Felborítja-e az életbiztosító társaságok erősorrendjét az ABN Amro Mébit értékesítése? Ez a kérdés tarthatja izgalomban a piaci szereplőket, mióta a legutóbbi találgatások – miért is válik meg e biztosítótól az anyaház és jövendő partnerének, a Kereskedelmi és Hitelbanknak (K&H) a fő tulajdonosa – tavaly év végén lassacskán elültek. Az izgatottság érthető, hiszen a megkötött szerződések számában és díjbevételében gyorsan gyarapodó ifjú társaság 4,5 százalék körüli piaci részesedése több kérő pozícióján is jelentősen módosíthat. A ranglistát az rúghatja fel, ha valamely, a hazai piacon már jelenlévő társaság jut a tulajdonosi székbe. Ezzel szemben egy külföldi bevásárló győzelme esetén – ha átmenetileg is – rögzül az eddigi status quo, minden további a vevő hajlandóságán áll. Komoly pályázónak a Commercial Union látszik, amely Lengyelországban a legnagyobb életbiztosító, Csehországban pedig nemrégiben vásárolt be.
VEZETÉS NÉLKÜL. Arról, hogy mely cég kerül a pályázat második körébe és ismerkedhet meg az eladó portéka részleteivel, lapzártánkkor születik döntés. A szándékairól mindenesetre legvilágosabban nyilatkozó kérő, a Nationale-Nederlanden 31 százalék körüli – s az utóbbi években csökkenő – piaci hányadát izmosíthatná a Mébittel. Éppen azzal a társasággal, amellyel megalakulása óta ellenlábasok, méghozzá nem éppen a szokásos piaci rivalizálás értelmében. Mint ismeretes, az ABN Amro vezető gárdája a biztosító alakulásakor éppen az N-N-től származott el, nem kis vihart kavarva az anyacégek között is. Ezért olyan megkapó, hogy az N-N-vezér nyilatkozatai egy “fejetlen” biztosító megvásárlásának szándékáról szólnak: az intézményre fáj a foguk, a vezetése viszont akkor sem kellene, ha akarna jönni. Ha viszont menedzsment nélkül vennék, akkor kérdés, hogy pusztán egy bő 30 ezres szerződésállományért és némi infrastruktúráért érdemes-e egy egész biztosítónyi pénzt fizetni.
K&H a pixisbenImmár közel 90 százalékos részesedéssel bír a KBC-csoport a K&H Életbiztosítóban, még ha csupán közvetett módon is. Minthogy az Irish Life eladta 25 százaléknyi részét a KBC Insurance-nek, a biztosító félig e cégen, félig pedig a K&H-n keresztül áll a csoport tulajdonában. Az ügylet a K&H és az ABN Amro Magyar Bank fúziójának eleme: a KBC-csoport átveszi a többi tulajdonos helyét. A K&H Élet tavaly 660 millió forintos díjbevételre tett szert. A KBC-csoport magyarországi – 95,4 százalékos – érdekeltsége továbbá az Argosz. A két biztosító igyekszik már e hónaptól kihasználni a keresztértékesítésben rejlő szinergiát, és ugyanezen célból a bankfiókok is kínálni kezdik az élet- és vagyonbiztosítási termékeket.
A pályázat első körének múlt heti határidejére bizonyára beadta árajánlatát az ÁB-Aegon is, mely évek óta elszántan, ám kevés eredménnyel küzd az életbiztosítási piac vezető helyének visszahódításáért (noha tavalyi díjbevételét áttörésként értékelik a cégnél). A társaság már három éve is a dobogó legfelső fokát tűzte ki – az ezredfordulóra elérendő – célul, de most úgy tűnik, e tervnek újabb három évet ad. Egy mébitnyi állomány mindenesetre majdhogynem megfelezné az N-N mögötti lemaradását. Ráadásul a két társaság – legalábbis tavaly tapasztalt – értékesítési politikái is egymásra rímelnek: mindketten az egyszeri díjas unit-linked termékekre összpontosítanak. (Igaz, ebben a Winterthur és az OTP “lekörözte” őket a tekintetben, hogy ezeknél az egyszeri díjas bevétel jóval, legalább háromszorosan meghaladta a folyamatos díjas bevételt, míg az ÁB-Aegon és az ABN Amro ezért az utóbbiból kaszált nagyobbat.) Egyébként éppen az egyszeri díjas szerződések nagy aránya vált ki időnként lekicsinylést az ABN Amro Mébit sok versenytársából. A cég a kifejezetten befeketéseiknek helyet kereső közönségre startolt rá szép sikerrel, ami viszont a klasszikus vegyes életbiztosítási állománnyal – és ebből képződött jelentős tartalékokkal – rendelkező biztosítók szemében nagy kockázatot hordoz.
Tán e cégeknél is jobban érdekelt a Mébit piaci szeletének megszerzésében az életbiztosítási élboly “legkisebb”, ötödik tagja, a Hungária; e két céget egyébként tavaly ősszel hírbe is hozta a sajtó. A kapcsolatfelvételt akkor cáfolták, általában az akvizíciós szándékot viszont nem.
ÉRDEKESSÉGEK. Ugyancsak érdekes felállást eredményezne, ha az az AXA Colonia jutna a döntőbe, amelynek anyacége Európában az itteninél erősebben növekszik. Ennél már csak az módosítana nagyobbat a piacon, ha a Winterthur jutna az első helyre. E társaság ugyanis a Mébitéhez nagyon hasonló politikával és lendülettel próbálja maga alá gyűrni a piac egyre nagyobb szeletét, de részesedése még mindig csupán alig három százalék.