Gazdaság

Nem is olyan lassan betemeti a szemét a fél országot

Baksa Roland
Baksa Roland

újságíró. 2018. 10. 06. 07:06

Leállt a zöldhulladék begyűjtése 116 településen az őszi lombhullás kellős közepén, és már a főváros utcáin is hetekig parkol a  szelektív hulladék.
Korábban a témában:

Itt az őszi lombhullás és 116 településen, Pest megye északi és keleti részén, valamint Nógrádban leállt a zöldhulladék-szállítás.

A napokban értesítette ügyfeleit a körülbelül 360 ezer embert kiszolgáló, az ország egyik legnagyobb hulladékgazdálkodó cége, a gödöllői központú Zöld Híd B. I. G. G. Nonprofit Kft., hogy október 1-jétől november 4-ig felfüggesztik a levágott fű, falevél, kötegelt ágak gyűjtését.

Ez pedig komoly, látványos gondot okozhat az érintett települések lakóinak:

  • A zsákok lebomlók, ezért a cég felhívta az ügyfelei figyelmét, hogy abban ne tárolják heteken át a levágott füvet, lombot.
  • De ki sem rakhatják az utcára, a portájuk elé, mert közterületre tenni a zöldhulladékot illegális hulladéklerakásnak minősül, amiért büntetés jár.
  • Arra is kérik az embereket, hogy a zöldhulladékot ne tegyék a háztartási, vegyes hulladékot gyűjtő kukákba.
  • Marad két lehetőség: a komposztálás vagy a hulladékudvar. A komposztálás azonban háztömbök esetén gyakorlatilag megoldhatatlan. El is lehet vinni a zöldhulladékot a 116 településhez tartozó két hulladékkezelő központ és két hulladéklerakó udvar valamelyikébe, de legfeljebb 1,5 köbmétert.

Így csapódik le az embereknél az, hogy a két és fél éve központosított hulladékszállítás körül még mindig dagadnak a problémák. A piramis csúcsán ez úgy jelenik meg, hogy négy hónappal a törvényi határidő lejárta után sincs leadott beszámolója a tavalyi évről az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. nevet viselő állami kukaholdingnak, több milliárd forintos tételek lógnak a levegőben, és újra meg újra pénzt kell önteni a központi cégbe, mert a számlázással és elszámolással még mindig gondok vannak.

Orosháza, 2013. augusztus 8.
Az Orosházi Városüzemeltetési és Szolgáltató Zrt. Mercedes 2531 típusú szemétszállítóját üríti az A.S.A. Hódmezővásárhely Köztisztasági Kft. regionális hulladéklerakó telepén 2013. augusztus 8-án.
MTI Fotó: Rosta Tibor
Óriási a káosz az állami kukaholdingnál
Azt se tudják megállapítani, pontosan hány milliárdos a hiány, így az állami cégnek nincs elfogadott mérlege a múlt évről.

A zöldhulladék-szállítást kritikus időszakban felfüggesztő Zöld Híd is a vízfejre és a központosított rendszerre mutogat. A  cég régóta panaszkodik, hogy a kelleténél 130 millió forinttal kevesebbet kap attól az állami kukaholdingtól, amelyikhez 2016 tavasza óta befolynak a szemétszállítási bevételek és az oszt vissza belőle valamennyit a regionális hulladékszállító cégeknek. (Utóbbiak pedig a munkát fizikailag is elvégző alvállalkozóknak.)

Már ha éppen visszaoszt a központ. Az állammal több ügyben (az iskolák KLIK alá rendelése, a városra kirótt több mint egymilliárdos elvonás, e-útdíj) is tengelyt akasztó Budaörs önkormányzata nyár elején közleményben tudatta, hogy sem az állami kukaholding, sem a regionális szolgáltató nem fizet egy éve a helyi cégnek, ezzel tönkretették a hulladékszállítást amúgy 27 éven át közmegelégedésre végző társaságot. Az önkormányzat pedig a pénzügyi szabályok miatt nem segítheti ki a kivéreztetett céget, így egy másik vállalatra marad a hulladék begyűjtése.

Budapest, 2012. május 24.
A Fõvárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. kukásautói az óbudai telepet hagyják el a hajnali órákban.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Másutt is megfeküdtek a helyi cégek: a budapesti agglomeráció keleti felén fekvő településeken már másfél éve feladták, mert nem bírták ki, hogy akár fél éven át lógott nekik az állami kukaholding, illetve a regionális szolgáltató, a kecskeméti központú Duna-Tisza közi Hulladékkezelő Nonprofit Kft. (DTKH) – mesélték a 24.hu-nak forrásai.

A kis vállalkozások zöme kénytelen volt beszüntetni a tevékenységét, így a feladatok már a közel 100 településre kiterjedő hatókörű regionális cégre szálltak át. Utóbbi azonban nem rendelkezett annyi kukásautóval, hogy minden településről időben elszállítsa a szemetet, ezért segítséget kért azoktól a helyi vállalkozóktól, akiket az új rendszer véreztetett ki.

Az építkezések miatt nincs, aki feldobálná a szemetet az autóra

Több helyről is arról számoltak be olvasóink, hogy a zöldhulladékot nem a megadott időpontban viszik el, napokat, némelykor heteket csúszik már a szállítás.

Budapest, 18. kerület. 3 hete tettem ki szabványos, FKF-es emblémával ellátott zsákba zöld hulladékot, mégsem vitték még el. A Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit Zrt. ügyfélszolgálatán azt mondták, fennakadások vannak

– írta egyik olvasónk pár héttel ezelőttről. Egy másik így ecsetelte a helyzetet:

A 11. kerületben májusban megadtak egy extra időpontot 5 köbméternyi zöldhulladék elszállítására, de csak nem jött értük az autó, hetekig bűzölgött a cucc, kirohadt alatta a fű, és csak heves lakossági panaszkodás után vitték el a rothadó zöldet. Az FKF azzal védekezett, hogy alvállalkozó vállalta a munkát, de nem teljesített.

Harmadik olvasónk arról számolt be, hogy

Budakalász: a szemétszállító autó nem jön a zöld hulladékért, vagy nem a megadott napon jön, ezért a zsákba rakott hulladék napokig bűzölög az utcán.

Fotó: Csanádi Márton / 24.hu

Az FKF a munkaerőhiányt emlegeti legfőbb okként, egy szemetet szállító kis vállalkozás vezetője elmesélte lapunknak, miért és mennyire aggasztó a helyzet.

Az építkezési hullám minden valamire való embert felszippant. 3-4 éve még ha kerestem embert a kukásautóra, voltak jelentkezők, igaz, a frissen felvettek közül pár nap múlva többen már nem jöttek dolgozni, mert belekóstoltak, nem könnyű ez a munka, esőben, szélben, kánikulában vagy nagy hidegben is pakolni kell a zsákokat. Most  jelentkező sincs. Építkezésen meg lehet keresni 15 ezer forintot naponta, zsebbe persze. Ezzel nem tudok versenyezni.

Mint mondja, ha jóval többet kínálna a rakodómunkásoknak, mint amennyire most telik, akkor a szerény hasznát is elvinné a megugró bérköltség. És hiába jelezték, hogy a bérek kigazdálkodásához nagyobb bevételre lenne szükségük, nem kaptak visszajelzést sem a regionális cégtől, sem az állami kukaholdingtól. A vállalkozó nem az irodában ül, hol a kukásautót vezeti, hol maga dobálja a szeméttel teli zsákokat az autóra.

Budapesten most kezd egyre súlyosabbá válni a helyzet

Budapesten pedig ezekben a hetekben érezhetően romlik a helyzet. Egyre többen panaszkodnak a Facebookon is, hogy már a szelektív, műanyag hulladékot sem viszik el előlük a megadott időpontban, hetek telnek el, mire a terebélyesedő szeméthegyet elszállítja az FKF. Már ami marad belőle a szeles napok után. Sőt, újabban már az utcai szemeteskukák is sok helyen csordultig vannak napokig, nem üríti őket több kerületben sem a szokásos rendben az FKF, erről a 444.hu készített összeállítást. Nem is csoda, hogy a fővárosi hulladékszállító cég nem töri magát, az állami kukaholding durván 13 milliárd forinttal tartozik a – munkaerőhiány által is sújtott – budapesti cégnek.

Budapest, 2015. március 26.
A Fõvárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) munkatársai begyûjtik és elszállítják a lomtalanításkor keletkezett hulladékokat a VIII. kerületi Lujza utcában 2015. március 26-án. A lakosság minden évben igénybe veheti a FKF-el közösen szervezett, meghatározott idõpontban történõ, külön díjazás nélküli lomtalanítási szolgáltatást.
MTI Fotó: Balogh Zoltán
A döglődő kukaholding már a fővárosi közterület-fenntartót is veszélyezteti
Az állami hulladékgazdálkodási cég nyeli a pénzt, az FKF-nek sem fizetett ki 13 milliárd forintot.

