Belföld

Listaáron több mint egymilliárd forintba került a „Háborúpártiak”-kampány, de nem látszik, mi volt a fedezete

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

A reklámköltéseket monitorozó Kantar Media adatai szerint 1,066 milliárd forintból valósította meg az ellenzéki politikusokat háborúpártinak beállító kampányát a Civil Összefogás Fórum (illetve a mögötte álló jogi személy, a CÖF–CÖKA) cége, a Kövess minket 2022 Kft. a nyáron – tudta meg a 24.hu.

Fontos megjegyezni, hogy mindez listaáras költés, azaz az összeg a megvásárolt médiafelületek árlista szerinti értékét jelenti. Ehhez képest a tényleges, nettó érték a mennyiségi és egyéb engedményekkel, valamint ügynökségi jutalékkal csökkentett reklámköltés az, amennyiért a vevő – ez esetben a Békemenetet és több korábbi plakátkampányt szervező, közpénzzel megtámogatott CÖF–CÖKA cége – ténylegesen megvásárolta a reklámhelyeket. A cég ugyanakkor kaphatott kedvezményt például a nagy mennyiség miatt.

Piaci forrásaink szerint így a nettó költés bizonyára nem érte el az egymilliárd forintot, ám több százmilliós vásárlásról lehetett szó.

A Kantar módszertana egyébként az, hogy összesíti, egy-egy hirdető reklámja mely médiafelületen és mikor jelent meg. Ezeknek a megjelenéseknek a listaáraival beszorozva számolják ki, hogy mekkora értékű volt a kampány.

A 24.hu birtokában lévő adatok szerint a CÖF-fel egy címre bejegyzett Kövess minket 2022 Kft. négy részben vásárolt kampányokat a nyáron (a megadott összegek listaárak):

  • az Adboard Kft.-nél 130,2 millió forintért,
  • a Pannon Plakátnál 7,1 millióért,
  • a Publimontnál 408 millióért,
  • a Publimont City Lightnál 520,5 millióért.

Mindez összesen 2984 megjelenést tartalmazott:

1735 citylightot, illetve több mint 1200 óriásplakátot.

A citylight hirdetések jellemzően tömegközlekedési megállókban, bevásárlóközpontokban, benzinkutakon találhatóak, olykor megvilágított, üvegekkel védett hirdetési felületek.

Maga a kampány egyetlen szóra épült: „Háborúpártiak.” Alul pedig az szerepelt: „A baloldal belesodorna minket a háborúba.” A hirdetéseken ezúttal Dobrev Klára, a Demokratikus Koalíció árnyékkormányának vezetője, Márki-Zay Péter volt ellenzéki miniszterelnök-jelölt, hódmezővásárhelyi polgármester, Fekete-Győr András, a Momentum politikusa és Karácsony Gergely főpolgármester sorakozott fel Gyurcsány Ferenc DK-elnök körül.

A Kövess minket 2022 Kft.-t 2021-ben alapították. A cégnek az első évében 121 millió forint vesztesége volt, tavaly pedig 177 millió mínusz volt az adózott eredménye. A cég vezetőjéről, Neményi Péterről 2021-ben annyit lehetett tudni, hogy az „a Győrság KSE labdarúgója volt 2008 és 2016 között, majd az UD Magyar-Német SE-be igazolt.” Kerestük a múlt év végéig 300 milliós veszteséget termelő céget, arról érdeklődve, hogy miből finanszírozták a vélhetően több százmilliós kampányt, de nem reagáltak megkeresésünkre.

Ez a kampány lényegében a tavalyi kormánypárti korteskedés folytatása volt: a 2022-es választási végeredményt, az újabb fideszes kétharmadot még ellenzéki politikusok szerint is meghatározta az orosz-ukrán háború, illetve az, hogy a kormányzati kampány- és propagandagépezet sikeresen égette rá az ellenzékre azt, hogy „háborúba sodorná az országot”. (Erről itt írtunk bővebben.)

Az idén tavasszal Karácsony Gergely az ATV-n az M3-as metró felújítása kapcsán arról beszélt, hogy „háborúban állunk azzal az országgal, amelyik beszállítója volt ennek a metrókocsi-beszerzésnek”. A főpolgármester szavaira reagálva Hollik István, a Fidesz kommunikációs igazgatója bejelentette, hogy „figyelemfelhívó” kampányt indítanak, ismertetve a baloldal a „háborúpárti” álláspontját. A kampány mögött azonban hivatalosan nem a kormánypárt, hanem az említett CÖF-CÖKA állt.

Frissítünk!

Cikkünk megjelenése után Neményi Péter azt közölte: a Kövess minket 2022 Kft. a szóban forgó plakátkampány tekintetében nem szerződött az Adboard Kft.-vel és a Pannon Plakáttal. Szerkesztőségünknek küldött levelében ugyanakkor az ügyvezető a költés mértékét és a kihelyezett hirdetések számát nem cáfolta.

Kapcsolódó
Putyin háborúja lett az ellenzéki kampány állatorvosi lova, ami tökéletesen dokumentálta, hogy futottak falnak Orbán ellenfelei
Az orosz-ukrán háborúban először lehetőséget látott az ellenzék, a kampány végére mégis rémálom lett belőle. Az invázió előtt tudták, mit nem kéne mondani, mégis megszülettek a rossz mondatok, amelyek kétharmadot hozhattak a Fidesznek. Miért történt így? Könyörgés, baszdmegolás, hiszti, kirohanás: az ellenzéki kampány színfalak mögötti világában merültünk el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik