Belföld

Kiszivárgott az OLAF-jelentése: 272,8 milliárd forintnyi szabálytalan szerződés készült el

Mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel a 4-es metró beruházása során jelentésében az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF), és az Európai Bizottság 76,6 milliárd forintos büntetés megfizetésére kötelezheti Magyarországot – közölte budapesti sajtótájékoztatóján a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára január közepén.

Szerdán írtunk arról, hogy Tarlós nyilvánosságra hozná a négyes metróról szóló jelentést, de a Miniszterelnökség ezt nem akarja:

Óva intik attól, hogy nyilvánosságra hozza a jelentést, hacsak nem akar évekig pereskedni például multinacionális cégekkel.

A Figyelő most több forrásból származó értesülései alapján közzétette az OLAF-jelentés részleteit.

  • a négyes metró a szerződések alapján összesen 452,6 milliárd forintba került
  • a jelentés szerint a szabálytalan szerződések a teljes összeg mintegy 60 százalékát, 272,8 milliárd forintot tesznek ki
  •  az OLAF-jelentés szerint 166,9 milliárd forint az az összeg, amennyit elcsaltak a négyes metró megvalósítása során 

Ezen belül 76,6 milliárd forint származott az uniós támogatású Közlekedés Operatív Programból. Ebből 59 milliárdot fenyeget tényleges uniós elvonás. A projekt teljes uniós támogatása 180,8 milliárd volt.

A legnagyobb baj az volt, hogy nem volt fővállalkozó és szakértelem.

A jelentés 60 szerződésről ír, ahol szabálytalanságot tártak fel. Az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik. Az egyik ilyen a Siemensé, ők építették ki a metró áramellátó és vonatvezérlő rendszerét, ezért 31,7 milliárdot kaptak.

Két példa: 20 kilométeres pályahosszra vonatkozó referenciákat írtak elő, pedig a feladat alig volt több 7 km-nél. A vállalat már akkor tudta, hogy ők nyerik a tendert, mielőtt még az erről döntő bizottság megtartotta volna utolsó ülését.

Az OLAF a teljes szerződést szabálytalannak minősítette és 100 százalékos korrekciót javasolt, ami 21,6 milliárd forintnyi uniós támogatást érint.

Az Alstrom esetében is teljes visszatérítést javasol az OLAF, ez 22,9 milliárdot jelent. Ők szállították a metrókocsikat.

A BAMCO-konzorcium alagutat épített 62 milliárd forintért. Itt jogszerűtlen tendergyőzelem miatt 8 milliárd forintnyi uniós támogatást kérnek vissza.

A Swietelsky végezte a belsőépítészeti munkákat, itt a vesztegetés nem bizonyosodott be, de a tenderfolyamat szabálytalanságai miatt így is 25 százalékos korrekciót javasol az OLAF, ami 7,6 milliárd forintnyi uniós támogatást jelent.

A Baross téri állomás szerkezetépítése 3,7 milliárd forintba került. A gond itt is a közbeszerzéssel volt, szabálytalanságok miatt 2,5 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza. a

Ajánlott videó

Olvasói sztorik