Nemrégiben jelent meg az a kormányhatározat, amely szerint Orbán Viktor miniszterelnök többek között a Magyar Suzuki Zrt.-vel is együttműködési megállapodást köt. A Napi Gazdaság arról kérdezte a cég vezérigazgató-helyettesét, Urbán Lászlót, hogy mit várnak ettől a megállapodástól.
Az interjúból kiderül, hogy három kiemelt területen szeretnénk előrelépést elérni. A legfontosabb a közúti infrastruktúra fejlesztése lehet, amihez az esztergomi autógyár létrehozása óta folyamatosan szorgalmazták a kormányzati szerepvállalást. Ígéretet már többször is kaptak rá, de előrelépés eddig nem történt. Pedig a cég nagyrészt közúton szállít.
Korábban gondolkodtak azon is, hogy esetleg kikötőt építenének. De kiderült, hogy ez nem érné meg nekik. Még a válság előtt végzett számításaik szerint ugyanis a megtérülési idő megközelítette a száz évet. Ezért ezt a tervet elvetették.
Kézenfekvő megoldásnak azt tartanák, ha az M1-es autópályához lenne (közvetlen) útkapcsolatuk. Ez a megoldás ugyan növelné a gyár fuvarköltségeit, viszont tehermentesítené azokat a településeket, amelyeken ma keresztülhaladnak a Suzuki kamionjai.
Szívesen látnák azt is, ha innovációs tevékenységüket fokozottan támogatnák. Mert a vezérigazgató-helyettes szerint az, hogy az innovációs járulékok felhasználását átalakították (pályázati rendszerűvé) nem mentes a döccenőktől.
Örülnének annak is, ha az állami gépjármű-közbeszerzéseken versenytársaikhoz hasonló sikerrel szerepelhetnének. A társaságnál egyébként arra számítanak, hogy januártól visszatérhetnek a kétműszakos gyártásra.
Korábban a Coca-Cola HBC Magyarország Kft.-vel és a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-vel kötött már stratégiai megállapodást a kormányfő. A Suzukin kívül az Alcoa-Köfém Kft.-vel, a Hankook Tire Magyarország Kft.-vel és a Richter Gedeon Nyrt.-vel is tervez hasonlót.
Orbán Viktor a közelmúltban azt mondta, ahhoz, hogy Magyarország Európa termelési központja lehessen, szükségünk van a multik erejére is. De csak a jó multikéra, mert olyanokra tényleg nincs szükség, akik idejönnek, letarolják a piacot, tönkreteszik a magyar kisvállalkozásokat, aztán elmennek. Ezekkel nem akarnak együttműködni, de mintegy húsz olyan európai, illetve a világpiacra termelő vállalkozással tárgyalnak, amelyek hosszú távra terveznek Magyarországon.