Kalózok elrabolták egy német teherhajó legénységének egy részét valahol Nigéria partvidékén. Az első hírekből még azt sem derült ki pontosan, hogy a tengerpart melyik részén és hogyan történt a támadás. Az a részlet a hírekből, hogy csak a legénység egy részét tudták magukkal vinni a kalózok, akár arra is utalhat, hogy a hajó eltérítése volt a cél.
Sajnos azonban az adatok azt mutatják, hogy nem kalózokról van szó, hanem emberrablókról. 2015 óta folyamatosan nő a támadások száma a nigériai part menti vizeken, 2015-ben 54, 2016-ban 96 támadás volt, de ezek közül csak egy esetben volt a cél a hajó eltérítése, a többi esetben az emberrablás volt a motiváció (nem minden próbálkozás járt sikerrel).
A teherhajók általában fegyvertelenek. Fegyveresek, biztonsági magáncégek alkalmazottai elvileg lehetnek ilyen kereskedelmi hajókon, ám általában csak a legveszélyesebb vizeken hajózó járatok esetében fizetik ki az extra költséget a társaságok. Fegyver nélkül is van lehetősége védekezni a kereskedelmi hajóknak, a fedélzeten levő tűzoltófecskendőkkel fel lehet tartóztatni, vagy meg lehet akadályozni a hajóra való feljutást, bár kérdés, hogy ki meri ezt, ha közben – igaz, pontatlanul – de egy Kalasnyikovval lőnek rá.
Mit tehet Magyarország?
Az elmúlt években három eset is volt, amikor magyar állampolgárokat konfliktuszónában raboltak el, két alkalommal Szíriában, egyszer Szudánban. Utólag minden esetben a TEK vitte el a dicsőséget, ők voltak azok, akik hazahozták a bajba jutottakat. A terrorelhárítók erőfeszítése mögött azonban mindig ott volt a külügyminisztérium, illetve a hírszerzés munkatársainak erőfeszítése.
Bár a TEK komoly műveleti, beavatkozási képességekkel rendelkezik, ezeket leggyakrabban csak Magyarországon tudja alkalmazni, elsősorban veszélyes bűnözők elfogásakor. Egy külföldi bevetés, embermentés előkészítése azonban sokkal összetettebb feladat, mint felderíteni egy bűnözői csoportot itthon, majd egy vagy több beavatkozó egységgel felszámolni őket egy látványos akcióban.
Az emberrablások általában tárgyalások révén oldódnak meg, a pénz jelentős motiváló erő, nem ritkán kiváltó oka az ilyen támadásoknak. Itt jön képbe a külügyminisztérium, amelynek diplomatái jelentős helyismerettel rendelkeznek mindenhol a világban, vagy ha nem, akkor ismernek valakit. Mivel a TEK főleg itthon tevékenykedik, nekik nincs meg ez a jártasságuk, nyelvtudásuk, bár egyre szélesedő kapcsolatrendszerük nemzetközi szinten a hasonló szervezetekkel.
Az emberrablások többségét tárgyalással rendezik
A mostani emberrablás esetében természetes, hogy Magyarország nigériai nagykövetsége lesz az, amely helyi szinten próbál információkat szerezni az emberrablóktól, miután már felvette a kapcsolatot a helyi rendőrséggel, titkosszolgálatokkal. Számos országban a külföldi nagykövetségek védelme, biztosítása eleve a titkosszolgálati feladat (Magyarországon is a TEK végzi ezt), így eleve élő kapcsolatnak kell lennie a magyar diplomaták és a nigériai hatóságok között.
A Terrorelhárítási Központ a korábbi példák alapján – ha nem oldódik meg gyorsan az ügy – valószínűleg kiküld néhány szakembert, akik között lehet elemző és műveleti tapasztalattal rendelkező tiszt is. Az biztos, hogy ha bármilyen akcióra sor kerül, abban a magyar szervek nem fognak részt venni. A jelenlétük azonban így is fontos a magyar személy azonosítása miatt.
Az is fontos, hogy nemcsak mi magyarok vagyunk érdekeltek, hanem a német hajó révén Németország is. Sőt uniós szinten is folyik majd információcsere és egyeztetés. A TEK európai kapcsolatrendszere révén is tud igénybe venni segítséget, ha szüksége lesz rá.
A hasonló emberrablások nagy része tárgyalásos úton rendeződik. Tavaly és tavalyelőtt a mintegy 150 sikeres és sikertelen rablásban senki sem halt meg; Nigériában a az emberrablás afféle nemzeti elfoglaltság, rossz a közbiztonság, gyenge a bűnüldözés, kifizetődő ez a tevékenység. Arra lehet számítani, hogy záros határidőn belül megoldódik ez az ügy is. Különösen szerencsés, hogy Németország is érdekelt a megoldásban, mert a Fülöp-szigetek, Ukrajna és Magyarország érdekérvényesítési képessége korlátozott Afrikában.
Kiemelt kép: AFP/EU NAVFOR