Élet-Stílus

Hová utazzunk elég sok pénzből?

Hétszázezer forinttal a zsebünkben bárhol eltölthetünk Európában akár hosszabb időt is, egyénileg vagy szervezett formában egyaránt. Több-kevesebb időre felfedezhető belőle Latin-Amerika és Afrika is, meghódítható a Távol-Kelet, vagy akár Ausztrália és Új-Zéland. Egyéni utazók, hátizsákosok akár fél évet is kalandozhatnak belőle Ázsiában. A világ körüli utakhoz, hegymászáshoz, sarkköri túrákhoz vagy az óceániai luxusüdüléshez azonban kell még spórolni egy kicsit.

Kisebb büdzséből

Sorozatunk első két része itt érhető el:
Hová utazzunk 50 ezer forintból?
Hová utazzunk 120 ezer forintból?
Hová utazzunk 250 ezer forintból?

Cikksorozatunk előző részében arra kerestük a választ, hová utazhatunk 250 ezer forintból, most azt vizsgáljuk, mit engedhetünk meg magunknak 250 ezer és 700 ezer forint közötti büdzsével. A kontinensről indulva épp ezért érdemes rögtön a legdrágább régióval, a Skandináv-félszigettel kezdeni. A helyzet igencsak bíztató, hiszen ennyi pénzből már ez a térség is könnyen beutazható. Egy tíznapos körutazás például, mely érinti a skandináv fővárosokat és a norvég fjordokat is, kihozható 330-350 ezer forintból, míg egy baltikumi repülj és vezess program ára 8 napra nagyjából kétszázezer forint költőpénz nélkül – azaz ugyanannyi, mint egy ötnapos kalandtúra Lappföldön Ez utóbbit 30-40 ezerért olyan programokkal lehet kiegészíteni, mint az északifény-túra rénszarvasszánnal vagy hómobiltúra a Mikuláshoz, esetleg a Sarkkörre.

Hat nap a Feröer-szigeteken 180 ezer forintba kerül, amihez a négynapos bérlet, amely valamennyi buszra és kompra korlátozás nélkül érvényes 4 napra 23 000 Ft/fő. Alternatív programként 71 ezer forint per 5 nap az autóbérlés, amelyet olyan napi 10-30 ezer forintos programok egészítenek ki, mint a madárles vagy a helikopterezés. Így 3-400 ezer forintból kihozható egy szűk hét. A repülj és vezess program ára 15 napra 370 ezer forint, de ebben benne van egyhetes izlandi autózás költsége is, amely így félmillió forint alatt bejárható – pontosan annyiból, mint ha Finnországban tennénk ugyanezt.

Grönland a belső jégmezők közelében 8 napra 300 ezerért tekinthető meg, amelyre az illetékek és a költőpénz még legalább százezres pluszt jelentenek. Szánhúzókutyás, hajókirándulásos túrák 10 ezer forint alatt, míg a helikopteres gleccsertúra 90 ezerért vehető igénybe. Kilencnapos túra a norvég fjordok mentén Kirkenestől az Északi-fokon és a Lofoten-szigeteken át Bergenig mindennel együtt félmillió forint fölött van, csakúgy mint az extra programokkal tarkított egyhetes kirándulás a Spitzbergákra, a Föld legészakibb lakott helyére.

Dél- és Délkelet-Ázsia

Phuket, Krabi, Pattaya. Ezek a legnépszerűbb nyaralóhelyek Thaiföldön, a magyarok legkedveltebb délkelet-ázsiai célpontján. Ide már 230 ezer forinttól találni másfél hetes akciós üdülést, ez az illetékekkel és a költőpénzzel együtt 350 ezer forint körül kihozható – ennél olcsóbban legfeljebb egyénileg, szezonon kívül szervezhető meg bármilyen üdülés ebbe a térségbe. A nyári csúcsszezonban a 180-200 ezer forint alatti repülőjegy csak álom, mindez vízumdíjjal, illetékkel kiegészítve legalább negyedmillióba kerül. Két hónapos délkelet-ázsiai körút – például bangkoki érkezéssel (ez a legolcsóbb) Thaiföld-KambodzsaVietnamLaosz útvonalon – hátizsákos igényekkel és költségvetéssel 4-500 ezer forintba kerül. Ez tartalmazza a repülőjegyet, az illetéket, az átlagosan 30 dolláros vízumokat és napi körülbelül 15 dolláros költőpénzt, ami szálláson, utazáson és főleg utcai étkezésen kívül másra nem nagyon elegendő.

