Üzleti tippek

A jogsi ne küldjön a halálba

admin
admin

2009. 06. 23. 06:30

Továbbra is alacsony színvonalon oktatják majd a gépjárművezető-oktatókat, hiába az egyetemi képzés - vélik az autósiskolák érdekvédői. A közlekedési hatóság szerint viszont az új rendszer jobb oktatókat termel majd. A régi oktatóknak azonban nem kötelező az új képzés.

Addig nem lesz megfelelő színvonalú a gépjárművezetők képzése, amíg az oktatók alvállalkozásban végezhetik munkájukat – mondta az FN-nek Cs. Molnár László, az Autósiskolák Szakmai Érdekegyeztető Fórumának (ASZEF) elnöke. Mondatának apropója, hogy öt év után újra beindulhat a képzés, szeptembertől egyetemen tanulnának a gépjárművezetést oktatók.

Jelenleg a nagyobb iskolákban az a gyakorlat, hogy annak az alvállalkozó oktatónak adják ki a tanulót, aki a legolcsóbban vállalja, folytatja Cs. Molnár László. Mivel pedig az olcsó munkából sokat kell vállalni, fáradtak az oktatók, így a tanulók nem a legjobb képzést kapják.

(Ezzel szemben a munkavállaló kizsákmányolásának törvényi határai vannak: bérminimum, maximált munkaidő, egy „vállalkozó” viszont olyan olcsón, és olyan sokat dolgozik, ahogy csak bír.)

Cs. Molnár azt sem titkolja, a korlátozás létérdeke a korrekt alvállalkozói díjakkal működő iskoláknak, mert az alvállalkozók alacsony áraira építő iskolákkal szemben igen nehéz versenyben maradniuk.

Cél, hogy felsőfokú képzés legyen

Úgy tűnik, az hogy az egyetemekhez utalták a képzést, csak az első lépés, mintegy átmeneti állapot. A terv ugyanis az – tudtuk meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) – hogy a gépjármű-oktatói képzés ezen a fejlesztési irányvonalon haladva a jövőben felsőfokú képzéssé váljon. Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert a szakoktatók, hasonlóan a diplomás tanárokhoz komoly és felelősségteljes tanítói, nevelői feladatokat végeznek.

Azt, hogy egyetemen képezzék a leendő oktatókat, jó elképzelésnek tartja az ASZEF is, de csak abban az esetben, ha kétéves, diplomás képzés indul. Véleményük szerint így lenne értelme a felsőoktatásba helyezni az oktatóképzést. A jelenlegi terv szerint (NKH-szabályzat) az egyéves tanfolyam nem adna felsőfokú képesítést.

A szabályzatból kiderül, hogy egyelőre egy kurzus indul, kísérleti jelleggel, legfeljebb 500 fővel, kizárólag a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, és vidéki társintézményeiben (összesen öt helyen). A korábban már vizsgázott szakoktatókat nem kötelezik arra, hogy elvégezzék az új képzést, „rendeletben lesz szabályozva a megfeleltetés”, és mindenki maga dönthet arról, hogy továbbképzi-e magát, válaszolta az FN kérdésére az NKH.

megéri-e?

Míg korábban átlag 3-4 hónap alatt lehetett elvégezni az oktatóképző iskolát, addig most egy évig kell majd az egyetemre járni. A tandíj is magasabb lesz, 200-300 ezer forint helyett 600-650 ezer forintot kell majd befizetnie a jelentkezőnek (az autósiskolák nem állják leendő dolgozóik képzését).

Elutasítják a tervezetet

Bár az oktatás újraindítását támogatja az ASZEF, az új képzési szabályzat néhány pontját elhibázottnak tartja, ezért jelenlegi formájában elutasítja. Példaként említi Cs. Molnár László, hogy közlekedési ismereteket a mostani verzió szerint úgy taníthat egy közlekedési vagy gépészmérnök, illetve autógépész (legalább ötéves felsőoktatási gyakorlattal), hogy „vezetői engedéllyel” rendelkezik. Ezzel az a baj szerinte, hogy akár egy mopedos jogosítvánnyal is oktathatóak a közlekedési ismeretek.

mi változik, mi marad?

Oktatóképzésre eddig is csak érettségizett, büntetlen előéletű 22 év felettiek jelentkezhettek, ezt jogszabály írja elő, ami nem változott. A felvételin műszaki és vezetési ismeretekből kell számot adni. Az új rendszerben szintén lesz egy teszt (KRESZ- és műszaki ismeretek), és felmérik a vezetői képességeket is (újdonság, hogy nem kizárólag „B”-kategóriát), továbbá az NKH tervei szerint ez kiegészül „bizonyos fajta alkalmassági vizsgálattal”.

Az oktatásban a teljességre fektetik a hangsúlyt, mert nem csak a „B”-kategóriás oktatáshoz szükséges tananyagot adják le majd, hanem a többi kategóriáét is. Eddig ugyanis ha valaki elvégezte a („B”-kategóriásra szűkített) képzést, akkor ahhoz, hogy más kategóriákat is oktasson, elég volt annyi, ha azokból jogosítványt szerzett. Új oktatóképzésen nem kellett részt vennie – tudtuk meg az NKH-tól.

Továbbképzésre ezután is évente kell majd menniük az oktatóknak, ahol a közlekedésben történt változtatásokat, újdonságokat ismertetik meg velük. Az sem újdonság, hogy ebből az anyagból évente vizsgázniuk kell, különben nem taníthatnak tovább.

Az előzményekről

Az érdekképviseletek és a közlekedési hatóság 2005-ben állapodtak meg a szakoktatóképzés leállításáról, mert a szakmai berkekben úgynevezett „oktatógyárként” működő képzőszervek gyorstalpaló tanfolyamai oktatói túlkínálathoz vezettek. Ez a tisztességes oktatók megélhetését fenyegette – írta az FN kérdésére az NKH azzal kapcsolatban, milyen helyzetben született meg a döntés, hogy egyetemivé tegyék az oktatóképzést. A felhíguláshoz a SZEF szerint nagyban hozzájárult a levelezőképzés bevezetése is.

jó üzlet a járművezető-képzés?

Az oktatógyárak hirdetései és marketingmunkája az NKH szerint sok emberrel elhitette, hogy gépjárműoktatóként gyors kereseti lehetőséghez juthat. Talán ennek is köszönhető, hogy 2000 és 2005 között évente 10 százalékkal növekedett a szakoktatók száma. Míg jelenleg 5400 szakoktató van a névjegyzékben, addig 2005-ben még mintegy 7 ezer volt. Ennyien voltak hozzávetőlegesen 115 ezer tanulóra (16,4 tanuló/oktató), akkor, amikor optimális esetben éves szinten egy „főállású” szakoktatóra átlagban 40-60 tanuló jut – tudtuk meg a hatóságtól.

Muszáj volt megújulni

Negyed százada változatlan formában és tartalommal folyt a szakoktatók képzése, és kevéssé igazodott a járművekben, a közlekedésben, a pedagógiában történt változásokhoz. Azt sem vette figyelembe, hogy egyre fiatalabb korosztály jelentkezett az autósiskolákba, tudtuk meg az NKH-tól, ezen most változtatnak.

Az egyetemek bevonásával a hivatal arra is számít, hogy mivel a közlekedési és gépjárműipari szakirányú egyetemi oktatók igen felkészültek a korszerű technológiákból, segítséget nyújtanak majd a képzés fejlesztésében is.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

WASHINGTON, DC - DECEMBER 7 : President Donald J. Trump stops to speak with reporters and members of the media as he walks to board Marine One and depart from the South Lawn of the White House on Friday, Dec. 07, 2018 in Washington, DC. (Photo by Jabin Botsford/The Washington Post via Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.