Stephan Semsch, a Lufthansa közép-kelet-európai regionális igazgatója csütörtökön Budapesten sajtóbeszélgetésen elmondta: eddig még nem sikerült előrelépni a Budapest Airport Rt. (BA) vezetőivel folytatott tárgyalások során. A közép-kelet-európai régió a légitársaság három stratégiai fontosságú régiója közül az egyik, és ezen belül kiemelkedő fontosságú a két év alatt mintegy 60 százalékos utasforgalom növekedést elérő Magyarország. Az igazgató hozzátette: magyar légi piac a világ harmadik leggyorsabban növekvő piaca.
A Lufthansa a ferihegyi repülőtéren 20-22 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a múlt évi több mint 571 ezer utassal, és évi 8 millió eurót, mintegy két milliárd forintot fizet ki a Budapest Airport Rt.-nek különböző díjak és szolgáltatások ellenértékeként.
A Lufthansa budapesti állomásfőnöke, Lichtenberger Tamás kiemelte, hogy különösen a repülőtér-használati díjak magasak és alacsony a szolgáltatások színvonala. “Az árak emelkednek, a szolgáltatások színvonala pedig csökken” – tette hozzá. A bécsi repülőtér díjainál átlagosan mintegy 20 százalékkal magasabbak Budapesten a leszállási- és a repülőgép parkolási díjak – közölte.
Lichtenberger közölte: közösen fordulnak a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. tulajdonosához, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-hez (ÁPV) azért, hogy javuljon a légitársaságok helyzete a repülőtéren. A Lufthansa képviselői kifogásolták azt is, hogy a múlt év márciusa óta még mindig nincs megállapodás a repülőtéri irodák, a jegyeladó pultok és a raktárak bérletéről, mert a BA először 300 százalékos emelést akart érvényesíteni, de annyit sikerült elérni, hogy most 50 százalékos áremelés van napirenden.
A Lufthansa – többek között ezek miatt a problémák miatt is – nem számít az idén a budapesti járatain az utasforgalom bővülésére.
Lesz fejlesztés
A Budapest Airport árai versenyképesek, a magyar főváros repülőtéritéri illetékei a legalacsonyabbak a régióban – reagált az MTI-nek Fórika Ibolya, a BA kommunikációs igazgatója. Ugyanakkor kijelentette: nem tudják elfogadni azt, hogy a légitársaságok az egymás közötti éles versenyben a repülőtereket hibáztatják saját üzleti nehézségeik miatt. A valóság ezzel szemben az, hogy a reptérhasználati díjak csak egy kis részét – alig 10 százalékát – adják a légitársaságok működési költségeinek. A repülőterek viszont ebből fedezik több tíz évre szóló, a légiközlekedés jövőjét jelentő milliárdos fejlesztéseiket.
A Budapest Airport Rt. ugyanakkor ma azt is közölte: a ferihegyi repülőtér forgalma elérte kapacitásának lélektani határát jelentő 7,5 millió utast. Ezért az 1-es terminál őszi megnyitása mellett elkezdték a 2C terminál megvalósítását is. Tíz év múlva pedig a 3-as terminál is megnyílhat. Fórika Ibolya, a BA Rt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta: a ferihegyi repülőtér fejlesztési igénye az elkövetkező években összességében elérheti a 200 milliárd forintot.