Üzleti tippek

Lízing luxuskivitelben

Főképp a közép- és kisvállalatok vezetői igénylik, hogy álomautót, jachtot, sőt kisrepülőt privát lízingkonstrukció keretében szerezhessenek meg.

Csak egy óra múlva tudok finanszírozási ajánlatokat mutatni, ez nem autókereskedés – szabadkozott az egyik előkelő budapesti jachtforgalmazó cég tulajdonosa a kérdésre, hogy lehetne-e a lízingelni a kiállított hajócsodák egyikét. A luxuscikkek finanszírozása itthon még gyerekcipőben jár, de a közelmúltban felpörgött a verseny. A privátbankok sikerén felbuzdulva az elmúlt hónapokban az eddigi egyeduralkodó Axon Lízing és Pénzügyi Zrt. mellett két új szereplő is megjelent a piacon.

A Hypo Alpe-Adria Leasing Magyarország Zrt. tavaly az érdeklődés láttán fióktelepét alakította át önálló céggé, a francia Société Generale-bankcsoport pedig a legnagyobb hazai független finanszírozó Oster Lízinget vette meg, hogy az 2006. szeptemberétől HitEx Zrt. néven felsőkategóriás eszközök lízingjével is foglalkozzék. Mindkét cég érve az volt: itthon felfutás előtt áll a luxuscikkek finanszírozása – ami Nyugaton a versenylovak, veterán autók, festmények, sőt hangszerek lízingjéig sok mindent takar. Szűk, de nem szűkmarkú kör tart erre igényt: a felső tízezer.

Megbízható hajósok

Az Axon a 2004-es rajt óta közel 200 hajót lízingelt, ráérezve, hogy egyre több vállalatvezető engedhet meg magának saját jachtot a Balatonon vagy az Adrián. „A 3–4 milliós motorcsónaktól a 80–100 millió forintos nagyhajókig: tengerjáró, akár 50 láb hosszú jachtokig szerződünk – magyarázta Papp Zoltán, az Axon lízingüzletágának vezetője. – Mostanra viszont lehetőségünk van arra, hogy megválogassuk ügyfélkörünket, így csak évi mintegy 20–30 hajót vállalunk.” A szerződések majd mindegyike svájcifrank-alapú, 10 százalék alatti az eurós vagy forintbázisúaké.

A rivális, használt hajók specialistájának is számító Hypo Alpe-Adria 11 országban van jelen, s eddig elsősorban adriai (horvát, olasz) lízinglehetőségeket ajánlott. Jellemzően 20–80 millió forint közötti hajókat finanszírozott, a személyautókhoz hasonló, legföljebb 5–7 éves futamidővel, svájci frank alapon. „Idén azonban a balatoni vitorlások piacán is megjelentünk, ezért a finanszírozási határt levittük 10 millió forintra” – jelezte Kiss Zoltán vezérigazgató.

Valamennyi piaci szereplő a klasszikus bankkölcsönre hajazó pénzügyi lízinget kínál minden luxuseszköznél, jellemzően 7,5–10,5 százalék körüli teljes hiteldíjjal (THM), operatív lízing nemigen fordul elő. Arra viszont van példa, hogy a konstrukció nyílt végű, azaz a kisebb részletek mellett a futamidő végén nagyobb maradványértéket kell törleszteni, vagy esetleg ismét részletekké átváltani egy újabb lízingszerződéssel. Az ügyfelektől általában 30 százaléknyi önrészt várnak el, de a luxusingatlanoknál – mint az az Axon fél éve alapított ingatlanlízingcége, a Priax Zrt. ajánlatából kiderül – egy jól eladható új lakás, családi ház vagy villa esetében 15 százalék is lehet.

Hajók esetében a finanszírozási szerződések töredéke szűnik meg nemfizetés miatt. Amellett, hogy az ügyfélkör jómódú, a hajósok egy-egy kikötőben zárt társaságot alkotnak, így nem engedhetik meg, hogy elterjedjen róluk: nem tudnak fizetni. A csalási kísérletek száma is minimális, mivel a nemzetközi kikötők szigorúan ellenőrzik az ott megforduló hajókat. Mivel az ügyfélkereslet nagy, a használt jachtok értékvesztése is kicsi, 2–3 év alatt mindössze 5–10 százaléknyi. Így az esetleg kényszerűen visszavett vízi járművek néhány hét alatt eladhatók. „Ehhez másodpiaci kapcsolatrendszer kell, amit a 11 országban jelenlévő Hypo Alpe-Adria jól ki tud használni” – büszkélkedett Kiss Zoltán.

Jenalapú lízing

„A HitEx még idén elindul hajó-, sőt uszoda-, hangszer- és kisrepülőgép-lízing üzletágával” – harangozta be Vincze Petra vezérigazgató-helyettes. Van már tapasztalatuk ebben az ügyfélkörben, hiszen jelenleg 3 ezer felsőkategóriás használt személyautó finanszírozásában működnek közre, legyen szó akár Rolls Royce, Mercedes vagy Bentley típusokról.

Sztenderd konstrukciók helyett itt már egyedi igényeket kell kielégíteni. Az autóknál például sok ügyfél nagyobb önrészt, s kisebb havi részletfizetést kér, mások egy ötéves futamidejű lízing harmadik évében megengedhetik maguknak az előtörlesztést – sorolták a társaságnál. A finanszírozási szerződések bő 90 százaléka itt is svájcifrank-alapú, s az ígéretek szerint a francia anyabank – tehát az eddiginél olcsóbb refinanszírozó – belépésével rövidesen az előd Oster kondícióinál kedvezőbb feltételeket is kínálhatnak majd.

Az Axon „nagy dobása” a japánjen-alapú lízing a luxusautók és ingatlanok lízingjénél (ilyet mellettük csak egy-két finanszírozó, például a Summit Lízingcsoport kínál). Kereskedők szerint a rendkívül alacsony alapkamatú távol-keleti deviza révén még a svájci franknál is 1 százalékkal alacsonyabb, akár 8 százalék alatti THM-es konstrukciókra is van kilátás.

Szárnyak és vágyak

A hazai magánrepülőgép- és helikopterpiac egyelőre szűk, de a piaci szereplők szerint rövidesen ott ismétlődik meg a hajófinanszírozás három éve tartó boomja. A kis kétüléses gépekből ma még évi 20–30-at adnak el, szinte egyedül a Hypo Alpe-Adria finanszírozásával. A lízingfeltételek itt egyediek (magyarán: az alku az ügyfélen is múlik), a futamidő jellemzően 5–7 év, a nagyobb, 6–12 üléses gépeknél 7–12 évnyi lehet.

„Az Axon is tervezi a belépést erre a piacra, csakhogy ez speciális kockázatkezelési szakértelmet igényel” – mutatott rá Papp Zoltán. Nem véletlen, hogy az eszközlízing – a Budapest Bank és a CIB Bank kivételével – jellemzően nem a nagybanki hátterű finanszírozók terepe, hiszen a többiek nem akarnak erre külön szakértőket fogadni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik