Gazdaság

Már fizetik vissza a Malév-jegyek árát

A bankok elkezdték visszafizetni a bankkártyával vásárolt, a Malév-csőd miatt fel nem használt jegyek árát. Eközben továbbra is kétséges, kitől fogják visszakapni jegyük árát azok, akik az átutalást vagy a készpénzes fizetést választották.

Több banknál elkezdték visszautalni a Malév csődje miatt pórul járt utasoknak a meghiúsult utazásokra a repülőjegyek árát. Ám egyelőre csak azok kaptak vissza pénzt, akik bankkártyával fizettek a jegyért. Információink szerint ez elsősorban az egyéni utazókat érinti, mivel a turistacsoportok és üzleti utazók jellemzően irodán keresztül, átutalással vásároltak jegyet. Turisztikai szakemberek becslése szerint utóbbiak tehették ki a jegyvásárlók 70–90 százalékát.


Fotók: Kummer János

Azok, akik OTP bankkártyával vásárolták meg jegyeiket és nem kapták meg a szolgáltatást, a bankfiókokban jelenthetik be a reklamációjukat. A panaszok feldolgozása már az első bejelentések óta folyamatosan zajlik, s az ellenőrzés után jóváírják az ügyfelek számláin az összegeket. Hasonlóan jár el az Erste és a K&H is.

Az Ersténél a panaszok feldolgozásával naprakészek, tehát aki a panaszát benyújtotta, és azt a panaszkezelés rögzítette, annak elindították a jóváírást. A panaszt a bankfiókban, telebankon vagy netbankon keresztül is be lehet nyújtani. Meg kell adni a vásárlás pontos idejét, összegét, az utazás időpontját és célját. Amennyiben rendelkezésre áll, kérik, hogy a fentieken kívül a számla másolatát, az elektronikus repülőjegyet, és a légitársasággal az ügy kapcsán történt levelezést is adják át, mert ezekre is szükség lehet a panasz kivizsgálásánál.

A bankok a hatályos pénzintézeti törvénynek megfelelően 30 napon belül válaszolnak a beérkezett panaszokra. Ha a kártyabirtokos valamelyik utazási irodán keresztül utazási csomagot is vásárolt bankkártyával vagy hitelkártyával, akkor az utazási irodánál kell panaszt benyújtania. Aki nem bankkártyával fizetett vagy nem repülőjegyet, hanem valamely utazási irodán keresztül utazási csomagot vásárolt, annak a bank nem tudja visszatéríteni a díjakat.

Arról csak becslései vannak az Erstének, hogy hány ügyfélnek van bankkártyával vásárolt és fel nem használt Malév-jegye, ezért szakértőjük nem tudta megmondani, hányan fognak még panasszal élni. Az eddig benyújtott reklamációk száma közelít az ezerhez, bár napról napra kevesebb érkezik. Az Erste úgy gondolja, hogy az érintett ügyfelek nagy része már benyújtotta az igényét.

A K&H-nál is azok az ügyfelek kérhetik a Malév-repülőjegy vételárának visszatérítését, akik a fel nem használt jegyet K&H-s bankkártyával fizették ki. Náluk is folyamatosan dolgozzák fel a kártyabirtokosok által benyújtott reklamációkat. Olyan információval ez a bank sem rendelkezik, hogy hány kártyabirtokos vásárolt a kártyájával a Malév járataira szóló jegyet, illetve hogy ebből mennyit nem tudtak felhasználni. Ezt az ügyfeleknek kell jelezniük a bank felé.

A repülőjegyár-visszatérítés feltétele, hogy az ügyfelek megküldjék a banknak a bankkártya reklamációs jegyzőkönyvét, a kártérítési nyilatkozatot, illetve az etikett másolatát. Akik ezeknek a feltételeknek megfelelnek, azok számíthatnak rá, hogy visszakapják a jegyük árát. Az egyéb felmerülő költségekkel kapcsolatos kárigényeket azonban a bank nem téríti, az ilyen kártérítési igényeket a Malév felé tudják benyújtani az ügyfelek – tették hozzá.  
Eddig mintegy 600 ügyfél-reklamáció érkezett hozzájuk.

A CIB-nél közel 900 ügyfél jelezte már a visszatérítési igényét és mindent megtesznek ügyfeleik segítése érdekében. A beérkezett igények több mint harmadát már továbbították is, elindítva a panaszkezelési folyamatot. Az ügyfelek számára fontos információ, hogy a visszatérítés, a jóváírás a nemzetközi bankkártyás szabályoknak megfelelően 3 hónapon belül várhatják.

AZ MKB több száz olyan ügyfélről tud, akik az ő bankkártyájukkal vásárolt Malév repülőjegyet. Számos reklamációt regisztráltak már, amelyek kivizsgálása folyamatos. Az MKB már a kivizsgálás befejezése előtt (a kártyatársasági rendszeren keresztül történő visszaigénylési eljárás elindításakor) jóváírja ügyfeleinek bankszámláján a reklamált összegeket. Ügyfeleiket levélben tájékoztatják arról, hogy káruk ellenértékére csak egyszer jogosultak.

A Bankszövetség szerint több ezer visszatérítési igény érkezett eddig a bankokhoz és sok esetben jóval a nemzetközi előírásokban szereplő határidők előtt teljesítették a visszatérítéseket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik