Gazdaság

Tíz év alatt több mint tízszeresére növekedett a magyar vállalat, aminek a gyáránál kevés jobb illatú lehet

BioTechUSA
BioTechUSA
Történetében először mutatta meg a sajtónak a BioTechUSA-cégcsoport a szadai gyártó- és logisztikai központja rejtelmeit, ahol megleshettük az új, közel egymilliárd forintból megvalósult beruházásukat, és azt is megtudhattuk, milyen új termékük lesz biztosan.

A tisztán magyar tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport egy több mint 25 éves történet, családi vállalkozás, amely Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő- és speciális élelmiszer gyártójává és forgalmazójává vált. Négy márkát tulajdonol: a BioTechUSA-t, a Scitec Nutritiont, a Buildert és a ShakerStore-t. Termékportfóliójában összesen több mint 2000 termék található meg, és a világ 103 országában vannak jelen.

A szadai telephely a cégcsoport fő gyártó- és logisztikai központjaként működik, amely 20 millió szelet, 20 ezer tonna porállagú termék, és közel 1 milliárd darab kapszula és tabletta gyártókapacitással rendelkezik és termékei jelentős részét itt állítják elő. De hogyan? A körbevezetésen ezt tudhattuk meg.

BioTechUSA

Szada a cég életében nagyon fontos helyszín, a mostani területnek csak egy nagyon kicsi részén indult el a cég 2007-ben, azóta viszont folyamatosan bővül. Úgy, hogy a menedzsment az elmúlt öt évben csak akkor változott, ha bővült, „senki nem hagyta el a csapatot”, és ez a cég többi területére is igaz:

Az, hogy itt valaki több mint tíz éve dolgozik, azért jelentős szám, mert tíz éve még csak 130-an voltunk.

– mondta el lapunknak a BioTechUSA-cégcsoport társtulajdonos vezérigazgatója, Lévai Bálint. Ma már 1800 alkalmazottja van a BioTechUSA-nak.

Eper illat és sok ezer alapanyag

Először az alapanyag- és csomagolóraktárba vezettek be minket, ide érkeznek be a csomagolóanyagok, és minden, ami a cég termékei előállításához szükséges. Már itt megcsapott minket egy talán epres illat, de az egész gyárterületet kellemes illatok terítették be. És hogy mit lehetett látni? Sok ezer alapanyagot (kreatint, aminosavakat, vitaminokat), de többségében – mintegy húsz fajtát – fehérjét, ami nem is csoda, hiszen a bevételük nagyon nagy százaléka a fehérjekészítmények eladásából származik.

A raktár pedig rendesen fel van szerelkezve, hiszen ahhoz, hogy „jó ár-érték arányban tudjunk dolgozni, próbáljuk a fehérjét akkor megvásárolni, amikor a legjobb áron érhető el”- mesélte Lévai. Emiatt előfordulhat az is, hogy valamiből egyszerre annyit vásárolnak meg, ami akár egy évre is elég. Ez több ezer tonnát jelenthet.

BioTechUSA

Elsősorban Európából és az Egyesült Államokból vesznek alapanyagokat, de elég nagy részben Magyarországról is. A fehérje mintegy 90 százaléka állati eredetű.

Gyártás

A raktárból aztán a gyártáshoz kerülnek az alapanyagok, először kimérik a receptúra alapján őket raklapra, majd targoncákkal felemelik a keverőszintre. A különböző munkafolyamatok egymáshoz való viszonya nagyjából úgy működik, hogy amit kikevernek, az egy műszakkal később kerül a letöltő részre, így nem alakulhat ki az, hogy az egyik részleg vár a másikra.

A precizitás nagyon fontos, hiszen egy kis hiba is rengetegbe kerülhet. Akár egy egész keverési sarzsot is ki kell dobni miatta, ha pedig valahogy mégis kikerül a piacra, akkor az elégedetlen fogyasztókat eredményezhet. Aromákból nagyon kevés kell, egy kis eltérés is más ízt eredményezhet, míg más alapanyagból több zsáknyi kell egyszerre. Emiatt a kimérésen például egy mérlegen keresztül egy számítógép felügyeli, hogy mindenből megfelelő mennyiség kerüljön a raklapra.

BioTechUSA

A keverőszinten, ahogy a neve is mutatja, összekeverik az alapanyagokat. Lefolyik az anyag az egy szinttel lejjebb található konténerekbe, amik a hétköznapi emberek számára leginkább nagy fém tölcséreknek, tartályoknak néznek ki. Rengeteg van belőlük, hiszen az üzemben napi két műszakban több mint 200 fő dolgozik, a teljes szadai gyártó- és logisztikai központban pedig összesen mintegy 600 ember.

Innen ezek a keverékek újra felkerülnek targoncákkal, de most a letöltősarokra. Innen pedig újból lekerülnek egy szinttel lejjebb, attól függően, mi a késztermék: vagy a portárolóba, ha nem, akkor szeleteket, más esetben kapszulákat, tablettákat formálnak belőlük.

Ezt a szintlépést már nem targoncákkal teszik meg az alapanyagok, a felső szint ugyanis itt tele van dokkolóállomásokkal, nyílásokkal, amik csöveken keresztül levezetik a terméket, ahol már a csöveket éppen annyi anyag hagyja el, ami – a porok esetében – az ott készülő termék kiszerelése megkövetel. Vagyis kiadagolja, éppen mekkora mennyiség szükséges, és ezután csomagolják a flakonokba, amikre rákerül a kupak és a zárófólia. Ez azért is fontos, mert van olyan termékük, az Iso Whey Zero tejsavó-fehérje izolátum, amelyik például négyféle kiszerelésben és 20 különböző ízesítésben kapható.

BioTechUSA

A kapszuláknál és a tablettáknál a porok egy olyan gépbe érkeznek, ahol az adott formára alakítják a csomagolást megelőzően. Itt szintén gép számlálja mennyi tabletta vagy kapszula kerül egy csomagolásba.

A szeletek esetében folyadékkal keverik össze a porkeveréket, egy masszát készítenek belőle, ezt szétterítik hengerekkel, majd vágókésekkel formálják szeletre. Ezt követően, attól függ, melyik termékről van szó, még bevonóréteg kerülhet rá. A szeletek ezt követően kerülnek lecsomagolásra.

Nem mindig gyártott saját maga a BioTechUSA, de aztán több okból is átálltak erre 2014-ben.  Ilyen volt a költséghatékonyság, a bérgyártóktól való függőség felszámolása, de leginkább az, hogy a bérgyártók nem tudták kapacitás szinten lekövetni a vállalat fejlődési terveit. A saját gyártás mellett szólt az is, hogy a termékminőség így jobban kontrollálható.

Késztermékraktár

A termék kész, úgyhogy irány a késztermékraktárba, ahol háromheti készlet található meg. Elképesztő mennyiség, hatalmas a raktár. Ami tulajdonképpen kétfajta raktártípus egy helyszínen, van egy hagyományos raktár rész, ahol az árut összeszedő dolgozók a polcokról veszik le a termékeket, és van a cikk elején már említett új fejlesztés, a 450 négyzetméteres, kétszintes és 20 soros automata raktár, ami egy igazi sci-fi.

A raktár 9600, különböző termékeket magában rejtő ládát tartalmaz, amiket három lift és egy kész futószalag-rendszer segít eljuttatni a rendelést összerakó munkatársakhoz.

 

Az újdonság jelentősége az, hogy ahelyett, hogy a kollégáknak egyenként kellene összeszedniük a raktárban a termékeket, a rendszer eléjük pakolja az éppen a rendeléshez szükségeseket, azaz nem az ember megy az áruért, hanem az áru megy az emberhez. Összesen 6 komissiózó pult van , amiből két kezelőpultnál  betárolás is zajlik, így egyszerre 9-12 különböző rendelés összerakását is képesek elvégezni a munkatársak, akik monitoron látják, hogy az éppen eléjük került ládából a termék melyik rendeléshez tartozik.  A fejlesztésnek köszönhetően – amennyiben a raktár összes kiszedési pontja teljes kapacitással üzemel, – percenként 8 rendelés kiszedésére képes. Ezáltal a kiszedési idő töredéke lett a hagyományos komissiózási, azaz a kézi kiszedési időnek, így a vevői és partneri rendelések összeállítása jóval hatékonyabbá vált.

