlakozik egy nő a radikális fegyveres csoportokhoz. Amikor a Boko Haram még csak egy elit- és kormányellenes felkelőszervezet volt, sok fiatal nő azért csatlakozott, mert a csoport lehetőséget kínált arra, hogy oktatásban részesüljenek. Ekkor ugyanis a Mohammed Juszuf vezette Boko Haram lényegében egy hangzatos iszlamista mozgalom volt, amely arra szólította fel az embereket, hogy tanuljanak többet a Koránról és a tiszta, eredeti iszlám tanokról, gyakorlatokról. Ezzel párhuzamosan akadnak olyanok is, akik nem a csoport ideológiai és politikai meggyőződésének támogatása miatt csatlakoznak, hanem egyszerűen egy olyan mikrogazdasági gépezetnek látják a szervezeteket, ahol garantált a megélhetésük. Északkelet-Nigériában a nők többnyire nem voltak képesek elmenekülni a fegyveres konfliktusok és a harcosok brutalitása elől. Mégis, hogy „felszabadítsák” magukat, illetve a családjukat mentesítsék a terhektől, katonafeleséggé váltak, hogy biztonságot és védelmet kapjanak. Olyan országrészeken, ahol az állam nem tudja az autoritását gyakorolni, és helyette különféle lázadó vagy terrorista csoportok dominálnak, nem sok választás marad a nők számára. A csatlakozás tehát sok esetben az egyetlen kiút a nyomorból és a szenvedésből.

Mohammed Abba/Anadolu Agency / Getty Images A Boko Haram öngyilkos bombával követett el robbantásos merényletet a nigériai Maiduguri Zabarmari faluban 2015. július 4-én.

Felmerülhet a kérdés, hogy mi lesz azokkal a lányokkal, asszonyokkal, aki vagy megszöknek a dzsihádista táborokból, vagy kimenekítik őket. A válasz nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnhet. Egyrészt a közösségek nagyon ritkán fogadják vissza a terrorcsoportok kötelékében harcolókat, másrészt azok a nők, akik egy radikális iszlamista katonától lettek terhesek – és akár gyermekkel térnek vissza –, nagyon nehezen találnak maguknak új párt. Úgy vélik, a lányokon olyan szégyenfolt ez, amit sosem tudnak lemosni magukról. Ezért jellemzően az történik, hogy a saját családból, rokoni kötelékből való kihullás után inkább visszatérnek a nemzetközi szervezetek által működtetett reintegrációs központokba, ahol olyan nőkkel, leányanyákkal lehetnek együtt, akik ugyanazokon a borzalmakon mentek keresztül.

Összességében azonban az tapasztalható, hogy csak nagyon kevés afrikai nőrablás éri el a nemzetközi sajtó ingerküszöbét. Ez azért probléma, mert ahogy a 2014-es chiboki eset kapcsán is láthattuk, csupán azután került a nemzetközi érdeklődés fókuszába az elrabolt lányok ügye, amikor Michelle Obama, Kim Kardashian és még Ferenc pápa is csatlakozott a #BringBackOurGirls hashtagkampányhoz. Összegezve elmondható, hogy a dzsihádizmus által érintett országoknak sokkal több figyelmet kellene szentelniük a kimentett vagy megszökött nők mentális és pszichológiai támogatására, a társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációjukra. Ők ugyanis az afrikai családok origói, így a sorsuk szorosan összefonódik a kontinens jövőjével is.

A cikk szerzője Tóth Klaudia, a Migrációkutató Intézet kutatója

Ajánlott videó

Olvasói sztorik