Gazdaság

Évről évre kétszámjegyű növekedésben vannak, de a cél, hogy tízszer ekkora legyen a BioTechUSA-cégcsoport

BiotechUSA
BiotechUSA
A nehéz gazdasági helyzet ellenére továbbra is kétszámjegyű növekedést ért el árbevételében a 100 százalékban magyar, családi tulajdonú BioTechUSA vállalatcsoport. Április 17-én tartott sajtótájékoztatójukon bemutatták, hogy sikerült a 2023-as év, és mit tartogat a jövő. Többek között új multilayer, komplex fehérjeszeleteket és még finomabb ízeket hoz a 2024-es év, amit elsők között meg is kóstolhattunk.

BioTechUSA-cégcsoport egy kizárólagosan magyar tulajdonban levő cég, Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő gyártója és forgalmazója, öt márka tartozik hozzájuk, a BioTechUSA, a Scitec Nutrition, a Builder, a ShakerStore, valamint a VitaminShop. Már 2022-ben is rekordokat döntött a cégcsoport, erre tett sikeresen még egy lapáttal 2023-ban: csaknem 15 százalékos bővüléssel, 90,49 milliárd forintra növelve az árbevételét.

Évente 200 új terméket, új ízt dobnak a piacra

A siker titka a jó és motivált csapat – véli Lévai Bálint vezérigazgató, társtulajdonos, hiszen rengeteg cégről és rengeteg munkáról van szó. Szerinte ez az előnyük a versenytársakkal szemben. „3600 szemmel, 3600 kézzel vagyunk ott a piacon” – utalt arra, hogy a vállalatcsoportnak 2000 termékből álló portfoliója, 1800 munkavállalója, valamint 4500 b2b partnere van, most már 103 országban 49 webshoppal és 307 üzlettel (ebből 122 van külföldön) vannak jelen.

BiotechUSA

Úgy lehet ellenőrzés alatt tartani, hogy valójában nincs ellenőrzés alatt a vállalat, minden a munkavállalókba vetett bizalmon alapszik.” Ezért is próbálnak nekik olyan bér- és munka környezetet, támogató vállalati kultúrát és előrelépési lehetőségeket kínálni, ami előnyös számukra. Az ilyen intézkedéseknek is köszönhetően a fluktuációs számokat nemcsak szinten tartották, hanem csökkenteni is tudták a tavalyi évben A Szerethető Munkahelyek Díjat és a Best Managed “Kiválóan Vezetett” elismerést elnyerő vállalatnál az iparágban kifejezetten magas szolgálati idő, 4,64 év, az átlag életkor a cégnél pedig meglepően alacsony, 34 év.

A munkakörnyezet fejlesztésének volt a része a szadai gyártó- és logisztikai központ tavaly befejezett fejlesztése. Ebbe nemcsak az új 450 négyzetméteres, havonta 60 000 rendelés lebonyolítására képes automata raktár tartozik, hanem az ottani a több mint 1000 négyzetméteres, négyszintes modern szociális blokk is, egy kétszintes edzőteremmel, étkezővel, öltözőkkel. Illetve ennek a fejlesztésnek a része, amit a mostani sajtótájékoztatón mutattak be, a Huszti úti BioTechUSA irodaháznál a közelmúltban teljesen felújított korábbi irodaház, benne szaunával, sófallal ellátott pihenőszobával, fitnesz- és boxteremmel.

BiotechUSA

Kapcsolódó
Tíz év alatt több mint tízszeresére növekedett a magyar vállalat, aminek a gyáránál kevés jobb illatú lehet
Történetében először mutatta meg a sajtónak a BioTechUSA-cégcsoport a szadai gyártó- és logisztikai központja rejtelmeit, ahol megleshettük az új, közel egymilliárd forintból megvalósult beruházásukat, és azt is megtudhattuk, milyen új termékük lesz biztosan.

A nagyság előnyei és hátrányai

2023-ban az online térben és a boltnyitásokban sikerült kifejezetten komoly mértékben erősödniük. 45 új üzletet nyitottak Európa-szerte, megnyílt a századik külföldi boltjuk is, köztük az első Spanyolországban, az első külföldi Scitec Nutrition Németországban. Közben a külföldi boltok polcain is egyre gyakrabban látni a BioTechUSA-cégcsoport termékeit, ráadásul egyre több országban.

BiotechUSA

A hazai piacvezető szerep megőrzése mellett exportőrként olyan kulcsfontosságú célországokban növelte a részesedését tavaly, mint Franciaország, Németország vagy Lengyelország. Dinamikusan növekedett a régiós piacokon túl Dél-Európában, így Spanyolországban, Portugáliában és Görögországban is, északon pedig Norvégiában és Izlandon. Európán kívül továbbra is figyelemreméltó az a masszív bővülés, amit például Irakban vagy Vietnámban ért el a vállalat. A fenntartható fejlődés egyik záloga, hogy a fizikai boltokban még nagyobb hangsúlyt kapott a dolgozók képzése, az e-kereskedelemben pedig a saját webshopok mellett egyre meghatározóbb láb az Amazon és a Facebook Marketplace.

A házon belül megvalósuló gyártási és termékfejlesztési know-how óriási előnyt jelent a versenytársakkal szemben. E kettőre, főleg így együtt, csak nagyon kevés vetélytársuk képes egész Európában. De ez csak az egyik fele az előnynek, a másik, hogy így nem kell minőségi-, összetételi, mennyiségi- korlátokba ütközniük, sokkal jobban meg tudnak felelni a piaci, keresleti igényeknek, jobban tudnak a jövőbe látni, tervezni.

Azzal, hogy a BioTechUSA-cégcsoport árbevételének 80 százaléka exportból származik megkülönbözteti őket a piacon hiszen az egyes vállalatok általában a saját országaikban tudnak igazán jól teljesíteni. Ez rengeteg információ összegyűjtésére ad nekik lehetőséget, de a nagyságuk a hátrányuk is valahol, mert közben a száz ország fogyasztási szokásainak, jogszabályainak változásait is követniük kell.

Csak hogy jobban lehessen érteni: jelenleg 39 fő dolgozik a termékfejlesztési osztályon, ez csaknem fele-fele arányban oszlik meg azok között, akik ténylegesen a termékek fejlesztésén, és azok között, akik a különböző országok jogszabályainak megfelelésén dolgoznak.

Az árbevételünk olyan nagy, hogy könnyű szem elől veszíteni a piaci trendindító folyamatokat, amelyek eleinte nem tűnhetnek szignifikánsnak. Erre figyelnünk kell

– árulta el Lévai ezzel kapcsolatban.

2023 kihívásai

Az elmúlt időszakban a BioTechUSA-nál is szembesülniük kellett több különböző kihívással. A mesterséges intelligencia térnyerése mellett az egyik, hogy miként érik el a fogyasztót, milyen csatornákon értékesítenek nekik, mert ez folyamatosan változik, erre pedig új és új megoldásokat kell kínálniuk.

A másik pedig a külső behatások, mint a világjárvány és a háborúk, amik turbulenciát okoznak a piacon. Például 2022 közepétől, nagyjából egy éven át, nagyon nehéz volt alapanyaghoz jutniuk. Az jutott hozzá elsőként, aki mindig rendesen fizet, és aki a legtöbbet ajánlja érte. Mindkettő igaz volt a BioTechUSA-ra, de ezt megsínylette a tavalyi éves eredmény. Aztán 2023 közepétől az árak komoly mértékben csökkentek, hogy 2023 decemberétől hirtelen ismét meredek mértékű árnövekedést tapasztaljanak.

BiotechUSA

„A fehérje ára a háromszorosára emelkedett tavaly, ennek ellenére mi 30 százalékot emeltünk a fogyasztói árban, ami azt jelenti, hogy egy ideig veszteségesen értékesítettük a fehérjét, nehogy túlzott mértékben fogyasztókat veszítsünk” – mondta a vezérigazgató társtulajdonos.

„Ez a hullámvasút, kereslet és alapanyag-ellátás szempontjából is, nagyon komoly kihívást jelent mind beszerzésben, mind termékfejlesztésben, mind gyártásban, mind értékesítésben” – mondta Lévai, és akkor az infláció hatásáról még nem is volt szó.

A vásárlói szokásokban azt vették észre, hogy bár kevesebb fogyasztó van, de nagyobb árbevételt termelnek. A vállalat arra törekedett, hogy a fogyasztói lojalitást ne csupán időszakos akciókkal és egyedi kedvezményekkel tartsa fenn, hanem elsősorban a termékek prémium minőségének biztosításával, melyekre a globális gazdasági visszaesés ellenére továbbra is változatlanul kiugró a kereslet.

„A prémium szegmens nagyon robosztus, amely tendencia várhatóan a jövőben is velünk marad.”

BiotechUSA

Növekedés

2023-ban a BioTechUSA cégcsoport 5 milliárd forintot költött beruházásra, ennek nagyjából dupláját adták ki piacszerzésre, és ezt tervezik 2024-ben is. Ezt a volument nem akarják lejjebb adni, mert „az innováció valójában egy hosszú távú befektetés”, véli Lévai.

A mi célunk egy hosszú távú növekmény elérése, nem az időszaknak, évnek való megfelelés. Azt nézzük, hogy amit most csinálunk, annak 5-10 éves távlatban mi lesz az eredménye.

Lévai a jövőről, hogy mivel lenne elégedett ennyi idő alatt, azt mondta:

„Ha egy maratoni futáshoz hasonlítjuk a cégcsoportot életét, akkor a 42 kilométerből az ötödik kilométernél tartunk. Az öt kilométer azt jelenti, hogy egy tízszerezés még bennünk van, mondjuk úgy 5-10 éven belül.”

Ez erős kijelentésnek hallhatják többen is, de szerinte annak ellenére, hogy egy nagy cégnek tűnhetnek, még rengeteg lehetőség van a piacban, másfelől nagy know-how-val és biztonságos pénzügyi háttérrel rendelkeznek. Ráadásul, ha visszatekintenek, hol tartott tíz éve a vállalat, akkor kevesebb, mint tizedennyi árbevételük volt. „Ha akkor elgondolkoztunk volna azon, hogy hogy nézne ki egy tízszer ekkora BioTechUSA, akkor szintén nehéz lett volna elképzelni.”

BiotechUSA

Mi várható 2024-ben?

A vásárlók szempontjából talán a legfontosabb, hogy várhatóan 2024 utolsó negyedévében új szelet-gyártósort helyeznek üzembe, amellyel már réteges, bevont proteinszeleteket is elő tudnak majd állítani. Lévai ezzel kapcsolatban azt mesélte, Európában csak egy másik vállalatot tud iparágon belül, aki házon belül tud ilyen szeleteket készíteni, más cégek pedig bérgyártással végzik ezirányú tevékenységüket.

Bár még csak teszttermék, de meg is kóstolhattuk az első, majd ezen a soron készült funkcionális fehérjeszeletet, amely egyenesen a tesztsorról érkezett Dániából.

Nagyjából egy ropogós kérgű csokis szeletként képzelhetjük el, karamell töltelékkel. A mostani Crush Bar továbbfejlesztett változata lesz, viszont árban és minőségben is magasabb színvonalú terméket ígérnek a BioTechUSA-nál. Annyira mintatermék még, hogy egyelőre két verzió is van belőle, egy olyan, aminek a belsejébe került a cukormentes karamell, a másikba pedig a kéreg és a csoki közé.

A munkavállalóknak szempontjából a legjobban várt fejlesztés, hogy új szociális blokkok fejlesztését is tervezi a cég, illetve, hogy tovább bővülnek, mintegy 50 új üzlet nyitását, újabb országok piacára való belépését célozták meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik