Üzleti tippek

Főhet az utas, nyáron is fűthetik a vonatot

Olvasónk egy forró júniusi nap késő délutánján Budapestről ment haza munkából a Monor-Ceglédi vonalon egy hagyományos vonaton, amiben nincs légkondi. Még akkor is elég meleg volt, amikor felszállt – minden ajtót, ablakot nyitva hagytak, hogy kicsit járjon a levegő. Alig várták, hogy a vonat elinduljon, és végre a menetszéltől egy kicsit hűvösebb legyen. De csak nem jött az enyhülés. Először az ablak mellett ülők érezték, hogy egyre melegebb van – ekkor vette észre, hogy fűtenek.

Nemsokára pokoli lett a hőség, a tömött vagonban mindenkiről folyt a víz.

A MÁV megkeresésünkre azt írta, hogy a probléma egyedi eset lehetett. A vonatok fűtését ugyanis a szabályok április 15-éig írják elő, a külső hőmérséklet figyelembe vételével. Olvasónk egyébként már korábban is tapasztalt egy-egy alkalommal hasonlót, vagyis nyáron fűtött kocsit, és a neten is akad erre utaló bejegyzés.

Rejtély, miért fűthettek

Kíváncsiak lettünk volna, mitől, kitől függ, hogy júniusban fűtenek-e egy vagont, vagy sem, illetve hogy kinek kellene ellenőriznie, hogy ilyesmi ne fordulhasson elő. Arról is érdeklődtünk, panaszkodnak-e emiatt az utasok, milyen gyakran fordul elő ilyesmi, és mennyi felesleges kiadást jelent mindez a MÁV-nak. Ezekre a felvetéseinkre azonban nem reagált a vasúttársaság.

Annyit írtak, hogy ma már villamos fűtésű személykocsik közlekednek, melyek energiaellátását a mozdonyok biztosítják. De hogy mitől fordulhat elő, hogy egyes kocsikat rekkenő hőségben is fűtenek, arról nem árultak el semmit. Helyette a korszerűbb IC-kocsikat fényezték, kiemelve, hogy ezeknél a fűtést egyedi elektromos vezérlőberendezés szabályozza, és egyedi program szabja meg, mennyi levegő (meleg vagy hideg levegő) áramoljon a kocsikba.

A MÁV közölte továbbá, hogy az utazás során tapasztalt túlfűtött (vagy éppen túlhűtött) kocsik miatt az utasok a vonatszemélyzettől kérhetnek segítséget.

Fotó: Jászai Csaba / MTVA/Bizományosi

Erre ugye olvasónk is gondolt, csak éppen utazása végéig nem jött a kalauz. A jegyvizsgáló egyébként szükség esetén a vonaton intézkedik a probléma megoldásáról, illetve műszaki hibás kocsihoz a javítást is meg tudja rendelni. A forgalomban résztvevő személykocsik állapotát a vasúttársaság szolgáltatásfelügyeleti ellenőrei folyamatosan vizsgálják, a hibák elhárításáról intézkednek – tájékoztatott a MÁV.

Csak a vonatok harmadánál van légkondi

A MÁV-START járműparkjában országosan jelenleg csaknem hatszáz légkondicionáló vagy légjavító berendezéssel felszerelt jármű van, ami ülőhely-kapacitással számolva az állomány mintegy harmadát jelenti – tudtuk meg. Általában a belföldi forgalmú IC-kocsik légjavító, a nemzetközi forgalomban résztvevő járművek és a korszerű motorvonatok (például Desiro, Talent, Flirt) légkondicionáló berendezéssel vannak felszerelve.

A jövőben várható új járművek minden esetben klímaberendezéssel állnak üzembe, ezzel tovább javul az arány – ígérte a MÁV.

Az alapvetően az esztergomi vonalra beszerzett légkondicionált FLIRT-flotta egységei eddig a Budapest-Cegléd-Szolnok és a Budapest-Vác vasútvonalakon jártak. Mondjuk ez eddig sem azt jelentette, hogy minden járat ilyen lett volna Monor felé, legalábbis olvasónk tapasztalata szerint. Mostanában azonban gyakrabban találkozni a hagyományos, mozdonyból és kocsikból összeállított, légkondi nélküli szerelvényekkel. Viszont mint a MÁV írta, szombaton és vasárnap valamennyi monori személyvonat FLIRT, valamint 14 ceglédi zónázó is. Ami tök jó, de egyáltalán nem vigasz a naponta a tömött kocsikon ingázó tömegeknek.

A vasúttársaság említést tett még az uniós finanszírozásból megrendelt 11 darab emeletes KISS motorvonatról, amelyek 2019-re állhatnak forgalomba, először a legnagyobb forgalmú váci és ceglédi vonalon.

Kiemelt kép: Máthé Zoltán / MTI

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik