Nagyvilág

A másodpilóta nagy álma volt, hogy repülhessen

Andreas-Lubitz(9474f4c2-0b16-4ad3-bfde-4909fe2366a3)(210x140).jpg (andreas lubitz)
Andreas-Lubitz(9474f4c2-0b16-4ad3-bfde-4909fe2366a3)(210x140).jpg (andreas lubitz)

Ha valaki 149 emberrel együtt öli meg magát, arra nem az öngyilkosság a jó szó, az valami más - mondta a Lufthansa vezérigazgatója.

Sajtótájékoztató Kölnben. Kép: France24

Szándékosan vezette a másodpilóta a hegynek a kedden lezuhant és darabokra tört utasszállítót – ez valószínűsíthető a jelenleg rendelkezésre álló információkból. A 28 éves Andreas Lubitz vélhetően öngyilkos lett, a hatóságok szerint nincs jele annak, hogy terroristaakciót hajtott végre.

Nem volt előjele a tragédiának

Nem sokkal fél három után Kölnben elkezdődött a Germanwings és anyavállalata, a Lufthansa közös sajtótájékoztatója. “Tudomásul kell vennünk, hogy a gépet a másodpilóta tudatos megfontolásból törte össze” – kezdte mondandóját a Lufthansa vezérigazgatója. Megerősítette, amit a marseilles-i ügyésztől tudhatunk, hogy a másodpilóta szándékosan akadályozta meg, hogy a kapitány visszatérjen a pilótafülkébe. “Nem jutunk szóhoz a történtektől” – mondta Carsten Spohr.

 A képen egy Airbus A320-as gép pilótafülkéje látható. A fotót – illusztrációként – az Airbus tette közzé.

Az igazgató elmondta: Lubitz 2008-ban légi utaskísérőként kezdte repülős pályafutását. A kiképzés során minden a legnagyobb rendben volt vele, semmi jel nem utalt arra, hogy bekövetkezik a legrosszabb. Spohr újra értetlenségének adott hangot: “ez messze a legborzasztóbb dolog a társaság történetében” – mondta.

Ami történt, egy tragikus, egyedi esemény. „Egy rejtély feloldásával küszködünk” – magyarázta az igazgató, hozzátéve, hogy nincs olyan megoldás, amivel egy ilyen eset megelőzhető lett volna. A terrorfenyegetettség miatt muszáj volt megerősíteni a pilótafülkék ajtaját olyannyira, hogy még fegyverrel sem lehet kinyitni. A gép személyzete egy számkóddal kinyithatja az ajtót, de a pilótafülkében ülők ezt bentről felülbírálhatják, vagyis a kapitány hiába adta meg kint a kódját, a másodpilóta megnyomhatta a biztonsági gombot, ami öt percig lehetetlenné tette az újbóli próbálkozást. 

A kapitány nem hibázott

Spohr-t arról kérdezték, hogy van-e olyan szabály a Lufthansánál és a Germanwingsnél, hogy mindig két személynek kell tartózkodnia a pilótafülkében. Az igazgató azt mondta: nincs ilyen szabály, ilyenről az európai szabályozásban sem esik szó és a versenytársak sem alkalmaznak ilyen kitételt. A kapitány nem követett el semmilyen hibát, amikor elhagyta a pilótafülkét – tette hozzá. Az NBC riportere megjegyezte: az Egyesült Államokban előírás, hogy egy utaskísérőnek be kell mennie a pilótafülkébe, ha egy pilóta kimegy, soha nem lehet senkit magára hagyni.

Spohr elmondta: bízik a légitársaság képzési protokolljaiban, nem ennek hiányosságaiból fakadt a tragédia, de természetesen átvilágítják ezt is a történtek után.  Ugyanakkor elhangzott a sajtótájékoztatón az is, hogy orvosi alkalmassági vizsgálaton igen, de pszichológiai teszten nem esnek át a pilóták a Lufthansánál.

Spohr erősen fogalmazott a történtek kapcsán: “ha valaki 149 emberrel együtt öli meg magát, arra nem az öngyilkosság a jó szó, az valami más”. „Mindig büszkék voltunk légitársaságunk biztonságára, a munkatársak gondos kiválasztására, ettől csak még jobban sokkolnak bennünket a történtek” – közölte.

Teljességgel kizárható a másodpilóta rosszulléte

Francia légügyi szakértők szerint a másodpilóta tudatos döntést hozott. Teljességgel kizárható a rosszullét, hiszen megfontolt döntés kellett ahhoz, hogy Lubitz a gépet lassan ereszkedő pályán egyenesen a hegyeknek irányítsa, a kapitányt pedig kizárja a pilótafülkéből.

Nicolas Redier, egy tapasztalt francia pilóta az Independentnek azt mondta: miután a kapitány beütötte az újbóli belépéshez szükséges kódot, a másodpilótának 30 másodperce volt, hogy felülbírálja a beengedést. Ehhez külön, tudatos megfontolásból meg kellett nyomnia egy gombot.

Végigjárta a ranglétrát a másodpilóta

Andreas Lubitz egy Rajna-vidéki kisvárosból származik. Montabaurba, a szülei házába volt bejelentkezve, de volt lakása Düsseldorfban is, ahová a hegynek csapódott repülőjárat eredetileg tartott.

Lubitz 2013 szeptembere óta volt a Germanwings pilótája, előtte az anyavállalatnál, a Lufthansánál kapott kiképzést. 630 órát repült – írja róla a Guardian.

 Andreas Lubitz. Fotó: Facebook

A másodpilótáról megemlékeztek annak a repülőklubnak a tagjai is, melynek Lubitz tinédzserkora óta tagja volt. Élete álma volt, hogy repülhessen, ehhez végigjárta a ranglétrát a vitorlázó repüléstől kezdve.

A Rajna-vidéki helyi lap Lubitz szomszédait is megkereste. Ők azt mondták a pilótáról, hogy barátságos ember volt és kitartóan igyekezett megvalósítani minden álmát. A szomszédok sokat látták a környéken futni.

 Andreas Lubitz. Fotó: Facebook

A francia RTL rádiónak az egyik szomszéd azt mondta Lubitzról: „Teljesen normális fickó volt. Borzasztóan szerette a munkáját, boldog és elégedett volt. Már kezdő pilótaként azt az álmot dédelgette, hogy nagy gépeket fog vezetni. Nem voltak gondjai. Nem tudom elhinni, hogy ilyet tett.”

A német FAZ beszélt Lubitz egy volt osztálytársnőjének édesanyjával, akinek lányával Lubitz egy időben bizalmas viszonyban volt. Az édesanya úgy tudja, hogy akkor a pilóta kiégett, depressziós állapotban volt. Legutóbb viszont, amikor karácsony előtt találkoztak, úgy tűnt, minden rendben van. Az anya szerint Lubitz hirtelen elhatározásból követhette el a borzalmas tettet. 

Figyelem!

Ha Ön vagy valaki a környezetében krízishelyzetben van, hívja mobilról is a 116-123 ingyenes, lelki elsősegély számot!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik