Gazdaság

KORMÁNYZATI KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK – Széllel szemben

Aligha kapják meg a választások előtt új, rádiókommunikációs rendszereiket a rendőrök, a tűzoltók és a mentők. A zárt távközlési hálózatokra a 2001-2002-es költségvetésben nincs pénz.

KORMÁNYZATI KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK – Széllel szemben 1Sokkal tovább nem jutott a tervezgetésnél a rendőrség, a tűzoltóság, a mentők és a többi készenléti szervezet évek óta várt egységes, digitális rádiókommunikációs rendszereinek fejlesztése. Bár az elmúlt években számos nagy rendszerszállító jelezte a tervezett beruházások megvalósítása iránti érdeklődését, e hálózatok kiépítésére még várni kell. A bizonytalanságot fokozza, hogy a döntéshozók nem foglaltak állást egyértelműen abban sem, melyiket választják az ismert két rendszer – a Tetra illetve a Tetrapol – közül. Így a Tetrapol-fejlesztésekkel foglalkozó Siemens, valamint a Tetra-hálózatok építésében otthonosan mozgó Nokia és versenytársa, a szintén Tetrában utazó Motorola egyaránt lobbizik saját rendszere érdekében.

A szakértők biztosak benne, hogy az illetékesek, ha tehetnék, a Tetra-hálózatok valamelyikét választanák. Jelenleg azonban nem az a kérdés, hogy a készenléti szervek zárt rádiókommunikációs hálózata milyen rendszerű lesz. Ennél lényegesebb, hogy belátható időn belül kaphat-e a lehetséges szállítók bármelyike megbízást ilyen rendszerek építésére.

Mi az a Tetra?A kilencvenes évek elején egymás után jelentek meg a készenléti szervezetek számára kifejlesztett zárt hálózatok kialakítására alkalmas digitális trönkölt rádiótelefon rendszerek a nagy távközlési berendezésgyártók kínálatában. Az első ilyen hálózatok között például az amerikai SMART, illetve a francia Tetrapol rendszerek említhetők. A technikailag eltérő műszaki megoldások azonban egymással nem tudtak kommunikálni. Nem elégítették ki azt az igényt, hogy a különböző gyártói körökből származó készenléti rendszerek közvetlenül összekapcsolhatók legyenek. Így a különböző rendszereket használó készenléti szervezetek csak a polgári vezetékes, vagy rádiótelefonok segítségével tudtak kapcsolatba lépni egymással.

A Magyarországon még ma is általánosnak számító probléma megoldása érdekében az Európai Unió 1994-ben egységes szabványban foglalta össze a trönkölt digitális rádiókommunikációs hálózatokkal szemben elvárt követelményeket. A Tetra szabvány kialakítása lehetővé tette, hogy a különféle távközlési berendezésgyártók egymással kompatibilis eszközöket fejlesszenek ki. Az új szabvány teljesen nyílt, ahhoz bármely gyártó csatlakozhat. A Tetra rendszerek előnye a korábbi megoldásokhoz képest a számos gyártó jelenléte által gerjesztett árverseny, a gazdaságosabb frekvencia-felhasználás, a képátvitelt is lehetővé tévő nagyobb adatátviteli sebesség.

POLITIKAI HASZON NÉLKÜL. A kormányzati rádiókommunikációs rendszerek fejlesztésének szükségességét évek óta senki nem kérdőjelezi meg. Az olyan szükséghelyzetekben, mint amilyenek a közelmúlt árvizei, vagy a közlekedést megbénító havazások voltak, a készenléti szervek a polgári mobiltelefon-hálózatok igénybe vételére kényszerültek. Ezek a rendszerek ugyanis – a ma használatos különböző URH-berendezésekkel ellentétben – közvetlenül képesek kapcsolatot teremteni a rendőrség, a mentőszolgálat, a tűzoltóság, vagy a polgári védelem egységei között.

A hírek szerint a külön célú, digitális rádiókommunikációs rendszerek kiépítésének gazdasági előnyeire a Belügyminisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal szakértői is megpróbálták felhívni a döntéshozók figyelmét. Számításaik szerint a hagyományos készenléti hálózatok és a bennük használt berendezések üzemeltetése, pótlása néhány éven belül csaknem annyiba kerül majd, mint a Tetra-rendszer becslések szerint összességében 60-80 milliárd forintos kiépítése. Ennek ellenére a kormányzat rádiókommunkációs fejlesztéseinek ügye nem jutott előbbre.

