Komoly politikai ügy lett abból, hogy megírtuk, 146 férőhelyes, nagy tőkesúlyú hajók tárolására alkalmas kikötőt építene egy helyi vállalkozó az Ezüstparton. A siófoki Fidesz előbb megszavazta a kikötőépítéshez kapcsolódó lídósítást és parkolóépítést, de cikkünk megjelenése után elkezdett kihátrálni a beruházás mögül. A felelősséget a független, de kormánykritikus Lengyel Róbert polgármesterre hárították, és lakossági fórumot hívtak össze. Szajcz Adrián, a siófoki Fidesz-frakció vezetője a lakossági fórumon ígéretet tett arra, hogy rendkívüli testületi ülést tartanak majd a kikötőbővítéssel kapcsolatban, miután értesült arról, mennyien ellenzik a projektet.
Ez így is történt, az ülés eredménye pedig az lett, hogy
a Balatonszéplaki magánkikötő bővítése a szabadstrand lídósítása és a parkolóépítés a mai rendkívüli testületi ülés döntése értelmében egyelőre nem valósulhat meg.
Legalábbis ezt írta Szajcz a Facebookon, a helyzet viszont bonyolultabb. Az önkormányzat ugyanis azt állítja, semmilyen beleszólásuk nincs a kikötő fejlesztésébe, mert az ügyben a fővárosi kormányhivatal kikötői osztálya az eljáró hatóság. Azaz a fideszeseknek a kormányhivatal ajtaján kellene kopogtatniuk, ha meg akarják akadályozni a kikötőbővítést.
A lídósítás viszont valóban az önkormányzat hatáskörébe tartozik, így azt könnyen megakadályozhatja a fideszes többségű testület. A rendkívüli ülésen végül az a döntés született, hogy első körben a siófoki önkormányzat bekéri a kormányhivataltól a várható környezeti hatásokkal összefüggő dokumentumokat, amelyeket majd egy újabb testületi ülésen megtárgyalnak. Ha az iratokat nem találják megfelelőnek, akkor a város a saját költségén kivizsgáltatja, hogy milyen következményekkel kell számolni a kikötőépítés és a lídósítás kapcsán.
A beruházó egyébként a Yolle Kft., a cég ügyvezetője Kenesei István, aki a kikötővel szemközti Calypso bárt is működteti.
Az Ezüstpart Vitorlás Egyesület is rendkívüli közgyűlést tartott a hétvégén, ezen Kenesei is megjelent, és elmondta, hogy a kikötőépítés akár 3-4 milliárdos beruházás is lehet. Az Opten céginformációs adatai azonban arra engednek következtetni, hogy cége aligha egyedül viszi végig a kikötőbővítést, annak adózás előtti eredménye tavaly ugyanis nem érte el a másfél millió forintot sem. Kenesei a közgyűlésen információnk szerint annyit mondott az anyagiakról, hogy pályázati pénzekből és hitelből épül majd a kikötő, és további beruházók is érkezhetnek.
Ismét elmondta, hogy minden szükséges engedély a birtokában van, így ősszel el is kezdik a kikötő bővítését. Úgy tudjuk, hogy az egyesületi tagok ellenzik a projektet, és ennek hangot is adtak a közgyűlésen, Kenesei pedig nem tudta meggyőzni őket arról, hogy a beruházás a város érdekeit szolgálja. Kenesei veje, Tácsik Attila azzal próbálta meggyőzni a jelenlévőket, hogy az önkormányzat és a Bahart között szóba került egy vízibuszkikötő létesítése is, de ezt a hírt sem fogadták kitörő örömmel az egyesületi tagok. Az egyesület végül megbízta az elnökséget, hogy ügyvéd segítségével kísérje figyelemmel az engedélyeztetés menetét.
Információnk szerint nemcsak a vitorlás egyesület ellenzi a projektet, hanem a kikötővel szemben található két lakópark lakásainak tulajdonosai is. Úgy tudjuk, lakásonként 40 ezer forintot fizetnek azért, hogy egy független szakértői vélemény is megszülessen a projektről.
Kiemelt kép: Mohos Márton / 24.hu