A januártól kötelező cégkapu használatánál, mint megírtuk, akadnak negatív tapasztalatok, a Belügyminisztérium azonban megkeresésünkre azt válaszolta, hogy a szolgáltatás teljesíti a vele szemben támasztott elvárásokat. A 1818 kormányzati ügyfélvonal szakértőihez érkező jelzésekből legalábbis nem szűrtek le a gördülékeny vállalati működést akadályozó problémát.
A gazdálkodó szervezetek alapvetően pozitívan értékelték az elektronikus ügyintézés új formáját, és olyan bejelentés nem érkezett, amely a rendeltetésszerű használatot kérdőjelezné meg.
Amennyiben a felhasználók hibát tapasztalnak, azt a 1818 felé jelezhetik a rendellenesség időpontja és a kapott hibajelzés pontos megjelölésével, valamint képernyőképek megküldésével. A Kormányzati Ügyfélvonal elérhetőségei:
- Telefon: 1818 Külföldről: +36 (1) 550-1858
- E-mail: ekozig@1818.hu
Van egyébként egy ügyfél-elégedettségi kérdőív az oldalon, ahonnan várják az értékeléseket.
Már 93 százalék regisztrált
Egy hónapja még a regisztrációra kötelezett gazdálkodó szervezetek fele nem volt benne a rendszerben.
– Mostanra hány gazdálkodó szervezet regisztrált már a cégkapun?Azóta azonban változott a helyzet.
A kötelezetti körből a cégnyilvántartás 2018. január 18-án 489 554 vállalkozást tartott nyilván. Ezek mind olyan gazdálkodó szervezetek, amelyek nem állnak csőd-, felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt, így a cégkapu-szolgáltatást igénybe kell vegyék hivatalos levelezésük során.
A BM megvizsgálta azokat a gazdálkodó és egyéb szervezeteket is, akik nyilvántartásaik alapján az elmúlt egy évben aktívak voltak, de legalábbis valamilyen a közigazgatási ügyet intéztek (beszámoló benyújtása, adóbevallás stb.), ennek alapján a gazdaságilag aktív entitások számához viszonyítva a regisztráció 93 százalék fölötti.
Nem csak a NAV kapott felmentést
A 2018. január 1-től a jogszabály szerint minden elektronikus ügyintézési szolgáltatás nyújtására kötelezett szervezetnek biztosítania kell a cégkapun keresztül a hozzá érkező elektronikus üzenetek fogadását. Kivéve a NAV-ot. De mint kiderült vannak más kivételek is.
Amely szervezetek valamilyen objektív körülmény miatt nem tudtak megfelelni a törvényi kötelezettségnek, azoknak az átmeneti időszakra a kormány december 29-én kelt rendelete adott felmentést. A felmentettek között szerepel a Magyar Államkincstár is, de csak a nyugdíjügyekkel összefüggésben. Mindez azért érdekes, mert egy hete írtunk róla, hogy gond van a táppénzigénylésekkel, és úgy tudjuk, azóta sem zökkenőmentes az ügyintézés.
A BM azt is írta, hogy a rendeletben foglaltakon túl lehetnek további kivételek: az egyes ügycsoportokban a vonatkozó ágazati szabályok is felmentést adhatnak a kötelezettség alól.
Továbbra sem szankcionálnak
Amit nem árt tudni: a jogszabály szerint, ha a gazdálkodó szervezet–ügyfél hivatalos elérhetőséggel nem rendelkezik, az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az eljárást elektronikus kapcsolattartás nélkül is lefolytathatja, és ezzel párhuzamosan kezdeményezheti a gazdálkodó szervezettel szemben törvényességi felügyeleti eljárást vagy hatósági ellenőrzést.
A törvény lehetőséget ad arra, hogy akik a szolgáltatásra nem regisztráltak, azoknál az elektronikus ügyintézést biztosító szervezet megvizsgálja, valójában létező és aktív szereplő-e, illetve a nyilvántartási adatok helyesek-e. Ha úgy találja, hogy a szervezet nem működik, kezdeményezheti a nyilvántartások helyesbítését vagy az adatok törlését.
A Belügyminisztérium álláspontja az, hogy az átmeneti időszakban ne legyenek szankciók. De hogy meddig, azt nem részletezték. Viszont ha a gazdálkodó szervezet szándékosan elmulasztja a regisztrációt, kötelezettségét kirívóan vagy súlyos következményeket okozva nem teljesíti, akkor megindítják ellene az eljárást.
Javasolják, hogy azok a gazdálkodó szervezetek, amelyek cégkapuregisztrációs-kötelezettségüknek a türelmi idő lejártáig nem tettek eleget, azt haladéktalanul tegyék meg itt.
Kiemelt képünk illusztráció: MTI/Czeglédi Zsolt