A lehetséges rendszerszállítók és a fejlesztéseket támogató kormányzati szervek egyaránt széllel szemben próbálkoznak. A választások előtt alig több mint egy esztendővel ugyanis kevés a reális esély arra, hogy a kormány több tízmilliárd forintot fordít egy közvetlenül meg nem térülő, leghamarabb 2002-2003-ban működésbe állítható, politikai hasznot nem hozó beruházásra. Politikusi szemüvegen át nézve, a készenléti szervek munkáját segítő beruházás megindításánál lényegesen nagyobb előnyökkel kecsegtet, ha a fejlesztésre fordítható pénzt az érintett szervezeteknél a bérszínvonal javítására fordítják. Ugyanakkor az sem lehet mellékes szempont, hogy az akár 80 milliárd forintos közbeszerzéssel kapcsolatban előre borítékolhatók a politikai támadások.

Nem tudni, valóban ezek a megfontolások vezették-e a döntéshozókat, de tény, hogy a készenléti szervek kommunikációs beruházásai a 2001-2002-es költségvetés tervezetébe nem kerültek be. Bennfentesek szerint azonban az illetékesek egyetlen kiskaput mégis nyitva hagytak a Tetra-beruházások számára. A hírek szerint a készenléti szervek kommunikációs fejlesztéseire a kormány kizárólag a harmadik generációs mobiltelefon-szolgáltatások jogáért – az úgynevezett UMTS-licencekért – beszedett állami bevételekből lenne hajlandó áldozni. Ebből is csak akkor, ha a szolgáltatók által fizetett díjak lényegesen meghaladnák a hivatalosan várt 100 milliárd forintos összeget.

Az elemzők csak találgatják, az alapösszegnél mennyivel is kellene többnek lennie az UMTS-tender bevételének a készenléti kommunikációs beruházások megindításához. Azt ezzel szemben pontosan tudják, hogy az illetékesek a harmadik generációs mobil licencekért irreálisan magas, akár 400 milliárd forintos állami bevételt is el tudnak képzelni. Mivel a szakértők valószínűtlennek tartják, hogy ezt az összeget a reménybeli UMTS-szolgáltatók hajlandók lesznek összeadni, biztosra veszik, hogy a Tetra-rendszerekre a kormány nem tud majd áldozni. Kétségeiket erősíti továbbá, hogy ma még azt sem lehet tudni, mikor írja ki a kormány a beharangozott UMTS-tendert.

KORMÁNYZATI KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK – Széllel szemben 2KI LENNE A KIVITELEZŐ? Kényes kérdés az is, ki kapna lehetőséget a kormányzati rádiókommunikációs rendszer kiépítésére, üzemeltetésére. Sokáig úgy látszott, az ezzel kapcsolatos feladatok letéteményese az Antenna Hungária (AH) Rt. lesz. A privatizációs törvény értelmében 50 százalék plusz egy szavazat erejéig tartós állami tulajdonban lévő cég háza táján azonban az utóbbi időben nagy a mozgolódás. A kormány már a társaság teljes magánosításának lehetőségét is meglebegtette. Ezzel párhuzamosan a hírek szerint nemzetbiztonsági megfontolások alapján ma már nem tartja alkalmasnak a csak részben állami céget a készenléti rádiórendszer felügyeletére. Az AH legfeljebb a már kiépült rendszerek üzemeltetésében való részvételre számíthat. A hálózat gazdája az elképzelések szerint egy még meg sem alapított, száz százalékban állami társaság lehet.

Bárhogyan is lesz, a digitális kormányzati rádiókommunikációs rendszerek kialakításának késése elsősorban a rendőrség, a tűzoltóság, a mentők számára jár hátrányokkal. Üzleti szempontból az új feladatra már évek óta váró AH Rt. sincs irigylésre méltó helyzetben, hiszen szép lassan lemarad egy biztos bevételek lehetőségével kecsegtető üzletről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik