Élet-Stílus

Tanulni kell a benzintakarékosságot

Kiegyensúlyozott, nyugodt vezetéssel és egy-két gyakorlati trükkel vezetés közben sok üzemanyagot spórolhatunk.

A korábbi cikkeket olvasva jogosan merülhet fel bennünk a gondolat, hogy ha egy kicsit zöldebb szemlélettel és az eco-driving, azaz a „gazdaságos vezetés” módszereit alkalmazva költséget és károsanyag kibocsátást is könnyedén spórolhatunk, akkor a módszert már az oktatás során is érdemes lenne alkalmazni.

A European Driving School Association (EFA) 2010-es felmérése során 13 európai országban – Ausztria, Cseh Köztársaság, Egyesült Királyság, Finnország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Németország, Olaszország, Spanyolország – vizsgálták meg azt, hogy az eco-driving mennyire integrált a tanuló vezetők elméleti és gyakorlati képzésébe. A felmérés során vizsgálták a szabályozási hátteret, megkérdezték autós iskolákat és a nem kormányzati szervezeteket is.

Elméletben mindenki jó

Szinte az összes vizsgált országban (Lengyelország kivételével) megjelenik az eco-driving oktatása legalább az elméleti órákon. A gyakorlatot tekintve 8 ország nyilatkozott úgy, hogy náluk része a gyakorlati képzésnek is. Megfigyelhető azonban, hogy az eco-driving fogalma, koncepciója nem teljesen tisztázott az érintettek számára, ezért gyakran ellentmondásosak az adatok még egyetlen ország vonatkozásában is. (Magyarország esetében rengeteg az ilyen kontradikció). Többször is előfordul, hogy míg elméletileg egy államban az eco-driving része a vezetők képzésének, addig a gyakorlatban, az autós iskolák elmondása szerint ez nincs mindig így.

Forintosítjuk az autóhasználatot
hitel, az üzemanyag, javítások és a számtalan díj és adó, a környezetben okozott károk mind-mind beleszámítanak az autóhasználat költségeibe. A WWF Magyarország közremûködésével sorozatot indítunk: hova mennek az autóra költött milliók a vételáron túl? Forintosítjuk a mindennapos autóhasználatot.

Amikor a felmérésben arra kérdeztek rá, hogy az eco-driving koncepció szerves része-e, mint egyfajta szemléletmód jelenik-e meg a teljes tananyagban az elméleti oktatás során, már csupán öt ország felelt igennel. Magyarországról ellentmondásos adatok érkeztek. Ugyanez a kérdés a gyakorlati oktatásra vonatkoztatva még változatosabb képet fest. Négy állam integráltan alkalmazza a módszert a gyakorlati órákon is, míg Ausztriában külön eco-driving modult hoztak létre, melynek végén a záróvizsga letétele ugyanolyan feltétele a jogosítvány megszerzésének mint a rutin, vagy a forgalmi vizsga teljesítése.

A felmérésből az is kiderül, hogy noha a legtöbb ország azt vallja, hogy valamilyen szinten azért megjelenik az eco-driving képzés az oktatás során, csupán öten rendelkeznek írott tananyaggal, mely kitér az elméleti és gyakorlati oktatás kérdéseire is. A vezetői engedélyek megszerzéséhez szükséges vizsgákat tekintve a vizsgált országok csaknem felében az elméleti vizsgán szerepelnek eco-driving kérdések is.

A gyakorlat lenne a lényeg

A gyakorlati vizsgák során Angliában, Horvátországban, Németországban, Hollandiában és Finnországban eco-driving vezetésből is számot kell adniuk a vizsgázóknak, de csupán Németországban és Hollandiában bukhat meg valaki a teljes gyakorlati vizsgán, ha nem tanúsít megfelelő eco-driving viselkedést a vizsga alatt. Olaszországban, Magyarországon, Ausztriában, Spanyolországban, Lengyelországban, Csehországban és Litvániában nem része a gyakorlati vizsgának az öko-vezetés. A görög adatok ellentmondásosak.

Nézzük meg mindezek után, hogy Magyarországon milyen kezdeményezések léteznek egyáltalán az eco-driving bevezetésére, meghonosítására, hová fordulhatunk, ha meg szeretnénk tanulni a fortélyait. Általánosságban elmondható, hogy nincs egy központilag kidolgozott oktatási segédanyag vagy módszertan ebben a témában. Az a néhány szervezet, mely eco-driving képzéseket tart, jellemzően a saját maga által kifejlesztett tananyagot és egyéb módszereket alkalmazza. Ezek a kurzusok egyébkén jellemzően rövid időtartamúak, rendszerint pár órásak.

Megfigyelhető, hogy Magyarországon is egyre elterjedtebbek az olyan hirdetések, reklámok, kampányok, melyek az autózás környezeti hatásaira igyekeznek felhívni a figyelmet. Ugyanakkor ezeket a kampányokat leginkább arra futtatják ki, hogy milyen a különféle autók kibocsátási és egyéb környezethez kapcsolható mutatói, azaz a sokkal inkább a technológiára, és nem a vezetési szokásokra helyezik a hangsúlyt. Ha valaki itthon is szeretné megismerni a benzintakarékos vezetés gyakorlati fogásait, a neten keresgélve rábukkanhat néhány tréningre, tanfolyamra, bár a választék nem túl bőséges. Ezen felül léteznek szimulátorok segítségével megvalósítható kurzusok is, de az interneten ingyenesen letölthető játékokból is sokat találunk, melyek segíthetnek a gyakorlásban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik