Belföld
Budapest, 2012. október 4.
Aula a Magyar RTL budatétényi székházában 2012. október 4-én, amelyben az RTL Klub és az RTL 2 televíziók működnek.
MTI Fotó: Máthé Zoltán

Brutális veszteség a TV2-nél, hatalmas nyereség az RTL-nél

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 06. 01. 13:42

A rengeteg állami hirdetés sokat segített az Andy Vajna féle TV2 Média Csoportnak, de így is jelentős veszteséget termelt. Az RTL Magyarország viszont száguldott.
Korábban a témában:

Hiába ért el a 2016. évi 23,7 milliárd forinthoz képest 2017-ben 45 százalékkal több, 34,5 milliárd forintnyi bevételt az Andy Vajna filmügyi kormánybiztos tulajdonában lévő TV2 Média Csoport Zrt., a cégcsoport így is hatalmas, 2 milliárd forintot meghaladó veszteséget produkált adózás előtt, illetve ugyanekkora az adózás utáni összeg is. Igaz, a veszteség még mindig kevesebb mint 2016-ban, amikor 7,2 milliárd forint mínuszuk volt. A TV2 pénzügyi beszámolója nem egy sikeres cég képét mutatja, főként, ha figyelembe vesszük, hogy bevételeihez mennyiben járultak hozzá az állami pénzek.

A cégcsoport főcsatornája, a TV2 egyébként hétfő óta főműsoridőben hétköznap 19 óra és éjfél között kizárólag ismétléseket sugároz, elképzelhetőnek tűnik, hogy költségvágással próbálják javítani az idei évben már 15. tévécsatornáját elindítani tervező cég pénzügyi helyzetét.

Budapest, 2016. augusztus 8.
Andy Vajna, az InterCom Zrt. elnöke, a filmipar fejlesztésért felelõs kormánybiztos a Pappa Pia címmel készülõ zenés romantikus film forgatásán a fõvárosi Gubacsi hídnál 2016. augusztus 8-án.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Fotó: Szigetváry Zsolt /24.hu

A TV2-közeli IKO-cégek szép profitot csináltak

Bár maga a TV2 Médiacsoport még mindig veszteséges, a szintén Vajna-, illetve TV2-közeli IKO Holdingnál még osztalékot is fizetni tudtak. Az IKO Holding bevételt ugyan nem termelt, csak 3,8 millió forint veszteséget, de a cég leányvállalatai – köztük az IKO Kábeltévé Kft. és az IKO Műsorgyártó Kft. – által fizetendő összesen 756 millió forintos osztalékból 730 milliót osztalékként kifizet a tulajdonosoknak. Azaz Andy Vajna AV Investments Kft.-jének, a Mészáros Lőrinc felcsúti milliárdoshoz köthető STATUS MPE Magántőkealapnak, továbbá a Rákosi Tamáshoz köthető, luxemburgi székhelyű Mangustának, valamint a máltai bejegyzésű International Air Brokerage Ltd.-nek, amit korábban Habony Árpáddal hozott összefüggésbe a Heti Válasz. A TV2 műsorait és hamarosan az ATV szórakoztató típusú műsorait is gyártó, tavaly nyáron létrehozott és az IKO Holding alá tartozó IKO Műsorgyártó Kft. 2,11 milliárd forint nettó árbevételt ért el. A jelentős bevételek ellenére mindössze 16,9 millió forint lett a vállalat adózott eredménye a bevételekkel szembeállított költségek miatt. Igazán nagy pénz az IKO Kábeltévében volt, mely nettó 900 millió forint fölé növelte árbevételét a megelőző évi 115 millióról, ennek köszönhetően a TV2-közeli kábeltévés cég 21 millióról közel 701 millió forintra duzzasztotta fel adózott nyereségét. A TV2-közeli külföldi (romániai, illetve londoni) cég is jól fialhatott kábeldíjból, de ennek mértékéréről egyelőre nincs információnk.

Budapest, 2017. március 9.
Rákosi Tamás producer, az épület tulajdonosa az egykori Pannónia Filmstúdió felújított épületének átadásán 2017. március 9-én. A Pannónia Stúdió néven üzemelõ épület többek között animációs és hangstúdióknak, valamint a Pannónia Emlékstúdiónak is otthont ad.
MTI Fotó: Balogh Zoltán
Rákosi Tamás
Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Állami reklám nélkül is növelte a profitját az RTL

Miközben a kormányközeli TV2 Média Csoport Zrt. jelentős mínusszal zárta a tavalyi évet, az állami reklámokat egyáltalán nem sugárzó Magyar RTL Televízió Zrt. (M-RTL Zrt.), azaz az RTL Klub üzemeltetője hatalmas nyereséget ért el 2017-ben. A Magyarországon csütörtökön leadott beszámolója szerint a német RTL Group tulajdonában lévő cég 1,2 milliárd forint profitot ért el adózás után. Az árbevételük 34 milliárd forint volt, ami jelentős növekedés a megelőző évi 28 milliárd forinthoz képest. Ennél is jobbnak tűnik a cég helyzete, ha az anyavállalat, az RTL Group pénzügyi beszámolójának az RTL hazánkra vonatkozó részét nézzük. Itt az áll, hogy az RTL Hungary 110 millió euróra növelte megelőző évi 104 millió eurós éves árbevételét, köszönhetően az RTL Klub főcsatorna teljesítményének. Azt is írják, hogy a RTL 53 százalékkal növelte a kamatok, adózás és amortizáció előtti eredményét (EBITDA), mely 23 milló euróra növekedett a megelőző évi 15 millió euróról. Magyarán ez (310 forintos euró/forint árfolyammal kalkulálva) 7,1 milliárd forint kamatok, adózás és amortizáció előtti eredményt  jelent. A különbség a többi közt abból fakad, hogy az RTL Hungary adatai konszolidáltak, azaz abba a cégcsoport teljes magyarországi bevétele beletartozik, tehát nemcsak az M-RTL Zrt. számait, de más RTL-es érdekeltségekét is tartalmazza.

Szerettünk volna felvilágosítást kérni arról, hogy a cégcsoport bevételeiben mekkora részt tesz ki a kábelszolgáltatókon keresztül beszedett kábeldíj, de az RTL Magyarország marketingkommunikációs osztályán azt a választ kaptuk, hogy erről – tőzsdei cég lévén – nem adhatnak felvilágosítást.

Annyi mindenesetre már ezen adatok alapján is látszik, hogy a cég stabil lábakon áll, ráadásul az RTL Klub továbbra is megőrizte piacvezető pozícióit nézettség tekintetében. A magyarországi céges beszámoló alapján a német tulajdonos a sikeres pénzügyi mutatók ellenére úgy döntött, nem vesz ki osztalékot a nyereségből, azt az eredménytartalékban Magyarországon, a leánycégnél hagyja.

RTL Klub. Fotó: Szalay Dániel
Fotó: Szalay Dániel

Hasított a Barátok Közt műsorgyártója is

Az RTL-hez szorosan kapcsolódó, többek között a Barátok Közt című sorozatot, valamint az X-Faktort is gyártó UFA Magyarország is jól teljesített 2017-ben, a cég adózott eredménye 440,8 millió forint lett, és 500 millió forint osztalékot is kifizetnek a németországi anyavállalatnak, az UFA GmbH-nak. A Barátok Közt gyártója egyébként 2,9 milliárd forint nettó bevételt ért el, ami 16 százalék körüli növekedés az előző évi 2,5 milliárd forinthoz képest.

A Mészáros Lőrinc és Tombor András tulajdonú Atmedia bevételei stagnáltak, az R-Time tevékenysége az RTL-be került

Mivel az R-Time Magyarország – az RTL Magyarország kizárólagos tulajdonában lévő reklámértékesítő cég – helyett immáron az RTL Magyarország számlázott az általuk értékesített, de nem RTL-es tévécsatornák reklámértékesítése során is, így mindössze 4,6 millió forint forgalmat produkált a cég 2017-ben, ami gyakorlatilag elenyésző. Az R-Time-nál emiatt az integrációs folyamat miatt 39 millió forintra olvadt a nyereség. A változást Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója tavaly nyáron a 24.hu-nak adott exkluzív interjúban előre jelezte, amikor elmondta, hogy az R-Time-nak gyakorlatilag nem lesz bevétele, mivel úgy döntöttek 2016 decemberében, hogy az ügyfeleik kényelme érdekében megszüntetik a dupla adminisztrációt, ezért minden reklámbevételt az M-RTL-hez csoportosítanak át.

 

Érdekes az is, hogy a piac másik nagy tévés reklámértékesítő háza, a Mészáros Lőrinc és Tombor András tulajdonában lévő Atmedia 27,7 milliárd forint bevételt produkált 2017-ben. Ez szinte pontosan ugyanannyi volt, mint egy évvel korábban, a cég adózott eredménye viszont 1,12 milliárd forintról 821 millió forintra csökkent. Az Atmedia a TV2 csatornáin kívül olyan tévés vállalatok reklámidejét is árulja mint például az összes MTVA tévécsatorna. Összesen 40 tévécsatorna értékesítését végzik a Story 4-től a Sony-csatornákon át az állami csatornákig. Tovább árnyalja a képet, hogy a cég egyik leányvállalata, a Media Services Company Magyarország Kft. (MSC), ahová a közmédia reklámidejéből származó bevételek folynak be, jelentős, félmilliárd forintos is jócskán meghaladó osztalékot is fizetni fog az Atmediának. Az Atmediához kerülő osztalék nagyobb része a 2017-es adózott eredményből származik, másik részét az eredménytartalékból fizetik ki. A volt felcsúti polgármester tehát a jelek szerint jókor szállt be a tévés reklámértékesítő cégbe.

Mészáros Lőrinc Orbán Viktor társaságában Felcsúton a Puskás Akadémia VIP páholyában: Fotó: Karancsi Rudolf, 24.hu
Nagyot kaszál Mészáros Lőrinc a közmédián
Több mint félmilliárd forintnyi osztalékot fizet ki a közmédia reklámidejét értékesítő Media Services Kft. Mészáros Lőrinc érdekeltségének.
A DIGI Távközlési És Szolgáltató Kft. székháza Budapesten, a Dózsa György út és a Váci út találkozásánál. MTVA/Bizományosi: Róka László
Új tévécsatornák a DIGI-nél
Az ingyenessé váló Spektrum Home csatornával, valamint a Spektrum és a Sport2 HD adásával bővít a kábeles és műholdas tévészolgáltató.
Szalay Dániel korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Vladimir Putin, President of Russia, during the opening session of the Paris Peace Forum, an event that is a part of the commemoration ceremonies to mark the centenary of the 1918 Armistice, at the Villette Conference Hall in Paris
The Paris Peace Forum was created to
bring together all actors of global
governance to strengthen multilateralism
and international cooperation. 
On Sunday, November 11, 2018, in Paris, France. (Photo by Artur Widak/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.