A készülő modell révén megoldható lesz, hogy az autópálya építésekben eddig megbízóként résztvevő Nemzeti Autópálya (NA) Rt. anélkül adhatja át a most épülő útszakaszokra vonatkozó szerződésállományát az építkezéseket a jövőben felügyelő ÁAK-nak, hogy az autópálya-kezelőnek új megállapodásokat kellene kötnie a projektek valamennyi résztvevőjével.
A korábbi elképzelések szerint oly módon vette volna át az építkezések irányítását és finanszírozását az ÁAK az NA Rt.-től, hogy a készülő 18 szakaszt ,,papíron” egyenként megvette volna, s a pályarészekért külön-külön fizet, majd egy viszont megbízással visszaadta volna az NA Rt.-nek a koordinációs feladatok elvégzését. Ez a megoldás azonban a szakértők szerint túlzottan bonyolult lenne, s óriási mennyiségű szerződéskötéssel járna.
A korábbi elgondolás helyett most egy olyan megoldáson dolgozik a kormányzat, illetve a két sztrádavállalat, amelynek révén ,,egyetlen tollvonással”, vagyis egy miniszteri, vagy kormányrendelet megalkotásával ,, becsúszhat” az állami tulajdonú ÁAK, a kormányzat, és a minisztériumi tulajdonban lévő NA Rt. közé. Az autópálya-kezelő egyetlen megállapodás megkötésével megszerezhetné a gazdasági tárcától az NA Rt. feletti felügyeletet.
A meglehetősen nyakatekertnek tűnő tranzakcióra azért van szükség, mert a kormányzat célja az, hogy az ÁAK Rt. jövőbeli adóssága az európai statisztikai hivatal, az Eurostat megítélése szerint ne minősüljön az államadósság részének. Vagyis a költségvetésen kívülre kerüljön a beruházásokra költendő 600-700 milliárd forint.