Tévhit, hogy a boltba bármilyen terméket visszavihetünk három napon belül, és visszakérhetjük a vételárát. Ez a szabály már nem él, a fogyasztók csupán minőségi kifogás esetén léphetnek fel jogaik érvényesítéséért.
Hiába mondjuk, nincs igazunk
Szóval ha a már nem élő három napon belül csere jogát szeretnénk érvényesíteni, akkor az a helyzet, hogy nincs igazunk. Szidhatjuk a kereskedőt, vagy veszekedhetünk vele, ezen az sem változtat.
Aki előrelátó, az már a vásárlás előtt megkérdezte, becseréli-e a kereskedő a minőségileg hibátlan, ám valami miatt (például a színe, mérete, stb.) nem megfelelő terméket. Mert az a helyzet, hogy bár nem kötelező neki, a kereskedő dönthet úgy, hogy egy ilyen kérésnek eleget tesz. Meg úgy is, hogy nem.
S persze ez azt is jelenti, hogy ha előre nem kérdeztük meg a dolgot, azért még utólag is megpróbálkozhatunk vele. Legfeljebb elutasítanak.
Erre panaszkodunk a legtöbbet karácsony után
A fogyasztók jelentős része egyébként éppen azért keresi meg a fogyasztóvédelmi hatóságot karácsony után, mert a kereskedő nem cseréli be az egyébként nem hibás terméket. Olyan eset is előfordult, hogy a fogyasztó a vásárlást követően másik kereskedelmi egységben lényegesen olcsóbb áron találta meg ugyanazt a terméket, és erre való hivatkozással kívánta a vételárat visszakérni.
Visszatérő gond az is, hogy megfelelő termék hiányában nem adja vissza a kereskedő a vételárat, illetve nem biztosítja a megvásárolt hibás műszaki termékek megvételétől számított 3 munkanapon belüli cserét, vagy a vevő nyugta hiányában nem tudja érvényesíteni szavatossági, jótállási igényét.
Online vásárlásnál más a helyzet
Az interneten vásárolt termékre alapvetően ugyanazok a szabályok vonatkoznak (szavatosság, jótállás), mint a boltban vásároltakra. De van egy nagyon fontos különbség: az online megrendelt árukat (indoklás nélkül) 14 napon belül küldhetjük vissza. (Ez a szabály 2014. június 13-tól él. Előtte csak 8 napon belül lehetetett visszaadni a termékeket.)
Vagyis az online vásárlásnál akkor is élhetünk ezzel a lehetőséggel, ha nincs minőségi hibája, de egyszerűen valamilyen okból nem akarjuk megtartani. (Néhány esetet kivéve, így például, ha olyan termékről van szó, mely az átadást követő felbontás után higiéniai okokból nem küldhető vissza.)
Az elállási jog gyakorlásának jogszabályi lehetőségét az indokolja leginkább, hogy a vásárlás során a felek időben és térben nincsenek egyidejűleg jelen, a fogyasztó a vásárolni kívánt áruról csupán azzal az információval rendelkezik, amit a kereskedő a weboldalán megoszt, nem tudja az árut kézbe venni, felpróbálni stb.
Ha szavatossági és jótállás kérdései vannak, akkor itt találhat rá válaszokat.