Gazdaság
Budapest, 2017. június 6.
A MÁV Start Zrt. egyik Stadler Flirt típusú modern vasúti szerelvénye Gyõr-Tatabánya felõl megérkezik a fõváros Déli-pályaudvarára (j). A másik hasonló típusú szerelvény pedig "zónázó" vonatfajtaként elindult Székesfehérvárra (b).
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítõje közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.

Nekiment a szakszervezet a MÁV-nak

24.hu
24.hu

2018. 06. 06. 10:13

Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezet (VDSZSZ) Szolidaritás alelnöke nehezményezte, hogy több vasúti jegykezelőt is bántalmaztak az utóbbi időben, de a MÁV-Start semmit nem tesz a további esetek megelőzésére, írja a napi.hu. Az alelnök elmondta:

Csépke András nem méltóztatott eljönni – dacára, hogy kifejezetten kértük a MÁV-Start vezérigazgatójának jelenlétét a tárgyaláson. Lehet, hogy más dolga akadt, kellemkedni kellett az alákérdező újságíróknak .Fogalmam sincs, de rendkívül bántó, hogy ennyire nem törődik a munkatársai sorsával. Reméljük, a jövőben azért ez másképpen lesz.

Legutóbb május végén ütött meg egy kalauzt az egyik utast, az áldozatot utána kórházban ápolták. Az ügyben jelenleg is rendőrségi eljárás folyik, de a szakszervezet alelnöke szerint ez kevés, hiszen nincs megelőző hatása a további bántalmazások esetében.

A MÁV-Start vezetése úgy tűnik, képtelen megbirkózni ezzel a feladattal, ami rendkívül bántó. Harlem utcáin éjszaka biztonságosabb Rolex órával közlekedni, mint jegyvizsgálói szolgálatot ellátni a MÁV-Start által üzemeltetett szerelvényeken

– fogalmazott Bárány.

Cikkünk megjelenése után a MÁV a következő kiegészítést kérte:

 Összeszedtük címszavakban, hogy mi mindent tesz a MÁV-START a munkavállalók és az utasok védelme érdekében:
–          szoros együttműködést alakított ki a rendvédelmi szervekkel (rendőrség), polgárőrségekkel
–          biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet biztosít számos vonaton
–          biztonságtechnikai beruházásokat valósított, valósít meg (fedélzeti kamerák)
–          testkamerákat tesztelt, a rendszer kiterjesztése folyamatban van
–          bővíti a jegyvizsgálók létszámát
–          feljelentéseket tesz, biztosítja a munkavállalók jogi védelmét, jogi tanácsokat ad
–          figyelemfelhívó kampány keretében tájékoztató kiadványokat helyezett el pénztáraknál, járműveken arról, hogy a közfeladatot ellátók elleni erőszak milyen büntetőjogi következményekkel jár.

A vasúttársaság mélyen elítéli a munkavállalóit ért támadásokat, és mindent megtesz a jegyvizsgálók, fedélzeti jegyellenőrök biztonságának garantálása érdekében. Így pl. a MÁV számos rendőrségi és polgárőrségi megállapodást kötött, biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet rendelt meg, biztonságtechnikai beruházásokat valósított meg, másfelől kiemelt figyelmet fordít a dolgozók sérelmére elkövetett bűncselekmények miatt indított bűntető eljárások segítésére. A cél, hogy egyetlen ilyen eset se maradhasson jogkövetkezmény nélkül. A jegyvizsgálók közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők.

2017-ben 87 alkalommal érte a jegyvizsgálókat valamilyen támadás. Jellemzően arcon ütötték, leköpték őket, illetve verbális agressziót kellett elszenvedniük. Előfordult még, hogy késsel fenyegették, megrúgták, megütötték, illetve a szabad mozgásukban akadályozták őket. Az elkövetők jelentős többsége (több mint ¾-e) menetjegy nélkül, érvénytelen jeggyel vagy átruházott jeggyel akart utazni.

