Belföld

A 147 milliós kerékpárút, amin a fideszes polgármester a helyettesének tolta a közpénzt

Átvilágítás készült Gödön az előző városvezetés egyik projektjéről, amiben végül annyi furcsaságot találtak, hogy az ősszel megválasztott momentumos polgármester feljelentést tesz.

Az őszi önkormányzati választás Gödön is alapvető változásokat hozott. A fideszes Markó József 13 év után nemcsak elvesztette városvezetői székét, de az ellenzék a képviselő-testületben is kényelmes többséget szerzett. A momentumos Balogh Csaba lett az új polgármester, és a városházán a fideszes időszak több, pályázati forrásból megvalósuló projektét is vizsgálni kezdték.

Ezek közül a 147 millió forintos összköltségű kerékpárútprojekt átvilágítása az internetre is kikerült (igaz, már csak a korábban mentett változata érhető el). A hatoldalas dokumentum pedig most különös jelentőséggel bír a 18 ezres Duna-parti városban. Jelen állás szerint ugyanis a mindössze 1750 méteres kerékpárút hamarosan büntetőfeljelentést ér, és politikai ügy lesz belőle.

Az átvilágítás hűtlen kezelést, átláthatatlanságot és kamumegbízásokat emleget. A korábbi fideszes polgármester szerint viszont minden rendben volt. Az is, hogy a helyettesét bízta meg egy majdnem egymillió forintos munkával, ami a revizor szerint kétséges, hogy megvalósult-e.

Előkészít az alpolgármester

A történet ott kezdődött, hogy az előző gödi városvezetés sikeresen pályázott a Pénzügyminisztériumhoz a „Kerékpárutak létesítésének, felújításának és korszerűsítésének támogatása Pest megye területén” elnevezésű kiírásra. A tárcától mintegy 140 millió forint érkezett, ehhez tett hozzá a város saját forrásból bő hétmilliót. Nem egy teljesen új kerékpárút épült, hanem a ma már meglévő, igen rossz állapotút újították fel és szélesítették ki.

Fotó: Göd város honlapja

Ezt a projektet tekintette át az átvilágítással megbízott Cosinus Kft., és kritikus megállapításokat tett, elsősorban az előkészítésével kapcsolatban. Ugyanis ezt a városvezetés „saját teljesítésben” végezte el, magyarán munkatársait, alkalmazottait kérte fel egy-egy feladatra. Fontos megjegyezni, hogy ez nem eleve tiltott eljárás, szabályozott, hogy miként lehetséges így kiadni munkákat, és azok hogyan viszonyulhatnak az önkormányzat számára végzett alapfeladat munkaidejéhez. A revizornak tehát nem a módszerrel volt gondja, hanem azzal, hogy ez nem volt tisztázott, így az elvégzett munkákkal kapcsolatban aggályok sora merült fel.

  • Markó József polgármesterként például alpolgármesterét a jelenleg is fideszes képviselő Pintér Györgyöt bízta meg a pályázat benyújtásához szükséges szervezési feladatok ellátásával bruttó 800 ezer forintért. Az átvilágítás ezzel kapcsolatban arra jutott: a dokumentumokból nem derül ki, hogy a fideszes politikus milyen feladatokat látott el vagy teljesített, és hogy mindezt munkaidőn kívül tett-e.
  • A polgármester a jegyzőt is megbízta egy szintén bruttó 800 ezer forintos feladattal, ami a pályázat előkészítésével, a benyújtásához szükséges jogi feladatok ellátásával függött össze. Ugyanakkor – áll az átvilágításban – „a megbízási szerződés nem tartalmazott rendelkezést a munkaidő kapcsán, valamint nem volt a későbbiekben sem megállapítható a dokumentumokból az, hogy ténylegesen mikor történt a munkavégzés (…), ahogy az sem, hogy az milyen konkrét feladatokra terjedt ki.”
  • 800 ezer forintos megbízást kapott az önkormányzat beruházási és városüzemeltetési osztályának vezetője is, ő volt a projektmenedzser az előkészítő feladatokban.
  • Kapott még 300 ezer forintos megbízást műszaki feladatokra az önkormányzat a beruházási osztály egyik munkatársa, ami azért gond a jelentés szerint, mert a pályázati kiírás szerint „a műszaki ellenőri feladatok csak a kedvezményezettől független műszaki ellenőrrel valósíthatóak meg”, ezt azonban a jogi feladatok elvégzéséért felelős személy sem a pályázat-előkészítési pozíciójában, sem jegyzőként nem érzékelte.
  • Egyaránt 600 ezer forintért pályázati referensi, pénzügyi és műszaki feladatok teljesítésével is megbíztak alkalmazottakat.
  • Összesen tehát 4,5 millió forintról beszélünk. Az itt szereplő összegekről megbízási szerződés született – ezeket láttuk –, amit a nevezetteken kívül mindig Markó József szignózott. A pénzügyi ellenjegyző – saját szerződését leszámítva – pedig az a belső munkatárs volt, aki az egyik 600 ezer forintos munkát kapta.

