UFJ-bankfiók Tokióban. Fúzióba menekülnek egy rekordév után. |
Évek óta a japán pénzügyi szolgáltatók voltak az üzleti világ rút kiskacsái, hatalmas rosszhitel-állományukkal, zsugorodó tartalékaikkal és gyenge tőkebázisukkal. Nagyon bátor volt az a befektető, aki ebbe a szektorba invesztált. Bátor – és okos. Az elmúlt egy évben ugyanis a japán pénzügyi ágazatban figyelemre méltó fordulat következett be. A BusinessWeek idei Global 1000 listáján, amely a legnagyobb tőzsdei értékű társaságokat rangsorolja (ezek közül lapunk az első 500 helyezettet közli), japán hitelintézetek tudták a legjobban javítani pozíciójukat. A két fő nyertes az UFJ Holdings és a Mizuho Financial Group, előbbi a 780. helyről a 191., utóbbi a 636. sorból a 85. helyre ugrott előre.
Más kérdés, hogy a 2001-ben három japán pénzintézet fúziójával létrejött UFJ a márciusban lezárt előző pénzügyi évet 400 milliós veszteséggel zárta, működési fegyelme és pozíciói az elmúlt hónapokban igencsak megroggyantak, míg végül a japán bankfelügyeletnek kellett közbelépnie. A folyamat végállomásaként pedig a Mitsubishi Tokyo Financial Group a napokban bejelentette a két bank egyesülését (Figyelő, 2004/30. szám), amelynek eredményeként a világ legnagyobb pénzintézete születik meg.
Köszönhetően a szerkezetátalakítási erőfeszítéseknek, a gazdasági fellendülésnek és a deflációs félelmek enyhülésének, ma már újra érdemes a nagy japán bankokat megjátszani. „Visszatért a hit. A japán bankrészvények megint kapósak” – mondja Michael O’Sullivan, a State Street Global Markets londoni elemzője.
|
Újdonság, hogy a lista az idén első alkalommal tartalmazza a feltörekvő országok legnagyobb társaságait is, amelyek közül a nemzetközi alapkezelők három kedvence rögtön bekerült az első százba, nevezetesen a dél-koreai Samsung Electronics a 46., az orosz Gazprom a 47., a China Mobile pedig a 70. helyen. Ráadásul a listán magyar cégnév is van: Magyarországról egyedüliként az OTP Bank is beverekedte magát a világ legértékesebb 1000 társasága közé (lásd külön).
Dacára az iraki háborúnak, a tartósan magas olajárnak és a kamatemelési várakozásoknak, a befektetők az elmúlt egy évben csökkentették az előzőleg biztonsági okokból kialakított kötvényportfólióikat, és visszatértek a részvényekhez. Májustól májusig a Global 1000 együttes kapitalizációja 21 százalékkal, 21,1 ezer milliárd dollárra emelkedett. Ez négy év óta az első növekedés, és a második legnagyobb érték a 2000-ben mért 24,5 ezer milliárdos rekord után.
A lista élén továbbra sincs változás, az első három helyet – mint 2001 óta mindig – a General Electric, a Microsoft és az Exxon Mobil foglalja el, ami az erős nyereségnövekedésnek és a folyamatos, bár nem kimondottan látványos árfolyam-emelkedésnek tudható be. Ugyanígy nem változott tavaly óta a Pfizer (4.), a Wal-Mart Stores (5.) és a Citigroup (6.) helyezése, viszont a legnagyobb értékű nem amerikai vállalat, a brit BP olajtársaság két helyet javítva 7. lett. Igaz, a botrányok sújtotta holland-brit Royal Dutch/Shell, két helyet rontva, a 10. pozícióba csúszott vissza. Az egész összeállítás legnagyobb vesztese a kaliforniai Tenet Healthcare egészségügyi szolgáltató, mely a 486. helyről a 966. sorba zuhant, mégpedig romló nyereségessége és az ellene az állami Medicare egészségbiztosító felé való túlszámlázás gyanújával indított vizsgálat miatt. Ám általánosságban is elmondható, hogy az egészségügyi cégek sokat veszítettek értékükből egy év alatt.
