Mint közismert, szépen lassan a teljes lakosság gázellátása állami kézbe kerül, hiszen sorba adták vissza a szolgáltatók az engedélyüket. Az átállás már el is kezdődött.
Néztük a Főgáz oldalát, ahol a lakossági gázszolgáltatás átvételével kapcsolatos információkat közlik (egyelőre a Telekom és az E.ON ügyfelei részére tették közzé a tudnivalókat), és azt láttuk, hogy a korábbi ígéretekkel ellentétben bizony akadhat tennivalója a fogyasztónak. Rákérdeztünk az Első Nemzeti Közműszolgáltatónál (ENKSZ), mi ennek az oka.
A Telekomos ügyfeleknél más az ügymenet
Azt kell először is tudni, hogy az engedélyük visszaadását kérő földgáz egyetemes szolgáltatóktól (E.ON, GDF Suez, Tigáz) a fogyasztók a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal kijelölő határozatai alapján kerülnek át a FŐGÁZ-hoz. Ezzel szemben az egyetemes szolgáltatói engedéllyel nem rendelkező Magyar Telekom esetén a két társaság közötti megállapodás eredményeként vette át a korábbi szolgáltató ügyfeleit a FŐGÁZ. Ez utóbbi átállási folyamat éppen ezért különbözik a többitől – tudtuk meg.
A tájékoztatóban azt írják például, hogy “2015 augusztusában a Magyar Telekom a záró mérőállásnak megfelelően kiállított végszámlát küld az Ön földgázfelhasználásáról, amelyet a megadott határidőig rendezni kell.” Számunkra ebből nem volt egyértelmű, hogy aki nem rendezi a számlát, azt átveszik-e vagy sem. (Korábban arról volt szó, hogy a tartozások a régi szolgáltatónál maradnak, az ő dolga, hogy azokat be tudja-e hajtani, vagy sem.)
Az ENKSZ tájékoztatása szerint az volt az ügymenet, hogy a Magyar Telekom Nyrt. a FŐGÁZ ellátásába kerülő ügyfelek részére a 2015. július 31-i mérőállás alapján végszámlát bocsátott ki, amelyet a megadott határidőig a megszokott fizetési módon volt lehetőségük az érintett ügyfeleknek rendezni. Azok az ügyfelek pedig, akik lejárt esedékességű hátralékkal rendelkeztek, augusztus 1-jétől ugyanúgy a FŐGÁZ ellátásba kerültek mint a többiek. A korábbi nem teljesített számlákon lévő tartozások behajtása érdekében pedig a Magyar Telekom Nyrt. teszi meg a szükséges jogi lépéseket.
Azt is szerettük volna megtudni, hogy az átvett telekomos ügyfelek közül hányan nem fizették be a tartozásukat/hány kikapcsolt/kikapcsolás-közeli ügyfél volt? Rákérdeztünk, mi a helyzet a kikapcsolt vagy ahhoz közel álló ügyfelekkel. Kiderült, hogy róluk egyáltalán nincs információja a nemzeti közműszolgáltatónak.
Lett teendőjük az ügyfeleknek
Korábban azt mondták, hogy az ügyfélnek kvázi nem lesz tennivalója, minden automatikusan fog menni, de a telekomosoknál lett teendő, a szeptember közepéig postázott egyetemes szolgáltatói szerződést vissza kellett küldeni, aláírva. Kíváncsiskodtunk, hányan nem küldték vissza, és mi lesz velük, megszüntetik-e náluk a szolgáltatást. Kiderült, hogy attól függetlenül biztosítják továbbra is a szolgáltatást, hogy visszaküldi-e az ügyfél a szerződést, vagy sem (nem tudtuk meg, hányan nem küldték vissza), mert a szerződéses jogviszony a szolgáltatás igénybevételével létrejön.
Az átvett ügyfelek részére az első főgázos számlát 2015. szeptemberben küldték ki egyébként, amit csak csekken (hivatalos nevén postai számla befizetési megbízással) lehetett kiegyenlíteni. (Azt sem tudtuk meg, hogy ezt a csekket az ügyfelek milyen arányban fizették be.) Aki viszont ettől eltérő fizetési módot szeretne, annak intézkednie kell. Ha például csoportos beszedéssel fizetett korábban, akkor el kell intéznie, hogy a bankjánál átírassa az új szolgáltató nevére és számlaszámára a beszedési megbízást. És amennyiben előzőleg e-számlás volt, akkor regisztrálhat a Díjnetnél, hogy továbbra is ilyen úton kapja, illetve fizethesse a díjakat.
Megnyugtattak továbbá, hogy akik a korábbi szolgáltatónál részszámlázásban voltak továbbra is részszámlát kapnak. A havi diktálást választók is maradhatnak a megszokott formában, azonban náluk az első számlát – ha diktált mérőállás nem állt a Főgáz rendelkezésére – becsült fogyasztás alapján állították ki.
Nagycsaládos kedvezmény
Érdeklődtünk még, hogy aki nagycsaládos kedvezményre jogosult a gáznál, annak van-e teendője az átállásnál. Azt írták, hogy a nagycsaládos kedvezményre jogosultaknak (ha ezt igénybe akarják venni) a területileg illetékes Kormányhivatalhoz kell benyújtaniuk kérelmet az erre a célra rendszeresített igénylőlapon.
Ennek az jelentősége, hogy az egyetemes szolgáltatói engedéllyel nem rendelkező Magyar Telekom ellátásában lévő ügyfelek eddig nem kaptak nagycsaládos kedvezményt, mivel szabadpiaci ellátásban voltak. Az átállás után azonban ők is megkaphatják a kedvezményt, ha igénylik.
Jövő októberig mindenki átkerül
A korábban már az állami MVM tulajdonába került E.ON. lesz a következő társaság, akinek ügyfeleit lakossági január elsejétől átveszi majd a Főgáz, nekik is készült már egy rövid tájékoztató. Aztán következnek a GDF Suez, végül pedig jövő októberben a Tigáz lakossági ügyfelei.
Hogy a többi szolgáltató átvételénél mi lesz a menetrend, azt még nem tartalmazza az oldal. A Tigázt kérdeztük, de ők sem tudtak információt adni, mert még nekik sem küldték meg. Azonban ha eljön az ideje, tájékoztatni szeretnék ügyfeleiket. A beszedési megbízást, illetve az e-számlázás átállítását azonban szinte biztos, hogy az ügyfeleknek kell majd intézniük.