A Suzuki nem hajlandó elismerni a nála megalakult szakszervezeti alapszervezet létezését, és ellehetetleníti, hogy a Vasas bebizonyítsa, megvan a kellő számú tagsága. A szakszervezet szerint a gyár csak az időt húzza, de az érdekvédőkön ezzel nem fognak ki. Minden eszközt be fognak vetni – hétfőn éppen félpályás útzárral keményítettek be.
A szakszervezettel kapcsolatban továbbra is az kérésünk, hogy hangulatkeltés helyett inkább teljesítsék az együttműködés rájuk eső részét, mely számukra könnyen elérhető dokumentumok beadásával kezdődik.
Ezzel zárta a Suzuki hétfői állásfoglalását, amelynek többi részében a gyárat fényezte, illetve a szakszervezetet többek között valótlan állításokkal vádolta.
Nem köteles kiadni a szakszervezet az alapszervezet alapító okiratát
A Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnökét, László Zoltánt kérdeztük, valóban mulasztásban van-e az érdekképviselet. Röviden: nem. Még soha senki nem kérte az alapító okiratot, ez a Vasas belső ügye és nem kötelesek kiadni, hogy kik alapították a különböző helyeken lévő alapszervezeteiket. Ezzel tisztában vannak a munkáltatók, csak a Suzuki nem akarja elfogadni. Csak a Vasas alapszabályzatát kell megmutatniuk, ami egyébként fent van a neten, de külön elküldték a Suzukinak is – tette hozzá.
S bár nem kötelesek rá, kompromisszum gyanánt elkészítettek egy olyan változatot az alapító okiratból, ahol kitakarták azokat a neveket, akik alapították az alapszervezetet és csak a védett tisztségviselők nevei maradtak rajta. Ezt nem akarja elfogadni a Suzuki. Azért takarták ki a nem védett dolgozók nevét, mert már történt olyan a Suzukinál, hogy a dolgozó állásába került, hogy szakszervezeti munkába fogott. A titkár ügyével kapcsolatban, jogszerűtlen munkaviszony-megszüntetés miatt most is tart a per.
Csak az időt húzza a Suzuki
László Zoltán szerint a Suzuki azzal próbálják húzni az időt, hogy nem ismerik el, a szakszervezeti alapszervezet létezik. Amikor egyeztetést kértek a Suzuki vezetéstől, két jogászt küldtek a Vasashoz. Vagyis szerencsére megtalálták az ő általuk nem létezőnek tartott szakszervezet székházát – jegyezte meg László Zoltán.
A szakszervezet felajánlotta, menjenek el együtt közjegyzőhöz, akinek a Vasas megmutatja az alapszervezeti tagok névsorát, csatolva mellé a tagdíjfizetési listát, a közjegyző pedig a gyár létszámlistájában ellenőrizheti, valóban megvan-e a minimum 10 tagdíjfizető tag. Vagyis bizonyíthatják, hogy létezik az alapszervezet. A Suzuki ezt nem fogadta el.
A szakszervezet felajánlotta azt is, hogy a bíróságot kérjék meg (nem peres úton), hogy hasonló technikával állapítsa meg, a gyáriak közül hány tagdíjfizető tag van. A gyár ezt sem fogadta el. De elvárták továbbra is a hitelt érdemlő bizonyítást, úgy, hogy ők ebben nem voltak partnerek. Ami nonszensz.
A tagdíjlevonási megbízás sem elég a gyárnak
A Suzukiban amúgy mintegy 2500 saját alkalmazott van, plusz nagyjából 2000-2200 kölcsönzött dolgozó és 230-300 fő között van a szakszervezeti tagok létszáma. Ennél pontosabb adatot a jelentős fluktuáció miatt nem tudott mondani László Zoltán. A retorziótól tartva a tagok saját maguk fizetik a tagdíjat, hogy ne fedjék fel kilétüket. Csak a két védett tisztségviselő vonatja a gyárral a saját tagdíját. De a Suzuki az ő tagdíjlevonásra átadott megbízásukat is kétségbe vonja, amikor feketén-fehéren le van írva, szakszervezeti tagdíjat fizetnek, a megadott szakszervezet megadott számlaszámára.
és nagyon is létezik.
A szakszervezet partner akar lenni
A helyszínen hétfőn délután is ott voltak, két kapunál, félpályás útlezárással, sok autóval, számos szakszervezet (például közlekedési dolgozók, kereskedelmi alkalmazottak, bányászok, vegyészek) képviselői kint voltak szolidaritásból, amint a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke, Kordás László is.
Szeretnénk, ha megértené a Suzuki, hogy partnerséget akarunk. Nem ellenségek vagyunk – válaszolta a Vasas szakszervezet alelnöke a kérdésre, mi a céljuk az akcióval. Azokat az embereket becsülni kell, akik szakszervezetet hoztak létre, mert ők nem fordítottak hátat a cégnek, mint mások, hanem itt akarnak maradni, dolgozni, hasznot termelni, rájuk lehet számítani – tette hozzá.
De a kollektív jogok gyakorlásához szükséges egy szakszervezet, amit harmadszor próbálnak létrehozni. A szakszervezetre több okból is szükség lenne. Folyamatosan azt látják, hogy az emberek túl lehetnek terhelve, hogy vannak szabályozatlan, vagy rosszul szabályozott dolgok, olyasmik, amiken lehetne javítani. A munkabérekre is szeretne a szakszervezet és az ott dolgozók pozitívabb hatással lenni.
Súlyos kérdések
László Zoltán leszögezte, nem hagyják abba, addig nyomják a Suzukit, amíg el nem indul velük az érdemi párbeszéd. Nem a félpályás útzár az egyetlen eszköz, mindent be fognak vetni, a bíróságot is, és ha kell nemzetközi fórumokhoz fordulnak, egészen addig, amíg a gyár el nem ismeri a szakszervezet létrejöttét, és nem ül le tárgyalni velük. Törvényes, amit teszünk, és a törvényeket nekik is be kell tartaniuk – jegyezte meg.
Amikor dacos kamasztempót játszik a Suzuki, és hangulatkeltésről beszél, akkor László Zoltán szerint komolyan fel kell tenni néhány meredek kérdést a gyárvezetés eddigi hozzáállása kapcsán.
Ha a munkáltatónak nem fontosak a munkavállalói jogok, miért hinnék el a vevők, hogy minden más jogszabályt betart a Suzuki? Mindenki nyugodtan beleülteti a gyerekét egy olyan cég autójába, amelyről tudja, hogy a számára nem szimpatikus jogszabályt áthágja?
A helyszínen videó is készült:
Félpályás útlezárás a Suzuki gyárnál, Esztergomban!Az MSZP a munkások pártján!
Közzétette: MSZP – 2019. július 15., hétfő