Havi szinten mintegy 60 ezer rendelést 300 ezer termékkel képesek így összerakni.

Kevesebb az esély a hibákra is, ugyanis a kiszedett áru vonalkód alapú leolvasásán kívül itt is vannak a rendszerbe beépített mérlegek, amik érzékelik, hogy az biztosan az ominózus áru-e és abból annyi kerül-e a rendeléshez tartozó tálcába, ami a rendelésben volt.

A csúcsszezon a BioTechUSA-nál egyébként január-február, az újévi fogadalmak miatt, illetve a tavasz, és a nyár eleje amikor az emberek készülnek a bikiniszezonra. A nagy sportrendezvények, mint egy olimpia, egy Eb, vagy egy vb, nem jelent kiemelkedő időszakot náluk – szemben például egy sörgyárnál vagy tévéket készítő cégnél –, ugyanis nekik más a célközönségük: az olyan fogyasztók, férfiak és nők, fiatalok és idősebbek, akik az alakformálás, az egészséges életforma, a tudatos táplálkozás és a rendszeres mozgás iránt érdeklődnek.

Szociális blokk

Az új automata komissiózó raktár minden kapcsolódó fejlesztéssel együtt közel egymilliárd forintba került, de nem ez volt az összes fejlesztése a cégnek tavaly, összesen 5 milliárd forintot ruháztak be (idén és jövőre is ennyit terveznek, eddig látnak előre), ezek között megtalálni belső fejlesztést ugyanúgy, mint új épületet

BioTechUSA

A 2023-as újdonságok között találjuk a több mint 1000 négyzetméteres, négyszintes modern szociális blokkot benne egy kétszintes edzőteremmel, étkezővel, öltözőkkel. Erre már csak azért is szükségük volt – de ezt tapasztalták már 2022-ben és idén is erre számítanak – hogy biztosítsák és megtartsák a szükséges munkaerőt. Lévai kérdésünkre elmondta, bár valóban növekedik az ilyen fejlesztésektől a munkaerő-megtartási képességük, de az „valójában bérköltség, és nem munkaerő kérdése”. Most a cégek tudnak bért növelni, és ez így is marad, míg egyes cégek addig mennek, hogy már képtelenek lesznek rá a továbbiakban.

Ők egyelőre jól tudják ezt finanszírozni, mindenesetre úgy tűnik, valamit biztos jól csinálhatnak. Ez abból is látszik, hogy 2023 végén lejárt az Ezred utcai Scitec Nutrition-raktáruk bérleti ideje, az ottani dolgozóknak pedig csaknem a 100 százaléka, 80 fő vállalta a munkát Újpest után Szadán is.

Hogy milyen újdonságokra számíthatunk a BioTechUSA-tól a jövőben?

Az biztos, hogy újabb szeletekre, árulta el lapunknak Lévai, ugyanis már kialakítás alatt áll Szadán az a kétszintes proteinszelet-gyártó üzemrész, amivel jócskán megnő a kapacitás az ilyen termékek gyártására. Évi 50 millió fehérjeszelettel többet tudnak majd előállítani, és például tudnak majd réteges, úgynevezett multilayer szeleteket is készíteni.

De nem csak ilyen új termékekkel készülnek, egyszerre – különböző fázisban – 50-100 új termék fejlesztése zajlik, amihez több területről szedik össze az ötleteket. A belső fejlesztési csapattól, az értékesítési oldalról, de közvetlenül a fogyasztóktól is.

BioTechUSA

Ajánlott videó

Olvasói sztorik