Gazdaság

Plakátpiac – Túlméretezve

Bár a reklámipar bevétele évről évre növekszik, az óriásplakátokból mégis túlkínálat van.

Fehéren árválkodó óriástáblák láthatók az utak mentén, de olyan is előfordul, hogy egy rég lefutott kampány nemcsak aktualitását, de színeit is elvesztett üzenete olvasható a házfalakon vagy az útpadkán. Úgy tűnik, a reklámpiaci szereplők elszámították magukat, több plakáthelyet vásároltak fel a kelleténél.

Plakátpiac – Túlméretezve 1“Az elmúlt években a közterületi reklámpiacon a kínálat sokkal nagyobb mértékben nőtt, mint a kereslet. Főként azért, mert számos plakátcég a piaci pozíciójának erősítését a méretnövekedésben látta, aminek következtében romlott a táblaminőség, s emelkedett az eladatlan táblahelyek száma” – magyarázza a jelenséget Fodor Judit, a Portland Hungary Reklám Kft. munkatársa. Szerinte a táblák 20-30 százalékát indokolt lenne felszámolni, már csak azért is, mert csökkenőben van és közelít az 5 százalékos európai átlaghoz a közterület részesedése a reklámtortából. Boda János, Magyarország második legnagyobb közterületi reklámtársasága, az Europlakát Reklám- és Hirdetésszervező Kft. ügyvezető igazgatója vitatja a kontinensre vonatkozó adatot, s a közterületi reklámok részesedését az egyes európai országokban 4 és 12 százalék közé teszi.

TÁBLABONTÁS. A tulajdonosok mindenesetre már meg is kezdték a táblabontást, bár az említett aránnyal nem feltétlenül értenek egyet. Klupács Sándor, a piacvezető Multireklám Köztéri Médiaügynökség vezetője – egyben a Közterületi Reklámszövetség elnöke – arról számolt be, hogy a kevésbé hatékony táblákat ők is megszüntetik, de mivel még mindig lehet találni jó helyeket, telepítenek is. Ezt figyelembe véve úgy kalkulál, hogy három-négy év alatt 10 százalékkal csökken majd a táblahelyeik száma, s országos átlagban is ezt tartja reálisnak. “E tekintetben nyilván várható eltérés az egyes cégek között, ám azt kizártnak tartom, hogy bármelyikük is 30 százalékos bontásra kényszerülne. A minőség javulásával olyan helyzet áll elő, hogy nem lesz szükség drasztikus leépítésekre” – fűzi hozzá.

Plakátpiac – Túlméretezve 2Boda János kérdésünkre elmondta, hogy ők is megszabadulnak azoktól a táblahelyeiktől, amelyek nem érnek el egy meghatározott jövedelmezőséget. A bontást meg is kezdték, s ennek során az eredetileg közel 5 ezer táblahelyük számát mintegy 4,6 ezerre kívánják beállítani. “Ez azzal az előnnyel is jár, hogy kisebb lesz a táblaerdő, bár olyan is előfordul, hogy az elhagyott helyeinken más cégek állítanak fel ilyen szerkezetet” – mondja az ügyvezető igazgató.

Hidvéghy Melinda, a piaci rangsorban harmadik helyezett Outdoor Közterületi Reklámügynökség Rt. vezérigazgatója úgy látja, hogy az óriásplakátok használatának felfutásakor a cégek igyekeztek országos lefedettséget kialakítani, ők azonban már akkor is inkább Budapestre és a megyeszékhelyekre koncentráltak. Mint fogalmaz, a minőségi átrendeződés őket is elérte. A piaci szereplők maguk is érzik, hogy a táblarengetegek csökkentik a reklámok hatékonyságát, elcsúfítják a környezetet, ami a lakosság szemében sem válik dicsőségükre. Tagay István, a Közterületi Reklámszövetség nemrég leköszönt elnöke pozitívan értékeli, hogy a szakma képviselői igyekeznek megegyezni a közterek levegősebbé tételében. Klupács Sándor hozzáteszi, hogy egyes önkormányzatok is hoznak rendeleteket a táblák számának csökkentésére.

