Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt az egyetlen érvényes ajánlatot adó pályázónak ítélte oda július végén a Mahart Passnave Kft. 51 százalékos üzletrészét az. A 600-700 millió forintra becsült adósságot görgető Mahart-leányvállalat 187 millió forint névértékű részesedését legnagyobb konkurense, az Európa Rendezvényiroda vásárolhatja meg. Ugyanakkor ennek feltétele, hogy a cég többi tulajdonosa nem él elővásárlási jogával, és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Passnave Kft. privatizációjának dokumentációját megvásárló, ám a versenyben indulni nem tudó befektetők – többek között a Duna Klub Hotel Kft. – beadványa alapján nem talál kivetnivalót a másfél milliárd forintos üzleti értékű vállalkozásként emlegetett személyhajózás eladásában írja a Népszabadság.
Ugyanis törvénysértőnek tartja a Passnave Kft. privatizációs pályázatát Varga István, a Duna Klub Hotel (DKH) Kft. ügyvezetője. Szerinte nem lehet véletlen, hogy miközben a Mahart cégének megvásárlása után hat befektető is érdeklődött, ajánlatot a második privatizációs kísérletnél is csak az Európa Rendezvényiroda adott. Ennek oka, hogy a pályázatot megnyerő cég számára behozhatatlan előnyt jelentett, hogy az első, eredménytelenül zárult privatizációs fordulóban közösen indultak a Passnave 33 százalékos részesedését birtokló Masped Rt.-vel. Ezzel ugyanis olyan információkhoz is hozzájutottak, amelyeket versenytársaiknak nélkülözniük kellett.
A GVH döntését és ezzel a privatizációs döntés megsemmisítését váró ügyvezető szerint cégük azért nem tudott elindulni a Mahart tenderén, mert nem jutott hozzá az ajánlattételt megalapozó legalapvetőbb információkhoz sem. Például a Passnave hitelszerződéseit a titoktartási nyilatkozat aláírása után sem ismerhették meg teljes egészében. A cég szinte valamennyi vagyontárgyát jelzálog terheli, és ezért a pályázók előtt megnyitott adatszobában fellelhető dokumentumokban számos lényeges üzleti információt kitakartak. Az adatszobában az iratokba csupán betekinthettek, fénymásolatot viszont semmiről nem készíthettek.
De azt is panaszolták, hogy a Mahart kérésre sem tájékoztatta a DKH Kft.-t a pályázat kiírásának napjáról és a beadás határidejéről. Ezt szerintük csak a bennfentesek ismerhették meg időben.
A Passnave megszerzéséért másodszorra vízbe szálló Európa-hajósok a nem hivatalos közlések szerint 700 millió forintot fizetnek a 32 felújításra szoruló hajót, valamint a Duna fővárosi kikötőinek kilencven százalékát üzemeltető cég állami részéért. A hajózással, illetve az ahhoz kötődő tevékenységekkel huszonegy éve foglalkozó Varga szerint azonban cégük ennél lényegesen többet fizetett volna.