Egy éve indult útjára egy Magyarországon egyedülálló, pénzügyi szemléletformáló és tájékoztató program, amely az állami szféra és csaknem két tucat pénzügyi intézmény összefogásával jött létre. A Pénziránytű Alapítvány által életre hívott, a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete szakmai felügyeletével megvalósuló Mindennapi Pénzügyeink Program (MPP) keretein belül az elmúlt egy évben 22 médiumban – köztük a Hír24-en – közel 600 cikk és önálló szerkesztőségi tartalom jelent meg, amelyek több millió olvasót értek el. A program életre hívója és koordinátora, a Pénziránytű Alapítvány a program jelenlegi szakaszának július végi lezárását követően is tervezi további hasonló program kialakítását, melynek előkészítését már elkezdte.
Az MPP egy évesműködése alkalmából a program szakmai felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), valamint a programot támogató pénzügyi szolgáltatók vezető képviselői részvételével június 14-én az MNB székházában megrendezett konferencián a program eddigi eredményeinek áttekintése mellett a lakosság anyagi öngondoskodási, megtakarítási szemléletének fejlesztésével kapcsolatos kérdések kerültek terítékre. A program első évének számszerű eredményei mellett kiemelkedő sikernek tekinthető, hogy 22, a pénzügyi szolgáltatások piacának fő szegmenseit lefedő intézmény fogott össze a jegybankkal és a pénzügyi felügyelettel a hazai pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében.
Simor András, az MNB elnöke is az összefogás fontosságára hívta fel a figyelmet. „Szemléletet formálni, gondolkodásmódot alakítani pénz- és időigényes dolog. Az MNB évekkel ezelőtt felismerte, hogy a pénzügyi oktatásra fordított kiadások nagyságrendje meg sem közelíti azokat a költségeket és veszteségeket, amelyek az alacsony fokú pénzügyi jártasságból erednek. A feladat azonban akkora, hogy szigetszerű kezdeményezések helyett összefogásra van szükség.”
Balogh László, a PSZÁF alelnöke előadásában kiemelte, hogy a pénzügyek területén a fogyasztói bizalom megtartása és erősítése piaci szempontból is kulcsfontosságú. „A felügyelet megítélése szerint a pénzügyi fogyasztóvédelem eszközei között fontos helyet foglal el az ügyfelek széles körű, hiteles tájékoztatása és a pénzügyi kultúra fejlesztése. A tudatos és tájékozott fogyasztó ritkábban lesz elszenvedője megtévesztő, tisztességtelen gyakorlatnak, egyben nyitottabb a pénzügyi innovációkra és a kedvező ajánlatokra. Fontos szerep hárul ezért a pénzügyi szolgáltatókra, akik a legtöbbet tehetik az ügyfelek hosszú távú elégedettségéért: többek között a fogyasztói igények megfelelő felmérésével, átlátható termékek kínálatával, tisztességes és világos árazással, a félreértékesítés minimalizálásával, valamint az érthető és pontos, a kockázatokat sem elhallgató tájékoztatással” – hangsúlyozta.
A konferencia programja kitért a hazai pénzügyi kultúra aktuális szintjének és további, elsődlegesen az oktatáson keresztül megvalósítható fejlesztési lehetőségeinek áttekintésére is. A témában rendezett kerekasztal-beszélgetés résztvevőinek közös álláspontja szerint a pénzügyi tudatosság fejlesztésének támogatása a hazai pénzügyi szektor fontos feladata, azonban tartós eredmény elérésére csak hosszú távú, jól kidolgozott és összehangolt programok végrehajtásával van lehetőség.
A Mindennapi Pénzügyeink Program a kezdeményezést koordináló Pénziránytű Alapítvány szándéka szerint tovább folytatódik. A program első szakasza júliusban véget ér ugyan, de az alapítvány a közelmúltban a hazai meghatározó médiavállalatok részére eljuttatott felhívás keretében keresi további, hasonló célú projektek kialakításának lehetőségét.
A Mindennapi Pénzügyeink Program első éve során áttekintett témakörökhöz kapcsolódó sajtóanyagok elérhetők a program internetes honlapján (www.mindennapipenzugyeink.hu) és Facebook-oldalán (www.facebook.com/mindennapipenzugyeink).