Összegzésként azt írja még az átvilágítási dokumentum:

a pályázat-előkészítési feladatok elvégzése sem időben, sem az elvégzett feladatok vonatkozásában nem volt átlátható. A megbízási szerződéseket az önkormányzat saját foglalkoztatottakkal kívánta megoldani, azonban a szerződések megkötésekor vélhetően nem vette figyelembe az elszámolási szabályok azon rendelkezését, mely szerint saját foglalkoztatottak megbízási szerződés keretében kizárólag munkaidőn kívül végezhették volna a megbízási szerződés tárgyában megjelölt tevékenységet. Ezzel ellentétben E. Zsolt akként nyilatkozott, hogy a kerékpárút felújítása kapcsán a munkavégzés csak részben történt munkaidőn kívül. Nem sikerült továbbá megállapítani azt sem, hogy volt-e tényleges munkavégzés valamennyi megbízott személy részéről, mivel az a dokumentumokból nem derül ki, ugyanakkor E. Zsolt elmondása alapján ő kapta a pályázatírásból a legkisebb összeget, holott a munka nagy részét ő végezte.

Feljelentést tesz a polgármester

A jelentés szerint ezek alapján felmerül a hűtlen kezelés gyanúja a pályázattal kapcsolatos kifizetések miatt, ami alapján „büntetőfeljelentés megtétele célszerű.”

Ezt Göd új polgármestere meg is teszi – mondta el Balogh Csaba a 24.hu-nak. Az esettel kapcsolatban még azt említette meg, hogy bár általánosságban nem zárja ki annak lehetőségét, hogy bizonyos projektek részfeladatait a hivatalon belül szét lehet osztani, ő az átláthatóság, illetve a félreérthető helyzetek elkerülése érdekében az ilyen munkákat mégis megpróbálja kívül tartani az önkormányzat falain.

A korábbi fideszes polgármester viszont tagadja, hogy visszaélés történt volna. Markó József  szerint minden rendben ment, ahogy lapunknak írásbeli reagálásában hangsúlyozta: az önkormányzati alkalmazottak bevonása lényegesen kevesebbe került, mint külsősök „esetlegesen bizonytalan eredményű” megbízása. A korábbi fideszes polgármester szerint a munkatársak a feladatot elvégezték, „az eredmény ismeretében a pályázatírás teljesítését igazoltam, a törvényesség őre és a kontrollingrendszer ellenjegyezte, azt a pályázat kiírója az elszámolást befogadta és jóváhagyta.”

Ugyanakkor a korábbi alpolgármesternek és a jegyzőnek juttatott megbízás több kérdést is felvethet. A jegyzői pozíció például egyfajta kontrollt jelent tölt az önkormányzatnál, azaz ellenőrző szerepe a polgármester és a testületi többség döntéseire is kiterjedhet – elfogulatlansága és függetlensége ezért kardinális. Rákérdeztünk erre is Markó Józsefnél, de erre nem reagált.

Közbeszerzéskirály

A kivitelezést egyébként a gödöllői székhelyű Penta Általános Építőipari Kft. végezte. A cég (amely nem tévesztendő össze ezzel a Pentával) még a Rogán Antal vezette V. kerületben nyert el korábban nagyobb munkákat: díszköveztek, majd a Belváros fő utcájának 2,6 milliárdos kivitelezését is ők vitték konzorciumban. Honlapjukon referenciaként szerepel még a Vörösmarty tér felújítása, illetve a József Nádor tér felszínrendezése. Gödön is többször dolgoztak már, de sztrádaépítés is feltűnik a referenciák közt.

Az Átlátszó korábban azt írta: a cégnek a Közbeszerzési Értesítőben csak 2014-2015-re félszáznál több nyertes pályázata lelhető fel, mindösszesen több mint 50 milliárd forint értékben, és megbízói közt akadt független, illetve baloldali vezetésű önkormányzat is. A cég némi megtorpanás után 2018-ra saját rekordot döntött, ekkor ugyanis az Opten adatai szerint már 19,8 milliárd forint árbevételt ért el – ezen a szinten a gödi, alig két kilométeres kerékpárút-rekonstrukció apróságnak tűnik. A felújítást a tavalyi kezdés után az idén ősszel fejezhetik be a gödi önkormányzat szerint.

Kiemelt kép: Göd város hivatalos honlapja

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik