Alig jut valami az üzleti folyamatokat előrébb mozdító, a közép- és hosszú távú növekedést segítő fejlesztésekre, minden erőforrás a napi folyamatok kiszolgálására és az infrastruktúra karbantartására megy el. Ez derül ki egy friss, 2011 tavaszán végzett, közel félezer informatikai vezető véleményét összegző felmérésből. Az SAP megbízásából készített kutatásba Nyugat-Európa, Oroszország, Katar és Szaúd-Arábia területén dolgozó informatikai vezetőket (CIO) vontak be.
Vér, veríték, könnyek
A közel ötszáz szakembertől elsősorban arra keresték a választ, hogy miként alakul vállalatuknál az informatikára fordítható keret, és azt milyen arányban tudják elosztani az egyes részterületek (üzemeltetés, karbantartás, fejlesztés) között. Habár számos biztató jele mutatkozik annak, hogy a világ – és ezen belül az IT szegmens – kezd újra emelkedési pályára állni, ez a válaszok alapján még nem igen érhető tetten. A CIO-k kétharmadának beszámolója szerint stratégiájuk kimerül abban, hogy megpróbálják életben tartani a jelenlegi rendszereket, s kénytelenek voltak lemondani fejlesztési projektekről.
Mit terveznek a vállalatok és miben bíznak az informatikai vezetők
2011-ben?
A vállalati tervek toplistája:
1. A vállalat növekedésének felgyorsítása
2. Új vásárlók megszerzése
3. A működési költségek csökkentése
4. Új termékek/szolgáltatások fejlesztése
5. Az üzleti folyamatok hatékonyságának javítása
6. Üzleti alkalmazások bevezetése vagy fejlesztése
7. A műszaki infrastruktúra fejlesztése
8. A vállalat hatékonyságának általános növelése
9. A vállalat működtetésének hatékonyabbá tétele
10. Az üzletmenet folytonosságának biztosítása, a kockázatok csökkentése
A CIO-k mentsvárai, a legnépszerűbb fejlesztési irányok (az említés
sorrendjében):
1. Felhő alapú megoldások
2. Virtualizáció
3. Mobil technológiák
4. IT-menedzsment
5. Üzleti intelligencia
6. Hálózat, adat- és hangkommunikáció
7. Vállalati alkalmazások
8. Csoportmunka-megoldások
9. IT-infrastruktúra fejlesztése
10. Web 2.0 közösségi megoldások
A forráshiány hátterében a megkérdezettek fele szerint a bizonytalan gazdasági környezet áll. Majdnem ilyen sűrűn, az esetek mintegy 40 százalékában bukkant fel okként az, miszerint a vállalatoknál jelenleg túl magas a napi szintű üzemeltetés költsége. Ez pedig elszívja az erőforrásokat a fejlesztésektől. Az IT vezetők harmada-fele szerint a kevés vagy rosszul allokálható pénz rontotta cégük versenyképességét, negatív hatással volt a termelékenységre és megakadályozta őket abban, hogy az üzemeltetés költségeit csökkentő beruházásokat vigyenek végig. A megkérdezett CIO-k több mint fele úgy látja, sokat tudna erősíteni vállalata üzleti potenciálján, amennyiben nagyobb keret állna rendelkezésére az innovatív ötletek megvalósítására.
Az informatikai döntéshozók „vért, verítéket és könnyeket” várnak 2011-től is: az idén olyan változtatásokat kell végigvinniük, amelyekhez csak a tavalyihoz hasonlóan szűkös költségkeret áll rendelkezésükre.
Felmérést készített a szegmens helyzetéről az amerikai Gartner piacelemző cég is, „Az IT újraértelmezése: 2011-es CIO menetrend” címmel. Ebben nemzetközi vállalatok informatikai vezetőit faggatták a 2011-re tervezett változásokról. A 2014 szakember bevonásával végzett kutatás legfőbb célja az volt, hogy az elmúlt év tapasztalataiból kiindulva megmutassa, mik lesznek a legfontosabb trendek ebben az évben.
A megkérdezettek többsége azt látja a legnagyobb problémának, hogy a növekvő igények mellett az idei IT-büdzsék általában változatlan szinten maradnak, átlagosan legfeljebb 1 százalékkal növekednek. Magyarán: túlzottan optimista volt az a feltételezés, hogy a válság végén a CIO-k visszatérhetnek a 2008. előtti költségvetési szintekre. Az IT döntéshozóknak ugyanúgy meg kell fontolniuk minden kiadást, még a legkisebb összeg elköltését is. A válaszok összegzése alapján a többség csak 2014-re várja a válságot megelőző IT-büdzsék visszatértét.
A felhőn csücsülnének
„Növekvő elvárások, illetve a tavalyi szinten maradó büdzsék között őrlődnek az idén a CIO-k” – hangzik Mark McDonaldnak, a Gartner Executive Programs kutatási vezetőjének összegzése. A céges beszámolók szerint a csúcsvezetők és a pénzügyi döntéshozók azért nem engedélyeznek nagyobb költségszinteket az IT számára, mert a válság végével szeretnék „nagyobbra nyitni az ollót”. Azaz, a tavalyi költekezési szint mellett nagyobbat akarnak szakítani az újonnan feltámadó keresletből, hogy veszteségeiket vagy a stagnálást kompenzálják.
Mindezek alapján reménytelennek látszik a helyzet, de a válaszadók szerint szerencsére van megoldás. A megkérdezett IT vezetők bíznak abban, hogy az idén már elérhető annyi újfajta megoldás, amennyiből könnyen kiválaszthatnak egy, az eddigi informatikai módszert leváltó technológiát. A legtöbben a felhő alapú megoldások és a szoftverszolgáltatás (software-as-a-service – SaaS) irányába mozdulnának, ezek ugyanis (jól megtervezve) olcsóbb alternatívát nyújthatnak az eddig használt rendszerek foltozgatásával szemben.
Az új megoldások bevezetésével kapcsolatban egyébként kifejezetten optimisták voltak a Gartnernek válaszolók: a legtöbbjük szerint a tervezettnél gyorsabban tudják átállítani a vállalatokat felhő vagy SaaS alapú modellekre. Jelenleg csupán a megkérdezett szakemberek 3 százaléka dolgozik olyan vállalatnál, ahol az informatikai rendszer nagyobb része így működik, de a válaszok alapján arányuk négy éven belül már 43 százalékra emelkedik. Azt pedig a többiek is megjelölték, hogy a lehetőségek szerint rendszerük kisebb részeit már az idén átállítanák újfajta megoldásokra.
A vállalatok számára az idei legfontosabb szempont a növekedés, az új vevők megszerzése, új termékek piaci bevezetése. Az IT osztályok 10 pontos prioritási listáján a lehetséges megoldások között a felhő és a virtualizáció áll az élen, de sokat várnak a mobil technológiák vállalati alkalmazásától is (lásd külön). Utóbbit megerősíti a Morgan Stanley nemrég közzétett felmérése is, amelyben a pénzügyi szolgáltató amerikai nagyvállalati informatikai döntéshozókat faggatott arról, mi a véleményük a táblagépekről saját vállalati környezetükben. A kutatás érdekes eredményt hozott: a megkérdezett CIO-k 21 százaléka már vett is ilyen eszközöket az alkalmazottaknak, 51 százalékuk pedig mindenképpen tervezi táblagép vásárlását az idén. Ráadásul 67 százalékuk válaszolt igennel arra a kérdésre, hogy támogatja-e a vállalati felhasználású tabletek beszerzését, vagy azt, ha a munkatársak saját tabletjüket szeretnék a céges környezetben használni.