A fővárosi agglomeráció keleti részében szolgáltató DTKH egy idő után bejelentkezett, hogy a szelektív hulladékot begyűjti a helyi cég helyett.

Ceglédről, 30-40 kilométerről jönnek a DTKH kukásautói, de nekik nincs helyismeretük, ezért fordulhatott elő az elmúlt hónapokban többször is, hogy több utcában otthagyták a sárga zsákba gyűjtött szelektív hulladékot.

Fotó: Marjai János/24.hu
Fotó: Marjai János/24.hu

Nulla ellenőrzés, a behajtót csalónak nézik, a zsákokért súlyos összeget kell fizetni

A korábban jól működő, bejáratott rendszert felváltó központosításnak máshogyan is megmutatkozik az átka. „Amíg az önkormányzat városgazdálkodási cége gondoskodott a konyhai szemetet tároló kukák elszállításáról, egy helyi vállalkozást bízott meg a fizikai munkával, addig a szemétszállító autó fülkéjében ült az önkormányzat egyik munkatársa, nála volt a nyilvántartás arról, hogy az egyes portáknál ki fizetett rendben és kinek van elmaradása, illetve hogy mekkora űrtartalmú kuka után fizeti a szemétdíjat. Most hogy az állam vette át az egész szemétszállítási rendszert, sem a központi cég, sem a regionális szolgáltató nem törődik ezzel, nem küldenek embert, így aztán sokan a fizetettnél nagyobb űrtartalmú kukákat húznak ki a házuk elé” – magyarázta a 24.hu-nak egy szemétszállító vállalkozó.

A még mindig döcögő, sokszor téves számlákat vagy épp nagy csúszásokkal küldő állami rendszer miatt hatalmasra duzzadt a kukaholding kintlevősége. A kukaholding ezért behajtócéget is felfogadott, utóbbinak a munkatársa járja az utcákat, próbálja beszedni a – sokszor a kukaholding hibája miatt felhalmozódott – hátralékokat.

Hiába a regionális cég honlapjára kitett közlemény, sok településen elterjedt, hogy csalók csöngetnek be a lakásokba, ezért szóba sem állnak a hátralékok rendezése miatt érkező munkatársakkal.

Az tovább borzolja a lakosság idegeit, hogy a lebomló, zöldhulladékot gyűjtő zsákokért fizetni kell, ráadásul óriási különbségek vannak az egyes települések között. Amíg a fővárosban egy 100 literes zsák egységesen bruttó 235 forintba kerül, addig a Pest és Bács-Kiskun megyében működő DTKH-nál 260-tól 620 forintig terjed egyetlen lebomló zsák bruttó ára (attól függően, hogy a település milyen messze van egy nagy hulladékkezelő központtól).

Mivel a DTKH ellátási körzetében ingatlanonként bármennyi teli zöld zsákot elszállítanak, de a szemétszállítók csak 2 cserezsákot adnak, így sok tulajdonos rá van kényszerítve, hogy zsákot vegyen. Azoknak, akik nagyobb területtel rendelkeznek, vagy akár csak 1-2 nagyobb fa van az udvarukon,  havonta több ezer forinttal emelkedhet a cechjük, így

a Fidesz-KDNP-t választási győzelemhez segítő rezsicsökkentés ellenére, a zsák díjával együtt ma már jóval többe kerül a hulladékszállítás, mint pár évvel ezelőtt.

Kiemelt kép: Marjai János / 24.hu

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

GelÈnes, 2009. febru·r 5.
A gelÈnesi FlÛrika JÛzsef f·skamr·jukban felv·gja a NyÌrerdı Zrt. v·mosatyai telephelyÈrıl kapott f·t. A NyÌrerdı Zrt. 6000 kˆbmÈter t¸zelıt k¸lˆnÌt el szoci·lis cÈlra. GelÈnesen tÌz csal·d kapott 34 kˆbmÈter f·t, a havonta kiutalt 6-8000 forint lak·sfenntart·si t·mogat·s helyett. Ezen a tÈlen 16 ember halt meg kih˚lÈs miatt Szabolcs-Szatm·r-Bereg megyÈben.
MTI FotÛ: Bal·zs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.