Három héttel a tanévkezdés előtt a tanárok még mindig nem tudják biztosan, mit és hogyan fognak tanítani az új szakgimnáziumokban, írja a Népszava a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának elnökére hivatkozva.
A kormány szeptember elsejétől teljesen átalakítja a szakképzést, de az új rendszerhez szükséges módosítások dokumentumait csak a tanítás megkezdése előtt nem sokkal kezdték el megjeleníteni.
Ami biztos, hogy az eddigi iskolatípusokat átnevezik: a szakközépiskolák szakgimnáziumok, a szakiskolák pedig szakközépiskolák lesznek. Emellett még azt tudni, hogy a közismereti óraszámokat 600 órával lecsökkentették a szakgimnáziumokban az eddigi szakközépiskolai órákhoz képest.
Viszont az óraszámokkal kapcsolatban még mindig nincsen végleges döntés,
A helyi tanterveket már a nyári szünet előtt el kellett volna készíteni és jóvá kellett volna hagyni, ám mivel a kormány még mindig nem tette elérhetővé a kerettanterveket, ez nem történhetett meg.
Szenes György a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának elnöke szerint jóváhagyott tanterv nélkül a tanítás sem kezdődhetne meg szeptemberben, de a szakképzési koncepció is úgy rossz, ahogy van. Úgy látja, a kormány a tanárok áldozatkészségére támaszkodik majd, akik mindent el fognak követni azért, hogy diákjaiknak még a kaotikus viszonyok közepette is használható tudást adjanak át.
A Nemzetgazdasági Minisztérium cikkünkre reagálva azt írta:
Semmi akadálya sincs az új szakképzési rendszer szeptemberi elindításának, hiszen minden készen áll a 2016/2017-es tanév megkezdésére. Hamis az az állítás, miszerint a kormány nem készült fel a szeptemberi tanévkezdésre, illetve hogy a diákok, tanárok nem tudják, mit fognak tanulni, tanítani. A cikk állításával ellentétben a szakközépiskolákban tartalmukban a korábbival azonos kerettantervek alapján folyik tovább az oktatás, továbbá az új szakgimnáziumi kerettantervi struktúra egyelőre az első, felmenő évfolyamot érinti. Az új szakgimnáziumokban bevezetendő szakmai ismeretek kerettanterveinek tervezetei június eleje óta elérhetőek bárki számára, amely lehetőséget biztosít az iskoláknak, tanároknak a tanévet megelőző szükséges felkészülésre. A tanároktól, oktatási szakemberektől beérkezett több száz észrevétel alapján a tantervekben további pontosítások történtek a jogszabály-előkészítés során, amik tovább javíthatják az oktatás színvonalát. A szakgimnáziumi közismereti kerettantervek hasonlóan széles körű szakmai párbeszéd nyomán – így a Köznevelési Kerekasztal szereplőinek bevonásával – nyerték el végleges tartalmukat. Az új komplex természettudományos tantárgy pedig nem tartalmaz új tananyagot, csak a korábbiaktól eltérő módon nem különálló tantárgyként, hanem a szakmai képzést jobban segítő komplex szemlélettel történt a kialakítása. Az új tantárgyhoz külön, a tanárok, diákok számára használható oktatási segédlet készül, amely digitális formában a tanévkezdést megelőzően minden iskolában biztosított lesz. Nem osztjuk azt az aggodalmat, hogy a szakgimnáziumi életpálya-lehetőségek szűkülnének, épp ellenkezőleg: továbbra is megmarad a diplomaszerzés lehetősége, sőt könnyebbé válik a felsőoktatási szakirányú továbbtanulás, és emellett a tanulók akár az érettségi után, akár a technikus szak elvégzésével rögtön elismert OKJ képesítések birtokában léphetnek a munkaerő-piacra. Megjegyezzük továbbá, hogy a magyar szakképzési rendszer átalakítását külföldi oktatási szakemberek is elismerik.