Pénzügy

Nem fizetett bemondásra, letiltották a telefonját

Olvasónk két nap alatt rengeteget telefonált, a szolgáltató ezért hóközi befizetést kért tőle. Számla nem jött, így nem fizetett, mire letiltották a hívásait.

János a Telekom ügyfele már öt éve. Kiemelt ügyfél, platinakártyás. Március 14-15-én éppen hazafelé tartott volna külföldről, azonban a gépe rengeteget késett, emiatt a szokásosnál jóval többet telefonált. A következő munkanapon felhívta a Telekom, hogy ellenőrizze, valóban ő telefonált-e, és miután igazolta ezt, közölték vele, hogy lesz egy 23 ezer forintos soron kívüli hóközi számlája, fizesse be.

János átlagos számlaforgalma 10 ezer forint körüli, a számlát elektronikusan küldi neki a szolgáltató, de most nem jött sem email, sem postai küldemény, és a webes felületen sem jelent meg a számla. Gondolta, bemondásra csak nem fizet. Aztán március 24-én – ahogy ő fogalmazott – kikapcsolták a telefonját.

Kölcsöntelefonról felhívta a Telekomot, és végül befizette a 23 ezer forintot, mire visszaállították neki a szolgáltatást.

Számlát azóta sem kapott, csak egy levelet 30-án, ami aznapi keltezésű volt, amikor letiltották a hívásait. Ebben azt írták, hogy amennyiben nem fizet április 8-ig, felfüggesztik a szolgáltatását.

Fotó:MTI/ Mohai Balázs

Nem értette a szolgáltató eljárását:

  • Miért kell neki soron kívül fizetnie, amikor eddig is mindig rendezte időre a számláit?
  • Miért kellett volna bemondásra fizetnie? Miért nem küldte el a számlát elektronikusan a szolgáltató?
  • Miért tiltották le a hívásait?
  • Mielőtt letiltották, miért nem hívták fel, hogy megkapta-e számlát?

Úgy érezte, régi előfizetőként nem ezt érdemelte volna.

Megkerestük a szolgáltatót, hogy tisztázzuk, mi a szigorú eljárás oka. Mint kiderült, hasonló szituációba bárki simán belefuthat.

Ha túllépjük az értékhatárt

A szolgáltató ugyanis meghatározhat egy felső összeghatárt az igénybevétel korlátjaként, írta megkeresésünkre a Telekom kommunikációs igazgatósága. Ezt az egyedi előfizetői szerződés és a cég általános szerződési feltételei (ÁSZF) egyaránt tartalmazzák, és azt az előfizetőnek, mint az általánostól eltérő szerződési feltételt külön nyilatkozattal el kell fogadnia.

Egyedi értékhatár

Az ÁSZF alapján az egyedi értékhatár az előfizetői szerződés megkötését követő első 4 hónapban az általános forgalmi adót is magában foglaló 12 700 forint/hó, 4 hónap után pedig a tárgyhónapot megelőző 3 hónap – határidőben kiegyenlített – előfizetői havi számlák számtani átlagának megfelelő összeg. Ha az előfizető az első 4 hónap után, de még az első 12 hónapon belül csak felszólítást követően tesz eleget díjfizetési kötelezettségének, az egyedi értékhatár a felszólítást követő 6 hónapig megegyezik az előfizetői szerződés megkötését követő első 4 hónapra meghatározott egyedi értékhatárral. 12 hónapnál régebbi előfizetői jogviszony esetében – ha az előfizető díjfizetési kötelezettségének mindig határidőre eleget tett – az egyedi értékhatár 30 százalékkal megemelkedik. Ha az előfizető az egyedi értékhatárt eléri, a szolgáltató számlázási időszakon kívül is díjfizetést kérhet tőle.

János erről nem tudott. Az extra telefonálással ugyan valóban túlléphette az egyedi értékhatárt, de a bemondásra fizetést ez sem magyarázza.

Kérdésünkre a Telekom a vonatkozó törvényre hivatkozott, amely szerint ilyen esetben „elektronikus hírközlés útján”, azaz telefonon is értesíthetik az előfizetőt a soron kívüli díjfizetés szükségességéről. A megjelölt határidő elmulasztása miatt pedig a szolgáltató jogosult az előfizetői szolgáltatás korlátozására.

Korlátozás, majd felfüggesztés jöhet

A Telekom hangsúlyozta: a korlátozás és a felfüggesztés két külön dolog. A konkrét esetben, mint írták, korlátozás történt. Sőt, miután kérték a hóközi díjfizetést, az előfizető javára eltértek az ÁSZF-től, és nem alkalmaztak egyből korlátozást, hanem pár nap haladékot adtak. Ezek szerint alapesetben pár nap sincs a befizetésre, ha valaki túllépi az egyedi értékhatárt. Aztán, mivel nem érkezett befizetés a kért határidőre, életbe léptették a korlátozást.

A szolgáltató közlése szerint erről kapott értesítést az ügyfél sms-ben és postai úton is. János megkapta az sms-t, de utána mindjárt jött is a kikapcsolás. Ilyenkor az ügyfélnek további 15 napja van a hóközi rendezésére, hívásokat tud fogadni belföldön, csak hívást nem tud indítani. Erre vonatkozhatott a levél, ami április 8-áig adott határidőt a fizetésre. Ebben az esetben a visszakapcsolás még díjmentes.

Ha pedig 15 nap után sem érkezik befizetés, a szolgáltatást felfüggesztik. Ekkor már hívásokat sem tud fogadni az ügyfél és a visszakapcsolásnak is van egyszeri díja.

Tényleg bemondásra várják el a fizetést

Azt is firtattuk, mennyire szokványos, hogy az ügyfélnek bemondásra kell fizetnie hó közben, illetve hogyan ellenőrzik, hogy megkapta-e a számlát.

A Telekom azt írta, mivel rövid határidővel kérik be az összeget, ilyenkor még nem küldenek számlát. Hogy egy 5 éves, a számláit rendszeresen fizető ügyfélnek miért kell olyan rövid határidőt adni, hogy a számla sem ér oda addig, amíg fizetnie kellene, arra nem tértek ki. Annyit közöltek, hogy ilyenkor a Telekom-alkalmazásban, átutalással vagy valamelyik üzletben, személyes befizetéssel lehet kiegyenlíteni a számlát.

S hogy miért nem küldték el a szokásos elektronikus úton a számlát? Erre is a rövid határidő a magyarázat: a hóközi számlánál nem tudják automatikusan beállítani az ügyfél által preferált vagy beállított fizetési módot. Ha az ügyfél például csoportos beszedéssel rendezi a havi számláit, akkor a hóközi számla összegét nem tudják automatikusan leemelni. A szolgáltató szerint ugyanakkor a hóközi számla minden esetben megtalálható a Telekom-alkalmazásban, és ha a korlátozással egyidejűleg készül el, akkor postai úton is megkapja az ügyfél.

Számla még nincs, viszont jóváírás lesz

János  azonban azóta sem kapta meg a 23 ezer forintos számlát postán, és a Telekom webes felületén sem találta. Két levélben is reklamált a számára sérelmes eljárás miatt, de választ még nem kapott.

A Telekom megkeresésünkre két nap alatt kivizsgálta az ügyet (olvasónk hozzájárult, hogy megadjuk az ügyfél-azonosítóját): úgy döntöttek, egyedi elbírálás alapján, méltányosságból jóváírják a hóközi számla összegét + az ügyfélszolgálattal folytatott beszélgetés díját is. Azt írták, erről Jánost is tájékoztatták. Jánost azonban nem tud semmiről. Visszakérdeztünk a Telekomnál, kiderült, hogy a tájékoztató levelet postára adták.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik