A járvány miatt bevezetett korlátozások megnehezítik a hivatalos ügyek intézését, egyúttal arra is rávilágítanak, hogy ideje átgondolni, miként lehetne minél szélesebb körben elősegíteni a szerződések és egyéb írásbeli jognyilatkozatok kontaktus nélküli aláírását.
Az elektronikus aláírásnak számos előnye van: az egész Európai Unióban azonos szabályozás vonatkozik rá, és bármely tagállamban kibocsátott szignót kötelezően elismeri a többi tagállam is. Az elektronikus aláírt dokumentumok a hagyományos aláírással megegyező bizonyító erővel rendelkeznek, illetve a hivatalos „papírral” megegyező joghatással bírnak.
Kezdetleges még a használat
A Kapolyi Ügyvédi Iroda szenior ügyvédje szerint az elektronikus aláírás elterjedtsége ugyanakkor a lakossági szegmensben ennek ellenére visszafogott, és – leszámítva egy-egy szektort – a vállalati szegmensben is elég kezdetleges egyelőre. Pedig a különböző írásbeli jognyilatkozatok digitális úton történő aláírására a témában született hazai jogszabály 2016 óta lehetőséget biztosít.
Ez alapján, ha egy adott jognyilatkozat megtételének egyik érvényességi feltétele az írásbeliség, akkor ennek a követelménynek az elektronikus iratba foglalás is eleget tesz, feltéve, ha az iratot a felek fokozott biztonságú elektronikus aláírással látnak el.
Nagy Dániel elmondta: az elektronikus aláírás fokozott biztonságának négy feltétele van. Az egyik, hogy az e-aláírás kizárólag az aláíróhoz, vagyis egyedülállóan egy adott személyhez kapcsolódik, másrészt pedig alkalmas az aláíró azonosítására. Harmadrészt a létrehozásához szükséges adatokhoz nagy megbízhatósággal csak az aláírónak van hozzáférése. A negyedik feltétel: úgy kapcsolódik az aláírt adatokhoz, hogy azok minden későbbi változása nyomon követhető, vagyis a dokumentumot aláírás után nem lehet módosítani, megmásítani.
Abban az esetben, ha az eSzemélyihez elektronikus aláírási funkció is kapcsolódik, akkor a magánjellegű vagy hivatalos iratokat egy kártyaolvasóval akár otthon is alá lehet írni elektronikusan.
Fontos, hogy ez a lehetőség nem váltotta ki a hitelesítési szolgáltatók szerepét, így például munkavállalói minőségben nem használható fel cégképviseletre, és tranzakciós limittel rendelkezik (50 millió forint tranzakciónként). Az eSzemélyi tehát csak akkor alkalmas elektronikus aláírásra, ha nincs szükség vállalkozással kapcsolatos információk feltüntetésére, illetve, ha nem munkavállalói jognyilatkozat megtételéhez használják – részletezte a szakértő.
Kiemelt kép: Getty Images