Élet-Stílus

Csata a vevőkért

Hárman uralják a játékkonzolpiacot, de a csata egyre éleződik a PS3-ast gyártó Sony és a riválisok, a Microsoft Xboxa és a Nintendo Wiije között.

A játékkonzolpiacnak mára három komoly résztvevője maradt: két japán és egy amerikai cég. Harcuk és piaci részesedésük rendkívül kiegyenlített. Persze a Sony jelentős előnyben van: játékrészlege régen megkereste a „betevő falatot”. A Nintendónak sincs nagyon oka panaszra. Egyedül a Microsoft van állítólag olyan helyzetben, hogy csak fut a pénze után.

Ezért aztán folyamatosan gyarapítja kínálatát. Most éppen a PS3-asra válaszul cseréli le az Xbox 360 Core verzióját az Arcade néven futó konzolra. A PlayStation 3 ellenlábasaként számon tartott konzolok között így is ez a legegyszerűbb: viszont végre ebbe is került winchester.


Csata a vevőkért 1

Az Xbox másik két gépe, a szintén fehér Premium 20 GB merevlemezzel, a barnásfekete Elite viszont 120 GB-os tárolókapacitással szolgálja a játékosokat. Az amerikaiak abban reménykednek, hogy a szélesebb kínálattal és egy nagyobb csomaggal alternatívát tudnak nyújtani a Wiivel szemben, amely alaposan elhúzott.

LE AZ ÁRRAL! Az Arcade elnevezésű változat igazi újdonsága a konzol mellé csomagolt játékok száma lesz. A hír szerint öt árkádjátékot mellékel az új géphez a cég, s ezt egy 256 MB-os memóriakártya, valamint Xbox Live Silver-előfizetés egészíti még ki. „Mindez főleg az átlagjátékosok nagy tömegének meghódítására szolgálhat” – mondja Németh Ádám, a Kirakat.hu termékmenedzsere. Az alacsonyabb ár révén kínálkozik a nagyobb piaci részesedés és a magasabb bevétel lehetősége. Az augusztusban bevezetett csomag 280 dolláros áron jelenik meg, ezzel már igen közel van a Nintendo árszintjéhez. Ezzel a Microsoft második lehet az árversenyben, és új reménnyel kacsingat a profitnövelés felé.

Eladási hírek

■ A Microsoft az Xbox 360-ra készített Halo 3 nevű videojátéktól várja játékrész-legének nyeresé-gessé válását.
■ A Nintendo nyilvánosságra hozta, hogyan alakultak új terméke, a Nintendo Wii játékkonzol tavalyi eladásai. Úgy tervezték, hogy 2006-ban legalább négymilliót eladnak belőle, végül 3,2 millió Wiit tudtak értékesíteni. Ebből 1,25 millió Észak-Amerikában, 1,4 millió Japánban, a maradék 800 ezer pedig Európában kelt el.
■ Az értékesítési toplistát Nagy-Britanniában továbbra is a DS és a Wii vezeti, de az Xbox 360-at már maga mögé tudta utasítani a Sony újgenerációs gépe. A hatalmas növekedés oka a 40 gigás vinyóval szerelt modell boltokba kerülése és a hatvan gigabájtos változat árcsökkenése.

„A winchesterrel, akármekkora is lesz, szélesebbé válik a tájékozódás az interneten is – teszi hozzá Németh Ádám. – Az újításnak is ez a fő előnye, hiszen a játékhasználat mai trendjében már fontos a demók letöltése, futtatása, a játékelőzetesek megismerése, az egyedi eszközök gyűjtése, sőt fejlesztése. A játék monotóniája is oldható, ha az embernek saját zenéje fut a program alatt.” A Sony konkurensei ezen a téren szorongathatják meg a piacvezető japánt. Mert ebben lassan mozdul, és bár próbálkozik egy 40 GB-os, olcsóbb változattal, annak ára a hírek szerint 399 dollár lesz, amivel még mindig nem hódíthat meg tömegeket.

Az amerikai üzletekben állítólag október végén startol ez utóbbi PlayStation 3, kiegészülve a Blu-ray korongon érkező Spider Man 3 mozifilmmel. A készülék Európában szintén megjelenik, ám azt még nem tudni, hogy pontosan mikor és mennyiért; nyilván lesz eltérés – ahogy az lenni szokott: felfelé. Az október végi időpont azért is megfelelő a Sony számára, mert a cég saját számításai szerint nagyjából ekkorra fogy el a meglévő észak-amerikai készlet, amely még a 60, illetve 80 GB-os modellekből áll.

A rendelkezésre álló információk szerint viszont úgy tűnik, hogy a Sony az eredeti hardveres megvalósítások eszközeit (PS2 csip), sőt a korábban szidott szoftveres megoldást is lehagyja az új gépekről, így lemondhatunk az előző generációra megjelent játékokról. A 40 GB-os változat emellett mindössze 2 USB-bővítőhellyel érkezik. Azt nem tudni, hogy a cég miért döntött a kompatibilitás elhagyásáról, hiszen ez önmagában még nem csökkenti a gyártási költségeket, főleg, ha a szoftveres megoldásról van szó.

Persze ettől még a ma forgalomban lévő konzolok közül a PS3 a legjobban felszerelt. Médiumként a Blu-ray-lemezeket használja, melyek tárolókapacitása a DVD-k többszöröse. HD-képes, így a látvány is príma. Processzora 9 magos elven működik. Viszont ma a legdrágább: a 60 GB-os 150-170 ezer forint körül, a 20 GB-os 100-120 ezer tájékán ketyeg. Jó ára most a PS2-esnek van, már 20-30 ezerért elérhető, s egy raklapnyi játék kapható hozzá, ami ugye nem mellékes.

AZ IRÁNYÍTÁSON MÚLIK. A Nintendo Wii gép technikailag még nem mondható újgenerációs konzolnak, hacsak az irányítását nem vesszük annak. Ez viszont kivételes megoldást és interaktív játékmenetet tesz lehetővé.

A fénypisztolyokhoz hasonlóan működő irányító remek szórakozást ígér. És bár a játékok grafikája elmarad a vetélytársakétól, a Nintendo azért hű maradt a hagyományokhoz: „Ők jelzik a trendeket, a fejlődési irányt, például a mozgásérzékeléssel, az érintőképernyő alkalmazásával” – állítja Németh Ádám.


Csata a vevőkért 2

A Nintendo konzoljai árban is a legvonzóbbak. A Kirakat.hu-n a DS Lite 40 ezer forint körül, a Wii pedig 70 ezer tájékán már elérhető. A vásárlási tanácsadó site egyik vásárlója ezt írja róla a véleményrovatban: „Nagyon kellemes konzol. Noha grafikailag elmarad vetélytársai mögött, sajátos játékstílust követelő irányítójával ellensúlyozza hátrányát… Ha negatívumot akarnék említeni, akkor talán a kissé szegényes játékpalettát lehetne felhozni.”

MEDDIG JÁTSZUNK PC-N? Említésre érdemes, hogy a PlayStation, majd az Xbox játékkonzolok megjelenésekor sokan temették a PC-t mint fő játékplatformot. Igaz, ami igaz, előnyt már nem élvez a számítógép a konzolokkal szemben, de teljes trónfosztása máig nem következett be. Ezek a konzolok még a tévé felbontásával dolgoztak, ráadásul 3D-s képességekben sem voltak sokkal jobbak az akkori PC-knél. Az új- generációs Microsoft Xbox 360, valamint az Sony PlayStation 3 azonban mérföldekkel előzi meg elődeit – és bizony az erősnek számító PC-knél is többre képes.

Ezek a tudásukhoz képest viszonylag olcsó gépek a játék mellett számos szórakoztatóelektronikai eszköz helyére léphetnek, és a nagyobb felbontásra, a jobb hangminőségre, vagyis a HD-re támaszkodnak. Ez pedig látványosan megdobja a HD-képes kijelzők eladási mutatóit, ami egyértelműen a HDTV elterjedésének kedvez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik