A rendszerváltás előtt annyi reklámfilm készült, hogy akkoriban külön fesztiválon mérettek meg a ma már többnyire megmosolyogtató, de kedves és többségükben humoros alkotások. 1990 után viszont elmaradt a hazai seregszemle, míg az újonnan megalakuló Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (Maksz) újra ki nem írta a versenyt.
A nemzetközi szokásokhoz alkalmazkodva nemcsak filmben, hanem sajtóhirdetésben, direkt marketingben és néhány éve online megoldásokkal is pályázhatnak az ügynökségek, megbízók egyaránt. A kezdetek óta Arany Pengének nevezett fesztivál a legrangosabbnak számít a hazai ügynökségek körében.
Az év ügynöksége az idén toronymagasan a Leo Burnett lett, amely ezzel kiérdemelte az Arany Gordiusz díjat is. (Tavaly „csak” holtversenyben végeztek az élen.) Legtöbb díjazott munkájuk megbízója a Pannon volt, de kaptak Pengét a Katona József Színház–Samsung párosnak készített plakátjukkal is. A zsűri a már megszokott módon több szekcióban értékelte a nevezéseket, és mint Simon András, a BBDO ügyvezető és kreatívigazgatója, az idei zsűri elnöke elmondta: „Bátran állíthatjuk, hogy az elmúlt évekhez képest minden kategóriában nagy fejlődés volt érezhető, innovatív, nagyon okos és kreatív munkákat láthattunk az Arany Pengén.”
Aranyos reklám
Tudta-e?
Az idei Arany Pengén összesen 19 bronz-, 21 ezüst- és 6 aranydíjat osztottak ki
Élesedik a Pengénk
Az Arany Penge kiírója és szervezője az idén is a Maksz volt. Récsán Gábor főtitkár szerint a kategóriák kialakításakor igyekeznek lépést tartani a reklámipar fejlődésével, „Az idei évben úgy éreztük, hogy nálunk is megérett az idő, hogy a vírus- és gerillareklámok önálló kategóriában versenyezzenek.”
Récsán Gábor elmondta: egyszerűbbé tették a nevezést, ugyanakkor nagy gondot fordítottak arra is, hogy a zsűritagok számára minél alaposabb információk álljanak rendelkezésre a munkákról. Így 2007-ben újdonságként bevezették, hogy az olyan, eddig nehezen bemutatható összetettebb alkotásoknál, mint például a rendezvényszervezés vagy a promóciók, a nevezőknek lehetőségük nyílt a zsűri előtt élőben prezentálni munkáikat.
„Az idei Penge alkotásai rávilágítottak arra, hogy jó úton járunk. Nagyon okos, egyedi, innovatív megközelítésű, igen kreatív munkákat láthattunk. Érdemes végignézni őket és tanulni belőlük.”
A díj és így az egész kreatív szakma presztízsét növeli az a tény is, hogy a megbízói oldal egyre inkább odafigyel az Arany Pengére, és például prezentációknál egy-egy ilyen „Penge” megléte tovább növelheti az új megbízásért harcba szálló ügynökség esélyét.