A nagy utasforgalmat bonyolító budapesti elővárosi vasútvonalak a leginkább érintettek, a bántalmazások csaknem 70%-a az ott közlekedő vonatokon történt. Ezen belül is a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon fordult elő a legtöbb atrocitás (az esetek 36%-a). Kirívóan kevés támadás éri a jegyvizsgálókat Pécs, illetve Szombathely környékén, az ország nyugati, dél-nyugati területeit behálózó vasútvonalakon. Tavaly 75 feljelentés és 1 bírósági ítélet született (a többi eljárás folyamatban van). A közfeladatot ellátó munkavállalók elleni erőszak esetén a MÁV-START-nál a munkáltatói gondoskodás jegyében: jogi segítségnyújtás, rehabilitációs szabadság, munkába való visszatéréshez mentori segítség, illetve pszichológiai segítségnyújtás vehető igénybe. A szolgálatot teljesítő munkavállalót ért támadás esetén kérhető jogvédelem, amely jogi tanácsadást, beadvány-készítést, valamint a nyomozóhatóság és a bíróság előtt történő jogi képviselet biztosítását jelenti.

A támadások megelőzés érdekben évente csaknem 80 ezer vonatot biztonsági személyzet, 8000-8500 vonatot pedig a Készenléti Rendőrség munkatársai kísérnek. A vasúttársaság közfeladatot ellátó munkavállalói szolgálati mobiltelefonjukon minden olyan esetben kérhetnek rendőri segítséget, amikor úgy érzik, a nem együttműködő utasok miatt veszélyben lehetnek a vonaton tartózkodók, illetve saját maguk. A vasútvállalat emellett 2017 augusztus közepén, 25 jegyvizsgálóönkéntes részvételével elkezdte a testkamerák gyakorlati tesztelését, a tapasztalatok összegzése megtörtént. Mivel nincs olyan típusú testkamera a hazai piacon, ami megfelelne a műszaki paramétereknek, jogszabályoknak és adatvédelmi  előírásoknak, ezért elhúzódott a folyamat. A beszerzési eljárás előkészítése befejeződött, a rendszer kísérleti jellegű kiterjesztése a budapesti agglomeráció egyes részeiben 2018-ban várható. A jegyvizsgálók pedig önkéntes alapon eldönthetik, hogy akarják-e használni azokat vagy sem. Az új beszerzésű, felújítás alatt lévő járművek, illetve a saját gyártású járművek esetében már követelmény, hogy azokat pedig belső kamerarendszerrel szereljék fel.

A MÁV-START figyelemfelhívó kampányt is indított, amelynek célja az utazóközönség tájékoztatása arról, hogy a közfeladatot ellátók elleni erőszak milyen büntetőjogi következményekkel jár. Figyelemfelhívó matricákat helyeznek ki az állomási jegypénztárak ablakaiba, illetve a járművek belső utasterébe.

Hatvan fedélzeti jegyellenőr toborzása, felvétele folyamatban van, őket kifejezetten a budapesti elővárosi forgalomba foglalkoztatja a vasúttársaság. A cél az, hogy az elővárosban a jegyvizsgálók ne egyedül dolgozzanak a fedélzeten. Mivel gyakran megfelelő konfliktuskezelő módszerekkel elejét lehet venni a komolyabb inzultusnak, ezért a készségek fejlesztése érdekében speciális konfliktuskezelő tréningeken vesznek részt az érintett munkavállalók. Az augusztus 29-én induló jegyvizsgáló tanfolyamok programjába is beépítették már a konfliktuskezelő tréningek bővített tematikáját. Emellett a jelenlegi munkavállalók esetében is sor kerül ismétlődő oktatásokra.

A vasúttársaság nyomravezetői díjat is felajánlott már, miután idén április 15-én, hajnalban egy Lajosmizsére tartó személyvonaton brutálisan bántalmaztak egy jegyvizsgálót, akit az esetet követően súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba a mentők. Az elkövető kézre kerítése érdekében a vasúttársaság a sajtó és a nyilvánosság segítségét kérte, illetve a MÁV-START a rendőrségen keresztül 500.000 forint nyomravezetői díjat ajánlott fel. A rendőrség eredményes munkájának köszönhetően az elkövetéssel alaposan gyanúsítható – sajtóértesülések szerint taxisofőrként dolgozó – személyt azonosították, és kihallgatták. Közfeladatot ellátó személy elleni erőszak és súlyos testi sértés miatt folyik ellene büntetőeljárás.

Kiemelt kép: MTI/MTVA/Bizományosi/Jászai Csaba

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.