Lukoil-székház Moszkvában. Elkerülik a Yukos sorsát? |
Ezzel szemben a japán pénzügyi szektor valóban kiválóan szerepel. Persze nem csupán azért, mert az „egybekelő” UFJ és Mitsubishi Tokyo Financial Group a maga 1700 milliárd dolláros egyesített mérlegfőösszegével meg fogja előzni a jelenleg világelső Citigroupot, hanem például azért is, mert az eddigi japán éllovas Mizuho Financial úgyszintén remek mutatókat produkál. A Mizuho 963 millió dollárt faragott le a költségeiből, bezárt 122 fiókot, és 5 százalékkal, 26 ezer 575 főre csökkentette az alkalmazottjai létszámát. Mindezek nyomán a márciussal zárult üzleti évben a bank 3,7 milliárd dollár nettó nyereséget ért el, ami még akkor is elképesztő változás az egy évvel korábbi 21 milliárd dolláros veszteséghez képest, ha az utóbbit döntően a rosszhitel-leírások okozták.
A szigetországi kisbefektetők, miután az elmúlt tíz évben nagyon megégették magukat a tőzsdén, továbbra is óvatosak a részvényeket illetően. Így az elmúlt évben a japán piacokra áramló friss pénzek jelentős része az Egyesült Államokból és más nyugati országokból érkezett, ennek megfelelően például a Mizuho és az UFJ közkézen lévő részvényeinek is a 20 százaléka külföldiek tulajdonában van. Így ők is örülhettek annak, amikor júniusban a Standard & Poor’s hitelminősítő javított 8 japán nagybank besorolásán. Ez volt az első felminősítés azóta, hogy az S&P még a nyolcvanas években elkezdte osztályozni az akkoriban a zeniten lévő bankokat.
A japán nagybankok mellett a szigetország több más kisebb pénzügyi szolgáltatója is tündököl az idei Global 1000-ben. Az ACOM, az Aiful és további, fogyasztási hitelekre szakosodott cégek lényegében bankjegynyomási engedéllyel rendelkeznek. A nullához közeli alapkamat mellett ezek a szolgáltatók mindössze 2 százalékos kamattal juthatnak tőkéhez, amiből aztán akár 25 százalékos kamattal folyósíthatnak fedezet nélküli hiteleket a készpénzszűkében lévő fogyasztóknak. Ennek eredményeként az ágazatban az egekig szökött a nyereségráta, ami az árfolyamokat is felhajtja.
A pénzügyi szolgáltatók mellett szintén feljebb kerültek a rangsorban a japán technológiai cégek, köztük a Softbank (354.), a Yahoo! Japan (122.) és a Fujitsu (396.). A szektor vonzerejét számos tényező fokozza, így a szélessávú internet terjedése, az online hirdetési és kereskedelmi tevékenység bővülése, valamint a DVD-lejátszók, a digitális kamerák, a folyadékkristályos és plazmatévék iránti globális kereslet erősödése.
Ugyancsak kitűnnek az idén a sorból a brit társaságok, nem utolsósorban annak hatására, hogy a font 12 százalékot erősödött a dollárhoz képest. A brit gazdaság annyira meglódult, hogy a Bank of England az elmúlt 8 hónapban négyszer is kamatot emelt, megakadályozandó a túlfűtöttséget. Az idei fő nyertes a Reuters Group, amelynek tőzsdei értéke nagyobb mértékben nőtt, mint a listán szereplő bármely másik brit társaságé, és amely így a 849. helyről az 556. helyre ugrott. Az adat- és hírszolgáltató cégnél az agresszív költségcsökkentés párosult a piaci fordulattal és az adattermináljai iránti amerikai és japán kereslet erősödésével. A Morgan Stanley prognózisa szerint a Reuters adózás előtti eredménye 2004-ben 461 millió dollárra nő a tavalyi 352 millióról.
A brit bankok ugyancsak kitettek magukért – és másokért is. A 13. helyen található HSBC Holdings okos felvásárlásokkal erősít, ezek közül is kiemelkedik az amerikai Household International megszerzése, amivel a bank nagyban javította pozícióját a kis- és közepes jövedelműeknek való hitelnyújtás terén. A dolgok annyira jól mennek, hogy a legutóbbi üzleti évben a HSBC bevétele 54 százalékkal, 41,1 milliárd dollárra nőtt, nettó nyeresége pedig 41 százalékos javulással 8,77 milliárd dolláros rekordszintre emelkedett. A Royal Bank of Scotland, amely a 31. helyre jött föl a tavalyi 38. helyről, szintén az amerikai expanzió mellett döntött, és a clevelandi Charter One Financial felvásárlásával immár a hetedik legnagyobb kereskedelmi banki szolgáltató az Egyesült Államokban. Ráadásul valószínűleg nem is ez volt az utolsó akvizíciója. „Van sok amerikai bank, amelyet érdemes szemügyre venni” – mondja Fred A. Goodwin vezérigazgató.
|
A feltörekvő piacok képviselői közül a legimpozánsabb teljesítményt a dél-koreai Samsung nyújtja. Az év elején a vállalat még 39,1 milliárd dollár árbevételt prognosztizált 2004-re a tavalyi 37,9 milliárd után, de ma már az elemzők 50 milliárd dollárt meghaladó értékesítést várnak, miután a társaság a második negyedévre rekordnagyságú, közel 13 milliárd dolláros forgalmat jelentett. A cég első félévi 5,4 milliárd dolláros profitja megközelíti a tavalyi egész éves eredményt.
A Global 1000-be bekerült kínai vállalatok kivétel nélkül mind vagy az energetikában, vagy a technológiai szektorban tevékenykednek. A PetroChina, Ázsia legnagyobb tőzsdei értékű olajtársasága, folyamatosan növeli kitermelését, hogy kielégítse a gyorsan bővülő keresletet. A kínai kőolaj- és földgázkitermelés kétharmadát adó cég ez év júliusában engedélyt kapott a kormánytól, hogy a Délkínai-tengeren is kutakat létesítsen, így az észak-kínai Bohai-öböl után ez már a második off-shore bázisa lesz. Az ország mobilszolgáltatói szintén kiválóan szerepelnek. A China Unicom – a kisebbik a két mobilcég közül – májusban 1,73 millióval növelte előfizetői számát, így már több mint 100 millió embert szolgál ki. Népszerűségének egyik titka a gyors hálózatokban rejlik, amelyek lehetővé teszik a mobil internetezést.
Bár az euróövezet gazdasága tavaly mindössze 0,4 százalékkal gyarapodott, a kontinens néhány vállalata azért számottevően javítani tudta helyezését a rangsorban. Közéjük tartozik a francia Aventis, a német Siemens és a holland Philips Electronics. Igaz, piaci értékük növekedésében nagyban közrejátszott az is, hogy az euró 2003-ban 19 százalékkal erősödött a dollárhoz képest.
HULLÁMVASÚTON. Ugyanez nem segíthetett a svájci Roche Holdingnak, ám a gyógyszergyár ennek ellenére a 29. helyre tudott feljönni a tavalyi 40. pozícióból. A vállalat évek óta elhárítja a hozzá hasonlóan bázeli székhelyű Novartis fúziós kezdeményezéseit, Franz B. Humer vezérigazgató ugyanis meg van győződve arról, hogy a cég jobban boldogul, ha önálló marad. Az újonnan forgalomba hozott és az utolsó tesztelési fázisban lévő gyógyszereket tekintve a Roche-nak jelenleg tucatnál több olyan terméke van, amely elsöprő piaci sikert hozhat. A készítmények közt a cukorbetegség, az asztma, a vérszegénység, a reuma és a rák ellen kifejlesztett gyógyszerek egyaránt megtalálhatók. A Roche-sal ellentétesen szerepelt a brit GlaxoSmithKline (GSK), amely a tavalyi 16. helyről a 22. helyre csúszott vissza. A világ második legnagyobb gyógyszergyára négy éve jött létre egy fúzió eredményeként, és mind a mai napig nem tudta igazán meggyőzni a befektetőket arról, hogy a nagyobb egyben jobb is. Bár évi 5 milliárd dollárt fordít kutatás-fejlesztésre, potenciális sikertermékei még évekre vannak a piacra kerüléstől. A múlt évre közel 40 milliárd dollár árbevételt kimutató társaság persze így sincs reménytelen helyzetben. Mint az idei Global 1000 lista bőségesen bizonyítja, az egyik évben kegyvesztett társaságok a következőben könnyen a befektetők kedvenceivé válhatnak.