Bangkokon kívül Kambodzsába és Laoszba 160, Vietnámba 150 ezerbe kerül a jegy – átlagosan 30-40 ezerrel többe, mint Bangkokba. Érdemes a délkelet-ázsiai fapados légitársaságoknál is körülnézni, 50-150 dollár között kapható a Bangkok-Hanoi vagy a Bangkok-Kuala Lumpur repjegy – ezeknek az ára a foglalás időpontja és a desztináció függvénye.


Hová utazzunk elég sok pénzből? 1

Goában mindenképp érdemes eltölteni néhány napot (fotó: T. Cs.)



A kéthetes délkelet-ázsiai körutak félmillió forint körül indulnak, ami minden költséggel együtt éppen csak belefér hétszázezres keretünkbe, akár Malajziáról, akár Thaiföldről, akár Vietnamról legyen szó. Persze az ajánlatok között szerepelnek például pattayai utak 270 ezer forint körül, ezek azonban egyrészt nem körutazások, másrészt nincsenek benne a járulékos költségek és a fakultatív programok (szigetek megtekintése, masszázs, showműsorok) árai, amelyek plusz 100-150 ezerrel terhelik a költségvetést. Általánosságban tehát elmondható, hogy egy kéthetes tengerparti üdülés mindennel együtt már 400 ezer forintért megvehető, a körutazások 100-300 ezer forinttal drágábban.

Dél-Ázsia legfelfutottabb része India, Nepál és a Maldív-szigetek, ahol a délkelet-ázsiai utakhoz hasonló költségvetéssel lehet számolni. 10 nap a Maldív-szigeteken utazási irodával 550-600 ezer forint, plusz körülbelül 100 ezer elmegy vízumra, illetékre, transzferre. Hátizsákos utazók a nyári szezonban az egész dél-, délkelet-ázsiai térségben 180-200 ezer forintos repülőjeggyel, átlagosan 30-60 dolláros vízumdíjakkal és napi 15-20 dolláros büdzsével számolhatnak – ebből kiderül, hogy egyhetes út 250, egy hónapos 350, három hónapos pedig 5-600 ezer forintból finanszírozható.

Távol-Kelet, Japán és a kistigrisek

Budapestről elég sok járat indul a Távol-Keletre: Kínába Peking 100, Sanghaj 110, Hong Kong 145, Makaó 175, Tajpej 170 ezer forintért érhető el illetékek nélkül. A legolcsóbb hostelek ára 3 és 20 euró között van egy éjszakára, a háromcsillagos hotelek ára 40 és 80 dollár között van személyenként.

A 17 napos kínai körút ára 600 ezer forintnál kezdődik. A kéthetes tibeti körút középkategóriájú szállodákban és turista vendégházakban, kétágyas szobákban félpanzióval, büféreggelivel és tradicionális, többfogásos ebéddel 570 ezer forintnál kezdődik, amit 20 ezres kínai és nepáli vízumdíj és 70 ezer forint illeték terhel. A 12 napos japán körút 391 ezerért, 15 napos „történelmi Japán” túra 460 ezerért kapható. 10 napos körutak 490-570 ezer forint között vannak Japánba, de külön fizetendő a repülőtéri illeték, az útlemondási biztosítás, belépők kb. 3000 Yen, tömegközlekedés kb. 5000 Yen (e két utóbbi összesen mintegy 12.000 forint).

Akárhogy is számoljuk, a repülőjegy (Nagoya 180, Tokió 160, plusz az illetékek) 200 ezer forint alatt nem úszható meg. Japánban egy legolcsóbb ebéd 800, a legolcsóbb metrójegy 250, egy buliba a belépő 3600 forint körül van, míg egy garzonlakás 250-300 ezerért bérelhető. Az olcsó hostelek 15-30 euró közötti áron kínálnak ágyat/szobát egy személyre, így napi 50 euró alatt nem nagyon lehet kihozni Japánt még egyénileg sem – és akkor még nem is számoltunk a nem éppen olcsó közlekedéssel.

Dél-Korea sem a legolcsóbb országok egyike. Szöulba 136 ezerért már van járat, és a hátizsákos igényeknek megfelelő szállás is elérhető 12-20 euró között. De például a síbérletért már napi 70-80 eurót is ki kell adni a legfelkapottabb síterepeken. Észak-Korea csak csoportban látogatható, a 13 napos túra ára 700 ezer forint. A két miniállam, Szingapúr és Brunei legtöbbször a régió körutazásainak részeként tekinthető meg. A repülőjegy az előbbi helyre 146, míg Bruneibe 196 ezer forintba kerül, illeték nélkül.

Észak-Amerika

A távolsághoz képest aránylag olcsók a repülőjegyek Amerika északi felére: New Yorkba 60, Washingtonba 80, San Franciscóba 105, Los Angelesbe 115 ezer forintba kerülnek, amivel átszállásoktól és reptéri illetékektől függően 30-50 ezer forint pluszköltség jár. A legolcsóbb hostelek ára 15-30 dollár között változik.


Hová utazzunk elég sok pénzből? 2

New York bõven belefér (Fotó: J. A.)



Utazási irodával 9 napos körút a keleti parton Niagara, Gettysburg, Washington, Philadelphia érintésével 600 ezer forintba kerül. New York 5 napra 200 ezer forint, de ebben nincs benne a repülőtéri illeték, a sztornóbiztosítás, az ellátás, a repülőtéri transzferek és az amerikai vízum díja (100 USD), valamint a New York-kártya, amellyel a legfontosabb látnivalók ingyenesen megtekinthetők – ez összesen legalább 150 ezer forint pluszköltség.

Tíz nap Hawaiin 350 ezer forint, de a fentihez hasonló egyéb költségek miatt ez sem nagyon jön ki félmillió forint alatt. Kilencnapos kaliforniai út 600 ezerbe kerül Los Angeles–Grand Canyon–Las Vegas–Yosemite Nemzeti Park–San Francisco útvonalon. A kéthetes „Gejzírek és kanyonok” körutazás 370 ezer forint a repülőjegy, a transzferek és az illetékek nélkül, így ez az út sem olcsóbb 600 ezer forintnál. Egyhetes floridai „repülj és vezess” út mindössze 160 ezer forintba kerül San Franciscóba, amit 50 ezer forintos illeték, az amerikai vízum díja és a költőpénz egész New Yorkba egészít ki – talán ez a legolcsóbb ajánlat.

Közép- és Dél-Amerika

Közép-Amerika legnépszerűbb városaiba Mexikótól Brazíliáig már 150-160 ezer forint között lehet találni repülőt szezon előtt, de ha ehhez hozzászámítjuk a szezonnal járó drágulást és a repülőtéri illetékeket, akkor máris kétszázezer forintnál tartunk Hawaiin. Sok járat az Egyesült Államokon keresztül repül, ami azzal jár, hogy a drága illeték mellett be kell szerezni az amerikai vízumot annak 100 dolláros költségével és minden utánajárásával együtt, így néha olcsóbb a „drágább” jegy, ami például Mexikóba nem miami, hanem amszterdami átszállással még akkor is megéri, ha az alapár húszezer forinttal drágább.

A kevésbé népszerű vagy a még távolabbi országok természetesen valamivel többe kerülnek. Közép-Amerika egyik gyöngyszeme Nicaragua, ami még nem került rá a globális tömegturizmus térképére – fővárosába, Managuába 195 ezer a legjobb ajánlat, illeték nélkül, míg a kolumbiai Mexikótól Bogotába 182 ezer forint ugyanez, éppen annyi, mint Buenos Airesbe. Az olyan turistaparadicsomok, mint Panama vagy Rio már 150 ezerből kijönnek, és nem sokkal kerül többe az equadori Quito, a bolíviai La Paz vagy a chilei Santiago – de amikor fizetni kell a teljes összeget, legjobb esetben sem lesz kétszázezer alatt.


Hová utazzunk elég sok pénzből? 3

Dél-Amerika: kihagyhatatlan földrész (fotó: M. B.)



A karibi szigetekre ugyanezek az árak vonatkoznak, a bahamai Nassau 150, Barbados 183, Aruba 142 ezer mindenféle illeték nélkül, Jamaikába pedig 180 alatt nehéz jegyet találni. A legnépszerűbb még mindig Kuba, a havannai jegy 160 ezer forint minden extra díj nélkül. Egyhetes kubai utat már 290 ezertől kínálnak az irodák, de ezt sem lehet 4-500 ezer alatt megúszni illetékekkel és költőpénzzel együtt. Utazási irodák Jamaikába 530 ezerért hirdetnek utat all inclusive ellátással, két hétre.

Ausztrália, Új-Zéland és az óceániai szigetvilág – a Föld túlsó fele

Félmillió forint alatt szinte lehetetlen átjutni a Föld túlsó felén lévő szigetekre. Ausztrália és Új-Zéland az olcsóbb célpontok közé tartoznak. A repülőjegy Sydneybe és Melbourne-be 195, míg Aucklandbe 215 ezer forint, ami a reptéri illetékekkel együtt már meghaladja a negyedmillió forintot. A szervezett utak Új-Zélandra 650-700 ezer forintnál kezdődnek kéthetes út esetén.

Az új-zélandi repülj és vezess típusú utak is éppen csak jönnek ki ebből a keretből. A bő kéthetes út ára 540 ezer forint, amiben a repjegy, a kocsibérlés, a kompjegyek és a transzferek benne vannak, a 80 ezres illeték viszont nincs. Ausztrália az egyik legdrágább ország ebben a kategóriában. A legolcsóbb szervezett 13 napos (3 éjszaka a repülőn) körút ugyan félmillió forint alatt van, de ehhez közel 100 ezer forintnyi illeték és az ausztrál vízum díja (70 AUD, kb. 10 600 HUF) adódik hozzá. Ezért egyénileg szervezett utazást kapunk Ausztrália három városába (Sydney, Melbourne, Cairns) előre foglalt szállásokkal, luxus-autóbuszos szállítással, programokkal, helyi angol nyelvű idegenvezetővel.

Óceánia talán legismertebb szigetei a francia-polinéz Tahiti és Fidzsi. Előbbire 330, utóbbira 243 ezer forintért kínálnak repülőjegyet, amely a többszöri átszállás miatt akár 80-100 ezer forinttal is drágulhat az illetékek miatt.

Tahitin a 10 napos nyaralás félmillió forintnál kezdődik. Ebben benne van a háromcsillagos szállás, a transzferek és egy-két kirándulás, viszont külön fizetendő a 90 ezres illeték, valamint a 100 dolláros amerikai vízum, ami a Los Angeles-i átszállás miatt szükséges. Így a hétszázezres keretből éppen csak kijön ez az út – a két nappal hosszabb hasonló nyaralás Bora Borával kiegészítve már biztosan nem.

Afrika

Az észak-afrikai utazások már 250 ezer forint alatt találhatók, ezekről korábbi cikkeink szólnak. Egy 11 napos namíbiai körút menetrendszerinti repülővel, Namíbiában saját, bérelt autóval, 3-4****-os szállodában már 210 ezer forintért vihető, vagy 310-ért akár 16 napot is barangolhatunk az országban. Ez rendkívül olcsónak tűnik, mert csak a repülőjegy a fővárosba, Windhoekbe 181 ezer forintba kerül.

Más iroda félmillióért kínálja a kéthetes utat, ami illetékkel együtt is belefér a 700 ezres keretbe. Négynapos szafari Tanzániában 110 és 200 ezer forint körül található, de ehhez hozzájön egy 120 ezer forintos repülőjegy és az illetékek.


Hová utazzunk elég sok pénzből? 4

Afrikába az állatvilág miatt is érdemes elmenni (fotó: M. B.)



Tizenkét napos utazás a Dél-afrikai Köztársaságba 515 ezer forint, de repülőjegy kapható már Johannesburgba 135, illetve Fokvárosba 150 ezer forintos áron. Tizenegy napos dél-afrikai vadvilágtúra 480 ezer, ez tartalmazza a repülőjegyeket, autóbérlést, szállás, ellátás egy része, de így is kijön 700-ból. Akkor viszont aligha, ha ezt kiegészítjük egy négynapos túrával a Viktória-vízesésnél, ami plusz 170 ezer forint.

Közép-Afrika „problémásabb” államaiba nem olcsó bejutni, Budapestről 200 ezerért van jegy Angolába, míg a kongói Kinshasába 217 ezerért juthatunk el. Kilencnapos szenegáli tengerparti üdülés, Budapest-Dakar-Budapest repülőjeggyel, átszállással, repülőtéri transzferrel, szállással 310 ezer forint, amit napi 10 ezerért külön extra programokkal (bozóttúra, szigetek) lehet kiegészíteni.

És ha az idő vagy a pénz nem számít…

Hétszázezer forint éppen elegendő pénz ahhoz, hogy valaki „megcsinálja” élete nagy utazását, kalandját. Ázsiában 6-8 hónapot kényelmesen el lehet hátizsákozni szinte bárhol. Az útitervek száma végtelen, de ennyi pénzből ennyi idő alatt kevés repüléssel, sok vonatozással, Korea és Japán mellőzésével bejárható egy Budapest-Irán-India-Mianmar-Thaiföld-Kína-Oroszország útvonal, akár a transzszibériai vasúttal Vlagyivosztokig és onnan Dél-Ázsia partvidékén fél év alatti hazautazással.

Ebben az esetben vízumra kell a legtöbbet költeni, a szállás és az étkezés a legtöbb országban sokkal olcsóbb, mint itthon. A turisták által kevésbé ismert helyeken, például Közép-Ázsiában a helyiek vendégszeretete is sokat segít.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik