A világ második legnagyobb – az élen álló svájci Nestlétől alig valamivel lemaradó – élelmiszer-ipari vállalata jöhet létre annak az ügyletnek az eredményeként, amelyben a brit-holland Unilever konszern 20,3 milliárd dollárért száz százalékban felvásárolja az ágazat meghatározó amerikai szereplői közé tartozó Bestfoods részvényeit. A többek közt a Lipton teát és Rama margarint gyártó Unilever eredeti ajánlatában még csak 18,4 milliárd dollár szerepelt – plusz a 4 milliárd dollárnyi adósság átvállalása -, amit azonban a főként a Knorr levesekről és a Hellmann’s majonézről ismert Bestfoods nem fogadott el, sőt az ár felsrófolása végett maga kezdett felvásárlási tárgyalásokat a Campbell Souppal.
A számítás bevált, az Unilever a Bestfoods vezetése által is elfogadhatónak tartott szintre emelte az összeget: a vételár 2,6-szorosa a várható árbevételnek, és 14-szerese az adózás, kamatfizetés és amortizáció előtti nyereségnek. A felvásárlás – amelyet még az Európai Unió és az Egyesült Államok versenyhatóságainak is jóvá kell hagyniuk – előreláthatólag így is kifizetődő lesz, mivel a prognózis szerint a szinergiák megszüntetéséből évi 750 millió dolláros költségmegtakarítás származik. Emellett az Unilevernél már folyik egy ötéves, a nyereségráta javítását célzó és létszámleépítéssel is együtt járó racionalizálási program. Az 1999. évi adatok alapján egyébként az egyesült cég éves árbevétele 52,3 milliárd, üzemi nyeresége pedig 6,2 milliárd dollár. Az eddig világviszonylatban a második legnagyobb élelmiszer-ipari cégnek számító amerikai Kraft Foods az Unilever-ügylet nyomán a harmadik helyre kerül.
A Nestlé egyelőre nem reagált a fúzióra, az elemzők szerint azonban a vállalat nem fog hasonló nagyságrendű felvásárlással válaszolni; egyrészt jelenleg saját működésének javításával van elfoglalva, másrészt egy nagyobb akvizíció antitröszt-aggályokat vetne föl. A Bestfoods kategóriába tartozó amerikai élelmiszer-ipari cégeket – ilyen a Campbell, a Heinz és a Kellogg – viszont annyiban kényelmetlen helyzetbe hozza az Unilever-ügylet, hogy immár nemigen találhatnak maguknak megfelelő súlyú és tőkeerejű kérőt, így vagy maguk vásárolhatnak föl kisebb vállalatokat, vagy kimaradnak a konszolidációból. Számos elemző úgy véli, hogy a folyamat következő nagy állomása a vezető amerikai kekszgyártó, a Nabisco értékesítése lesz, amely iránt a Kraft és a francia Danone is érdeklődi. –