DOHÁNY NÉLKÜL. Hazánkban mintegy 24 ezer úgynevezett osztrák méretű (5,04×2,38 méteres) és 3 ezer avenir méretű (4×3 méteres) óriástábla létezik, illetve létezett még az év elején. A helyek egyébként valamelyest változnak is, hiszen forgalmas részeken az építkezések ideiglenes kerítései is kitűnően alkalmasak erre a célra – már hosszabb ideje ilyen a fővárosban az Erzsébet téri “Nemzeti gödör” -, de például egy újonnan nyíló bevásárlóközpont a korábban érdektelen környék értékét megdobja, ezért állandónak szánt plakáttartók nőnek ki a földből. “A többi szereplővel együtt mi is úgy tapasztaljuk, hogy az ügyfelek hajlandók megfizetni a minőséget. A kitűnő helyen lévő, az útra merőleges, jól látható táblák továbbra is kelendőek, s ezeket még nívósabbá tesszük azzal, hogy világítással látjuk el. További fejlesztésként jelennek meg a city light táblák, back light hálózatok, a jármű- és fényreklámok. A hirdetők ma már árgus szemekkel figyelik, vizsgálják, hogy a plakátreklámokra költött pénzük mennyire térül meg. Klupács Sándor is említi a táblák megvilágítását, “dizájnosabb” kialakítását, s az úgynevezett prizmatáblák számának növelését.

Plakátpiac – Túlméretezve 3A jelenlegi jogszabályok értelmében 2002 januárjától a dohányreklám a közterületen is tiltott lesz, ez a Multireklámnak és az Europlakátnak is 8-10 százalékos kiesést okoz majd. Klupács Sándor szerint csak az első hónapok ígérkeznek emiatt kellemetlennek, képesek lesznek ugyanis más területekről megrendelőket meggyőzni az óriásplakátok jelentőségéről. Erre lesz is idejük, tekintettel a jövő évi választásokra, annak lezárultáig ugyanis biztosan nem okoz majd gondot a felületek értékesítése.

AZ IDŐ PÉNZ. További változás figyelhető meg a reklámidők vásárlásában is. Mivel a honi piacra elsőként osztrák óriásplakátos cégek törtek be, egy adott reklám egy hónapos kihelyezése vált általánossá. Franciaországban azonban a tíznapos, Németországban az egyhetes időtartam az uralkodó, Nagy-Britanniában pedig az egy- vagy kétnapos kihelyezés sem számít rendkívülinek. Az elmúlt három-négy esztendő fejleménye, hogy nálunk is egyre többen választják a csupán kéthetes lekötést. Felmérések szerint ugyanis a kampány ez idő alatt a közönség 80 százalékát eléri. Hidvéghy Melinda úgy értékeli, hogy az ilyen irányú átrendeződés a honi piacon nem eléggé agresszív, siet hozzátenni azonban, hogy a reklám jobban rögzül az emberekben, ha többször látják. Boda János pedig arról számolt be, hogy cégüknél 10-15 százaléknyi a rövidebb időtartamra szóló megrendelések aránya, s az idén további terjedésük várható. Az Europlakát az egy havi tarifa 60 százalékát kéri a plakátjaikat két hétre kihelyező megrendelőktől, azok felé pedig, akik egy hónapot foglalnak le, de a plakátjukat két hét elteltével cserélik, csak a második ragasztás díját számolják fel többletként, mert a havi ár az egyszeri kihelyezés költségét tartalmazza. A Portland Hungarynál úgy látják, a kéthetes reklám alacsonyabb árának köszönhetően ezentúl azok is megengedhetik maguknak a közterület használatát, akik eddig távol maradtak.

A többség arra számít, hogy a piacon a legjelentősebb cégek piaci részesedésében a várhatóan ritkuló plakáterdő ellenére nem lesz nagyobb átrendeződés. Hidvéghy Melinda ugyanakkor ebben a szférában is cégfúziókkal számol a nem túl távoli jövőben. Az Europlakátnál viszont nem tartják valószínűnek, hogy a cégek egymást felvásárolják, mert ahhoz óriási tőkére lenne szükség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik