Gazdaság

Ennyi időre lenne elég az ország stratégiai benzin- és dízeltartaléka vészhelyzet esetén

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

Lassan már megszokják a vásárlók, hogy tankoláskor be kell mutatni a forgalmit, ha a 480-as áron akarunk üzemanyaghoz jutni, mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a novekedes.hu-nak.

Mint fogalmazott, biztosan vannak kirívó esetek, de összességében a vásárlók egyre inkább megértik azt, hogy nem a töltőállomás tehet róla, ha egyes időszakokban nincsen üzemanyag. Nem véletlen, hogy a MÁSZ-tagok többsége korlátozásokat vezetett be, csak így lehet elérni azt, hogy folyamatosan elérhető legyen az üzemanyag, tette hozzá.

A MOL is ez okból csökkentette a mennyiségi limitet és jelenleg 100 liter helyett legfeljebb 50 litert lehet a kútjain tankolni. Ez persze visszalépés ahhoz képest, amikor minden töltőállomás a teljes nyitvatartási időszakában tudta garantálni, hogy az összes általa forgalmazott termék korlátlanul elérhető, de tudomásul kell venni, hogy jelen pillanatban nincs üzemanyagbőség, előfordulhat, hogy egy-egy termék átmenetileg nem érhető el

– mutatott rá.

Grád Ottó kérdésre válaszolva közölte, két okkal magyarázható a hiány. Az egyik, hogy egyszerűen nincs annyi üzemanyag, ami elegendő lenne a korlátlan kiszolgáláshoz, a másik, a súlyosabb probléma logisztikai természetű.

Teljesen átalakult a piac. Korábban, normál piaci körülmények között, a MOL látta el a magyarországi kutak mintegy hetven százalékát és  harminc százalék az importőrök kezében volt. Ők vagy direkt beszállítással a saját finomítóikból, tankerekkel hozták az üzemanyagot határ menti töltőállomásokra, vagy a saját kereskedelmi tárolóikba vasúton, vagy uszályon és onnan juttatták célba a közúti fuvareszközökkel. Ez mostanra gyökeresen megváltozott, a piac zömét, de a hatósági áras termékek iránti igényt szinte már kizárólag a MOL szolgálja ki

– magyarázta.

A MÁSZ főtitkára közölte, ez természetesen nagyon megterheli az olajtársaság logisztikai rendszerét.

Elárulta azt is, hogy míg Ausztriában a korábbi időszakokhoz képest tizenöt százalékkal esett vissza az üzemanyag-fogyasztás a drágulás miatt, itthon még magasabb is lett közel húsz százalékkal. Reméli, ennek egy részét eliminálni fogja az, hogy a külföldiek már csak piaci áron vásárolhatnak üzemanyagot Magyarországon, de ennek a kormányzati intézkedésnek egyelőre nincs igazán érzékelhető hatása, már csak azért sem, mert a külföldiek, a gyenge forintnak köszönhetően, még a szabadáras üzemanyagokból is kedvező áron tankolhatnak, mondjuk egy bevásárlótúrával összekötve. Pedig a fogyasztás csökkenése alapfeltétele annak, hogy az egyensúly újra beálljon, fogalmazott.

Arra a kérdésre, mekkora tartalékkal rendelkezik Magyarország, és mennyi időre lenne elég, ha nálunk történne a schwechatihoz hasonló katasztrófa, Grád úgy felelt,

a Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség adatai szerint jelenleg 618,5 ktonna kőolaj, valamint 431,1ktonna gázolaj, és 231,1 ktonna benzin képezi a biztonsági készleteket, ez a szervezet szerint kilencvenkét napra elegendő mennyiség, de ennek felhasználását nemzetközi szerződésben rögzítették. A termékkészletek átszámítva több, mint 800 millió liternyi üzemanyagnak felelnek meg, és nagyjából ekkora mennyiségű a kőolajtartalék is.

Kapcsolódó
Az augusztus elseje vízválasztó lehet a benzinkutakon
Több száz benzinkút dönthet támogatás helyett inkább a bezárás mellett.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik