Július elsejétől az Európai Unió minden országában bevezetik a számítógépes vámellenőrzést, így gyorsabb és egyszerűbb lesz a kereskedelem, megszűnnek a visszaélési lehetőségek. Az internet segítségével maguk az ügyfelek is folyamatosan nyomon követhetik szállítmányuk útját. Magyarországon ez év októberében indul a rendszer a kijelölt vámhivatalokban.
Július elsejétől az Európai Unió minden tagállamában bevezetik az új számítógépesített tranzitrendszert (New Computerised Transit System – NCTS). Az úgynevezett tranzitegyezmény szerződő országai (EU, EFTA, visegrádi országok) még 1999-ben állapodtak meg abban, hogy szükség van a közúti árutovábbítás jelenlegi módjának korszerűsítésére, az eljárás gyorsítására és egyszerűsítésére. Döntöttek arról is, hogy ezeket a célokat a rendszer teljes számítógépesítésével kell elérni, aminek eredményeként az információcsere biztonságosabbá, az adatok megbízhatóbbá válnak. Ennek oka elsősorban az volt, hogy az utóbbi években egyre gyakrabban fordultak elő visszaélések az árutovábbítási eljárások során, ami állandó fenyegetést jelentett az európai kereskedelem és a gazdaság szereplői számára.
A most bevezetendő NCTS lényege, hogy a jelenlegi, papír alapú dokumentálást felváltja az elektronikus üzenetekre épülő eljárás, így a nemzetközi közúti szállítmányozás vámellenőrzése egyszerűbb és gyorsabb lesz. Előnye a rendszernek, hogy a továbbított szállítmány adatait csak egyszer, az indító hivatalnál kell rögzíteni az informatikai rendszerben. Ekkor az árunyilatkozat kap egy azonosítószámot, és a szállítmány azonosítása, keresése, a visszaértesítés ennek az azonosítónak a használatával történik valamennyi szerződő államban. Ez a metódus annyiban is gyorsítja a munkát, hogy – ellentétben a mai gyakorlattal – az áru adatait a rendeltetési vámhivatalnál nem kell újból rögzíteni. Maguk az ügyfelek is gyorsíthatják az eljárást, ha árunyilatkozatukat elektronikus formában nyújtják be, így ugyanis az adatok rögzítésére a pénzügyőrnek nem kell időt fordítania. A feladókat, fuvarozókat talán leginkább érintő pozitívum az, hogy az internet segítségével maga az ügyfél is nyomon követheti saját szállítmányának aktuális állapotát.
Magyarországon várhatóan 2003. október 1-jétől indul az új rendszer a kijelölt vámhivataloknál. A vám- és pénzügyőrségnél már folyik a tesztelése, a pénzügyőrök kiképzése, az ügyfelek oktatása, és készül a vámjogszabály szükséges módosítása is. A vámhatóság ügyfeleinek is fel kell készülniük az új rendszer alkalmazására. 2004. január 1-jétől ugyanis azok a gazdálkodók, melyek szolgálati helyet, illetve állandó vámfelügyeleti helyet üzemeltetnek, vagy feladói/címzetti engedéllyel rendelkeznek – amennyiben a felügyeletet ellátó vámhivatal első körben csatlakozott az NCTS-hez –, fakultatív módon dönthetnek a rendszer bevezetéséről. Az EU-csatlakozást követően azonban árutovábbítási eljárásban való részvételre kizárólag az NCTS-t alkalmazó vámhivatalok és gazdálkodók lesznek jogosultak.